Blog: ‘Werknemers motiveren door emotionele intelligentie’

0

Steeds meer HR-professionals zien emotionele intelligentie als belangrijke skill voor hun medewerkers. Wat houdt emotionele intelligentie precies in en hoe deze skill te trainen en te ontwikkelen? Voormalig HR-directeur Robert Bridgeman legt het uit in een drieluik van blogs. Vandaag deel 2 over motivatie.

In de vorige blog ging het over zelfbewustzijn, zelfregulatie en empathie. Drie van de vijf componenten van emotionele intelligentie volgens psycholoog Daniel Goleman. Motivatie is de belangrijke vierde component. Dit zijn emotionele tendensen die faciliteren in het bereiken van doelen. Veel mensen zien in financiële en status georiënteerde redenen de motivatie om te doen wat ze doen. Maar weinig mensen onderzoeken wat hun kernwaarden en doelen zijn en in hoeverre hun werk daar op aansluit.

Geen motivatie

Volgens een Amerikaans onderzoek is 70% van de werknemers niet werkelijk verbonden met hun organisatie. Ze zijn er wel, ze doen wat ze moeten doen en daar houdt het mee op. De motivatie om er echt alles uit te halen ontbreekt. Niet vreemd. Als je manager je stuurt op angst en kwetsbaarheid, je werk eigenlijk niet aansluit bij wat je echt belangrijk vindt en je niet het gevoel hebt dat je mening gewaardeerd wordt haken de meeste mensen af.

Pijlers voor motivatie

Passie, meesterschap en autonomie zijn pijlers voor motivatie, volgens motivatie-expert Daniel Pink. Meesterschap is voor de moderne medewerker van levensbelang. Mensen willen graag uitblinken, goed zijn in wat ze doen en daarvoor erkend worden. Tegelijkertijd vragen ze om zoveel mogelijk autonomie. Directief leiderschap is iets uit de prehistorie. Medewerkers willen beslissingsbevoegdheid om hun eigen plan te trekken.

Passie voor het werk

Om gemotiveerd te zijn, is een bepaalde mate van passie voor het werk en de organisatie nodig. Een hoger doel bijvoorbeeld doet passie ontwaken. Bedrijven als Google en Zappos spelen hier op in. Google heeft een sexy bedrijfsimago, een uitgebalanceerde cultuur en een duidelijk hoger doel. ‘Cool stuff that matters’ is waar Google mensen mee binnentrekt. Volgens Robert-Jan van Berckel, de HR-verantwoordelijke in Benelux zijn tweeëneenhalf miljoen mensen ter wereld gemotiveerd om bij Google te werken. Vervolgens weet Google mensen aan zich te binden en te faciliteren met uitstekende arbeidsvoorwaarden. Schoenengigant Zappos pakt het net iets anders aan. De filosofie van CEO Tony Hsieh is gelukkige mensen maken gelukkige klanten en die besteden meer én komen terug. Medewerkers bij Zappos horen bij de meest gemotiveerde ter wereld.

Robert Bridgeman is voormalig HR directeur en richtte in 2010 Bridgeman Academy op. Dit opleidingsinstituut leidt coaches en mindfulness- en emotionele intelligentietrainers op. Robert is als internationaal trainer verbonden aan Google’s Search Inside Yourself programma. Hij traint wereldwijd managers, corporates, en topsporters in mindfulness, emotionele intelligentie en mentale kracht zodat zij hun potentieel zo volledig mogelijk kunnen benutten.

 

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer