Bij Heldergroen moet het van negen tot zes gebeuren: ‘Flow creëer je zelf’

0

Voor een goede werkprivébalans moet je soms drastisch en duidelijk zijn. Bij het Haarlemse reclamebureau Heldergroen verdwijnen klokslag zes uur de bureaus in het plafond. Dat geeft focus, zegt managing director Evelien Engel.

Oprichter Sander Veenendaal en zijn team bedachten een manier om het werk uit te kunnen zetten na een werkdag. Ze wilden niet zoals zo vele collegakantoren in de reclamebranche overwerkte collega’s, maar een gezonde mix tussen werk en ontspanning. De oplossing was net zo creatief als drastisch: klokslag zes uur verdwijnen de bureaus in het plafond en de volgende ochtend om negen uur landen ze weer op hun pootjes. Het relatief kleine bureau werd er overnight wereldberoemd mee. Van CNBC tot BBC Mundo, iedereen had het over de verdwijnende bureaus. Maar werkt het ook echt? We vragen het managing director Evelien Engel.

Verdwijnende bureaus: een geslaagde reclamestunt van een reclamebureau?

‘Dat het zo is opgepikt is leuk, maar dat was niet waar het om begon. We zijn een reclamebureau voor merken met idealen. Oorspronkelijk waren we groen gekleurd, inmiddels is duurzaamheid een veel breder ook maatschappelijk begrip en daar hoort duurzaam omgaan met je eigen mensen natuurlijk ook bij. We wilden geen werkcultuur waarbij medewerkers tot ’s avonds laat doorwerken. Overwerk wordt in onze branche als iets normaals beschouwd, dat staat zelfs zo in contracten, hoewel dat nu wel een beetje aan het verschuiven is. Alle medewerkers moeten na een intensieve werkdag de batterij weer goed kunnen opladen. Daarbij heeft een duidelijke afbakening van de werkdag ook een groot voordeel als je zoals wij in teams werkt, het geeft focus en energie.’

Hoogleraar Wilthagen noemde het een symbolische maatregel. Als de cultuuromslag bereikt is, kunnen de bureaus gewoon blijven staan.

‘Ja, daar heeft hij deels wel een punt. De cultuuromslag is natuurlijk het belangrijkst. Dat gaat verder dan de bureaus, we hebben geen werkmobiel, nemen geen laptop mee naar huis en pakken tussen de middag een uur om samen te lunchen en de benen te strekken. Niemand luncht hier achter zijn bureau. We nemen ontspanning dus heel serieus. Maar nu de cultuuromslag er is, blijven de bureaus wel de lucht ingaan. Het fysieke aspect telt namelijk ook voor ons. Het is een werkritueel geworden. Als de bureaus geland zijn, beginnen we samen de dag met een korte start-up, stellen elkaar een ontregelende vraag om het creatieve proces op gang te brengen en nemen kort de prioriteiten door. Daarbij zit er nog een ander voordeel aan de verdwijnende bureaus. ’s Avonds is de ruimte leeg voor andere activiteiten, yogalessen bijvoorbeeld. Zo wordt ook de kantoorruimte duurzaam gebruikt.’

Zit je net in de flow om kwart voor 6, wordt je bureau omhoog getakeld, werkt dat wel voor een creatief bedrijf?

‘Van 9 tot tot 6, heeft een misschien een negatieve connotatie, van ambtenarenmentaliteit. Maar vergeet niet: onze opdrachtgevers gaan ook om zes uur naar huis. En die flow, waarbij creatieven alsmaar doorgaan is overgeromantiseerd en een beetje passé. We zijn geen vrije kunstenaars, we zijn reclamemakers en moeten binnen bepaalde kaders werken, van tijd en geld. We zijn creatief én effectief. Om kwart voor zes moet het concept gewoon staan. Die flow moet je dus overdag zien te creëren en dat lukt heel goed, met de juiste mindset en focus.’

En, werkt de manier van Heldergroen?

‘Ja, het werkt. Ons ziekteverzuimcijfer is extreem laag, volgens onze verzekeraar. Onze duidelijke visie werkt ook goed door naar klanten en nieuwe werknemers. Zij weten precies waar ze instappen. Het allerbelangrijkste is dat het timeslot onze focus en het teamwork versterkt. Er is een goede vibe. Daar hoef je bij een klein kantoor als het onze geen onderzoek naar te doen, dat vertellen de collega’s gewoon.’

  • Bijna wekelijks verschijnen er onderzoeken naar duurzame inzetbaarheid, er zijn ontzettend veel websites met achtergrondinformatie. En over werkstress en burn-out lezen we bijna dagelijks in de media. Hoe vind jij als HR-professional je weg in al deze informatie? XpertHR Actueel gidst jou door de duurzame inzetbaarheid.
    Bekijk alle artikelen in ons dossier Duurzame Inzetbaarheid >>>
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Annet Maseland

Annet Maseland is freelance-redacteur van XpertHR Actueel. Ze schrijft al jaren over HR en personeelszaken.

Reageer