Yarden: ‘Arm om de schouder hoort bij ons werk’

0

De medewerkers van Yarden mogen nabestaanden weer het catering-assortiment aanbieden. De uitvaartorganisatie is blij met deze versoepeling, vertelt HR-directeur Ton Broekhuis. ‘Samen even napraten is belangrijk voor een goede afronding van de plechtigheid.’ Welke gevolgen heeft de coronacrisis voor het personeelsbeleid in de uitvaartzorg?

coronacrisis Yarden

Ton Broekhuis

Gedreven medewerkers heeft uitvaartorganisatie Yarden altijd al gehad. Dat blijkt steevast uit de medewerkerstevredenheidsonderzoeken – betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel scoren hoog. ‘Tijdens de coronacrisis zijn onze medewerkers ongelooflijk flexibel met alle veranderende veiligheidsmaatregelen omgesprongen’, zegt arbo-coördinator Jana Kalenda. Samen met HR-directeur Ton Broekhuis is zij er alert op dat het personeel zichzelf niet voorbij loopt. Yarden heeft ruim negenhonderd mensen in dienst bij 41 uitvaartcentra en 24 crematoria.

Toen de eerste besmettingen werden gemeld, gingen bij Broekhuis en Kalenda de alarmbellen af. ‘We kregen het schrikbeeld van een pandemie met traumatische toestanden’, vertelt de HR-directeur. ‘Te allen tijde wilden we voorkomen dat we het aantal overledenen niet zouden aankunnen.’ Daarom is een week voordat het kabinet de intelligente lockdown aankondigde al een crisisteam opgericht.

Mondkapjes

In dat overleg zitten leden van de directie, marketing, een risicomanager en Jana Kalenda. Zij schreef eind maart al een coronaprotocol dat ze steeds aanpast aan nieuwe richtlijnen van het RIVM. De uitvaartbranche behoort volgens het kabinet wel tot de cruciale beroepen, maar niet tot de kritische zorgfunctie. Voor beschermingsmiddelen zoals speciale mondkapjes kreeg de branche geen prioriteit van de overheid. Kalenda: ‘Hulde voor onze inkoopafdeling die ze toch heeft weten te vinden. We hebben alle mondkapjes laten testen. Een partij die niet aan de eisen voldeed, hebben we afgekeurd.’

coronacrisis Yarden

Jana Kalenda

In het protocol kunnen medewerkers onder meer lezen hoe ze moeten omgaan met overledenen die corona hebben gehad. Jana Kalenda: ’Daar was in het begin veel onzekerheid over, omdat er nog weinig bekend was over het virus. Voor onze medewerkers was het lastig omdat de ideeën hierover van dag tot dag konden veranderen. Maar ze hebben zich er volledig in gestort. Ze wilden nabestaanden die in het begin amper bij de overledenen mochten zo goed mogelijk bijstaan.’

Hoe zorgt u ervoor dat uw medewerkers het volhouden?

Ton Broekhuis: ‘Wij zijn alert op hun mentale belasting, ook bij confronterende situaties zoals zelfdoding, misdrijven en dodelijke ongelukken. Daarom hebben we al langer een intern opvangteam. Jana heeft collega’s getraind om bij traumatische ervaringen snel in gesprek te gaan en niet te roepen: na regen komt zonneschijn. Omdat deze mensen vergelijkbare ervaringen hebben, helpt hun hulp en advies bij de verwerking. Willen medewerkers anoniem hun verhaal kwijt, dan kan dat dag en nacht bij een externe alarmlijn.’

Jana Kalenda: ‘We hebben laatst nog onderzocht of onze medewerkers zich gesteund voelen door collega’s en leidinggevenden. We vroegen ook of ze het protocol duidelijk vinden en zich veilig voelen. Dat is allemaal positief beoordeeld, al vonden ze de grote hoeveelheid informatie in het begin verwarrend. Van externe hulp, gerelateerd aan corona, is nul keer gebruikgemaakt.’

Ton Broekhuis heeft daar wel een verklaring voor. ‘Het geeft veel voldoening om dit betekenisvolle werk te doen. Daardoor kunnen onze medewerkers veel aan. Bovendien hebben ze elkaar als uitlaatklep. Als bedrijf faciliteren we hen daarbij.

‘Onze bezoekers zijn een afspiegeling van de samenleving. Het komt wel eens voor dat een opdrachtgever voor een uitvaart zijn zus niet bij de crematie wil hebben. Als zij toch komt, willen wij haar liever niet de deur wijzen. Voor haar is het ook de laatste kans om afscheid te nemen. In zulke gevoelige situaties is de afspraak dat een medewerker die verantwoordelijkheid niet hoeft te dragen. Het is aan de leidinggevende om alles in goede banen te leiden en escalatie te voorkomen.’

Wat zijn de onderwerpen die nu uw agenda vullen?

Ton Broekhuis: ‘Omdat we de horeca van half maart tot 1 juni moesten sluiten, hadden we voor een aantal medewerkers geen werk. Die hebben we uiteraard wel doorbetaald en deels ook ingezet op ander passend werk. We hebben echter ook, met pijn in het hart, een vijftiental horeca-medewerkers met een contract voor bepaalde tijd of in de proeftijd moeten laten gaan.

‘Met de vakbonden overleggen we nu of we de zogeheten referteperiode voor het afrekenen van plus- en minuren kunnen verlengen van een half jaar naar een vol jaar. Dat is een wat technisch verhaal, maar als we dat niet doen, ‘verbranden’ we extra veel geld aan niet-gewerkte uren. ‘Verder zijn we druk met de personele aspecten van de voorgenomen overname door uitvaartorganisatie DELA. Die is in oktober vorig jaar aangekondigd en wordt niet beïnvloed door de coronacrisis.’

Jana Kalenda: ‘Wij onderzoeken nu ook of, en zo ja hoe, onze uitvaartverzorgers toch weer bij de families thuis kunnen komen. Elkaar in de ogen kijken en een arm om de schouder vinden ze belangrijk. Dat hoort ook bij dit werk.’

Ton Broekhuis denkt dat corona geen fundamentele veranderingen zal teweegbrengen in de uitvaartwereld. ‘Al is de vanzelfsprekendheid dat je elke werkdag op kantoor moet verschijnen verdwenen. Ik hoor sommige managers daar wel eens met enig wantrouwen over praten, maar ik zie juist veel voordelen. Ik zou het mooi vinden als de norm 50/50 wordt.’

Meer interviews over HR en corona:

‘Teamgevoel is bij ons museum belangrijker dan ooit’

Plan Nederland: ‘We stimuleren ook verlof op te nemen’

Lees meer over:

Over Auteur

Jolan Douwes is auteur van XpertHR. Behalve journalist is zij ook loopbaanadviseur. Zo pikt ze de laatste ontwikkelingen op het gebied van werk snel op. Voor XpertHR Actueel schrijft ze onder andere interviews en praktijkverhalen.