Vervoersbedrijf RET: ‘We komen flexibeler uit de crisis’

0

Verplichte mondkapjes, opstandige passagiers, leidinggeven op afstand. Voor het Rotterdamse openbaar vervoersbedrijf RET was de lockdown een intensieve periode. ‘De coronacrisis heeft alles op zijn kop gezet,’ zegt manager gezondheidsmanagement Tecla Aerts. ‘Maar we zijn er daadkrachtiger uitgekomen.’

‘Veilig reizen doen we samen’, staat met grote letters op de website van de RET. Vanaf 1 juni rijden de Rotterdamse trams, bussen en metro’s weer met de normale dienstregeling, al is de maximale bezetting rond de 40 procent. Mondkapjes zijn vanaf dezelfde datum verplicht voor reizigers vanaf 13 jaar.

coronacrisis RET

Tecla Aerts

Aan de versoepeling van de lockdown gaat een turbulente periode vooraf. ‘We waren altijd de redder van de mobiliteit in de regio’, zegt manager gezondheidsmanagement Tecla Aerts. ‘En opeens werden we de bedreiger van de volksgezondheid.’ Het crisisteam waar Aerts deel van uitmaakte, moest in het begin van de coronacrisis van dag tot dag inspringen op nieuwe situaties. Honderden punten stonden er op de actielijst.

Sinds begin juni is dagelijks overleg niet meer nodig. ‘Het crisisteam nu slapend’, vertelt Tecla Aerts. Bij de RET werken ruim 2800 mensen. De afdeling P&O, waar gezondheidsmanagement onder valt, telt 60 fte’s. ‘Het aantal RET’ers dat corona heeft gehad, is op twee handen te tellen en daarmee te overzien. Er is gelukkig niemand aan overleden.’

Hoe kunt u medewerkers veilig laten werken?

‘De tram- en metrobestuurders zitten in afgesloten cabines. Bij de bussen hebben we de voordeur dichtgedaan, zodat mensen achterin instappen. Over dit deurbeleid is lang vergaderd in een landelijke werkgroep met andere openbaar vervoerbedrijven. Dat heeft wel tot goede afspraken geleid. Hoe gek het ook klinkt, corona heeft onze sector ook samengebracht.

‘Onze trambestuurders waardeerden het enorm dat we stopten met ‘slippen’. Dat is jargon voor het overdragen van de tram aan een andere bestuurder zodra je op het eindpunt komt. Daarmee spaar je tijd, maar die verlies je weer doordat de cabines eerst grondig moesten worden schoongemaakt. Nu kunnen de bestuurders in één tram blijven zitten. Ze krijgen hun eigen schoonmaakmiddelen. Dat stelt gerust.’

‘Vanwege de veiligheid waren er minder controles in ons openbaar vervoer. Dat leidt tot nieuwe problemen, sommige reizigers nemen het ervan. Net als andere vervoersbedrijven hebben wij te maken met spuugincidenten. Die hebben zo veel psychologische gevolgen voor onze medewerkers dat we richtlijnen hebben opgesteld. Ze gaan meteen douchen, krijgen schone kleren en ze kunnen psychische bijstand krijgen van ons Gezondheidsplein. Tot eind mei konden medewerkers zich niet laten testen. Het is fijn dat dat nu ook kan als ze klachten hebben.’

Kreeg u tijdens de lockdown te maken met meer verzuim?

‘Medewerkers met lichte klachten, zoals verkoudheid, bleven uit voorzorg thuis. Eind maart leidde dat tot een forse stijging van het aantal ziekmeldingen. We waren even bang dat we de dienstregeling niet rond kregen. Onze leidinggevenden, bedrijfsverpleegkundige en bedrijfsartsen hebben het eind maart, begin april heel druk gehad. Ze hielden intensief contact met deze groep. Het verzuim ligt nu alweer lager dan voor de coronacrisis.’

Heeft u de medewerkers ook een hart onder de riem gestoken?

‘Toen de tuinders hun bloemen niet kwijt konden, hebben wij alle medewerkers in de buitendienst een bos tulpen gestuurd. Namens P&O hebben we een keer een lolly in de vorm van een hart op alle locaties gelegd. Er is ook nog een vrolijke kaart gestuurd met de tekst ‘Schouders eronder’. Die gestes werden enorm gewaardeerd. Ook de kritische medewerkers zeggen dat ze trots zijn op de RET.’

Voor zorgen of vragen met betrekking tot corona kunnen medewerkers onder meer bij P&O terecht. Tecla Aerts: ‘Dit is een van de lessen die ik uit deze crisis heb getrokken: als je hun zorgen serieus neemt en snel en persoonlijk reageert op hun mails en telefoontjes accepteren mensen het antwoord.’

Wordt thuiswerken vanzelfsprekender?

‘Thuiswerken is voor een groot deel van onze medewerkers niet aan de orde. Voor wie dat wel kan, hoop ik dat het deels mogelijk blijft. Zo kunnen we onze medewerkers meer regelvrijheid geven. Bijvoorbeeld om buiten de spitsuren te reizen of ’s avonds door te werken als ze overdag iets anders moeten doen. Ik weet zeker dat een combinatie van thuiswerkdagen en op kantoor minder werkdruk geeft.

Hoe nu verder?

Tijdens de lockdown belden interne coaches alle managers een of twee keer om te horen hoe het leidinggevenden op afstand ging en tips te geven. ‘Sommigen waren gewend om veel te controleren, maar dat moesten ze nu loslaten. Ze merkten dat het goed ging als ze vertrouwen gaven. Onze coaches checkten ook of ze contact houden met hun medewerkers. Dat is niet overal gelukt. Met soms wel zeventig medewerkers in één team is dat ook wel veelgevraagd.’

‘We hebben te kampen met 60-70% minder reizigers en een forse daling van de reizigersinkomsten. Natuurlijk willen we dat deze passagiers zo snel mogelijk terugkomen, als dat verantwoord is. Een aantal gaat nu liever met de auto, maar dat is in de stad bijna niet te doen.

‘De afgelopen jaren zijn we enorm verwend doordat het aantal reizigers alleen maar bleef stijgen. De coronacrisis heeft alles op zijn kop gezet. We zijn er als organisatie wel flexibeler en daadkrachtiger van geworden. Ook op beleidsterrein lukt het om te versnellen. Schouders eronder – laten we dat vasthouden.’

Ook lezen over HR en corona:

Yarden: ‘Een arm om de schouder hoort bij ons werk’

  • HR kennispartner XpertHR biedt arbeidsrechtelijke informatie, juridisch advies, praktische tools, praktijkcases, checklists en meer. Geïnteresseerd? Meer informatie >>>
Lees meer over:

Over Auteur

Jolan Douwes is auteur van XpertHR. Behalve journalist is zij ook loopbaanadviseur. Zo pikt ze de laatste ontwikkelingen op het gebied van werk snel op. Voor XpertHR Actueel schrijft ze onder andere interviews en praktijkverhalen.