10 praktijkvoorbeelden van HR in de coronacrisis

0

Het is momenteel niet gemakkelijk voor HR om met bepaalde scenario’s in deze coronacrisis om te gaan. Hoe overzien andere HR-collega’s deze periode? Lees hier 10 interviews en laat je inspireren.

1. Arbeidsbemiddelaar Fieldwork: ‘Online vergaderen houden we erin na de crisis’

Ivo Fischer

Fieldwork ziet vooral stress en paniek om zich heen in de eerste maand van de coronacrisis. Toch houdt HR-directeur en mede-eigenaar Ivo Fischer het hoofd koel. Hij is zich zelfs al aan het voorbereiden op de tijd ná corona. ‘Wat doen we nu waar we ná de crisis ook iets aan hebben?’

‘Ik ga nu al reflecteren op wat we in de afgelopen maand als organisatie hebben geleerd en waar we ná de coronacrisis ook iets aan hebben. Om een schot voor de boeg te geven, het zou zomaar kunnen dat ik de kantoorcapaciteit na de crisis ga verminderen. Door mensen nog meer ambulant te laten werken, ze worden er productiever van. De gesprekken en vergaderingen die zijn gehouden via bijvoorbeeld Skype en Zoom smaken naar meer. Bij zo’n overleg valt me op dat je echt geconcentreerd moet zijn, waardoor je in kortere tijd alle vergaderpunten kunt doorlopen. Met andere woorden, zo’n vergadering is een stuk efficiënter dan een vergadering op kantoor. Bovendien lever je een bijdrage aan het terugdringen van de files. Dat online vergaderen zouden we na de crisis dus best wel eens kunnen blijven doen.’

Lees hier het volledige interview

 

2. Meer open sollicitaties bij zorginstelling Philadelphia

coronacrisis Philadelphia

Agnes Verhulst

De open sollicitaties stromen binnen bij Philadelphia, een van de grootste zorginstellingen voor verstandelijk gehandicapten in Nederland. Corona heeft de zorg een beter imago gegeven, merkt Agnes Verhulst, directeur medewerkersbelang. In een serie over HR in crisistijden vertelt zij over anders leidinggeven en efficiënter werken.

‘We hebben extra aandacht voor de vitaliteit van onze medewerkers. Hoe houden zij het vol? Bevlogenheid en betrokkenheid hebben ze meer dan genoeg, maar ze moeten ook afstand kunnen nemen. Telefoon uit, even geen zorgen om de bewoners. Bij HR zijn wij er alert op waar medewerkers stress van krijgen. Wij hebben de Corona Check-app van het OLVG-ziekenhuis in Amsterdam snel beschikbaar gesteld toen er vragen kwamen over besmettingsgevaar. De test heeft tot nu toe aan het licht gebracht dat één medewerker positief bleek te zijn.’  Verhulst noemt de relatie tussen medewerkers en leidinggevenden belangrijker dan ooit. De managementstijl is in crisistijd wel directiever.

Lees hier het volledige interview

3. Plan Nederland biedt workouts en coaching aan

coronacrisis Plan Nederland

Karin Bottenheft

Medewerkers van Plan International Nederland kunnen sinds kort afspreken met een coach. De ontwikkelingsorganisatie biedt deze ondersteuning als het verplichte thuiswerken te pittig wordt. HR-adviseur Karin Bottenheft: ‘Volhouden heeft nu onze prioriteit. Speciaal in deze ‘binnengewone’ tijden.’

‘In het begin waren we vooral druk met het faciliteren van thuiswerkplekken, samen met de collega’s van ICT en Faciliteiten. Via intranet geven we twee keer per week adviezen om het thuiswerken vol te houden. Dat varieert van de zithouding tot het stimuleren van genoeg beweging en ontspanning. We geven tips voor meditatie-oefeningen en ademhalingsapps en een van de medewerkers verzorgt twee keer per week een online-workout. Met Arbodienst Human Capital Care hebben we afgesproken dat medewerkers die dat prettig vinden, kunnen (video)bellen met een coach. Dat is laagdrempelig en anoniem voor de rest van de organisatie. Na een afspraak van een half uur is er een follow-up gesprek van een half uur. Mocht er meer nodig zijn, dan kan dat.’

Lees hier het volledige interview

 

4. Zo brengt AFAS het verzuim omlaag

Britt Breure

Drie dagen per week een masseur, een fitnessruimte en bij ziekte een persoonlijk bericht van de directie. Bij het bedrijf AFAS Software is het verzuim verrassend laag. Volgens HR-manager Britt Breure is dat mede te danken aan de werksfeer. ‘Mensen durven het tijdig te zeggen als ze zich niet goed voelen.’

Bij AFAS Software in Leusden ligt het verzuimpercentage op 1,7. Zo laag? Ja, soms een tiende procent lager, soms een tiende hoger. HR-manager Britt Breure (33) heeft er haar handen in elk geval niet aan vol. Zij is de enige personeelsmedewerker die dit eigenzinnige familiebedrijf telt. Alle HR-processen zijn zo geautomatiseerd dat Breure maar een halve dag per week kwijt is aan administratie. AFAS heeft vijfhonderd medewerkers en een omzet van 166 miljoen euro. Van sommige medewerkers heeft een ouder in het ziekenhuis gelegen of hun opa of oma is aan corona overleden. We vertellen hierover tijdens onze dagelijkse corona-update via Microsoft Teams waarbij alle medewerker om 16.30 uur kunnen inbellen. Hier delen we ook andere bijzonderheden en we maken duidelijk wat onze richtlijnen en verwachtingen zijn.’
Lees hier het volledige interview
5. Bij bouwbedrijf in Oss letten collega’s meer op elkaar

Esther Lucassen

Alle schaftketen zitten op slot bij Hendriks Bouw en Ontwikkeling in Oss. Medewerkers eten hun lunch op gepaste afstand van elkaar. Sinds een van de inhuurkrachten is overleden aan corona is hier geen discussie meer over. HR-manager Esther Lucassen: ‘Onze grootste prioriteit is dat we niet ziek worden en aandacht hebben voor elkaar.’

‘Als we maar geen nieuwe coronapatiënten krijgen. De bouwplaats-opruimer die is overleden, was een gewaardeerde inhuurkracht van 74 jaar. Het nieuws over zijn dood hakte erin. Op een andere bouwplaats had een inhuurkracht ook corona, maar hij is weer hersteld. Ik hoorde veel zorgen toen het HR-team alle tachtig collega’s die buiten werken vanochtend belde. Verder kijken we ook al verder vooruit en denken we in scenario’s voor de eventuele gevolgen op de lange termijn. We horen al dat woningbouwcorporaties overwegen onderhoudsprojecten in en aan woningen uitstellen om het risico op besmetting klein te houden. Ik ben me aan het verdiepen in de noodvoorzieningen waar ons bedrijf dan gebruik van moet maken.’

Lees hier het volledige interview
6. Techbedrijf Bynder: ‘Organiseer thuiswerkweek buiten crisistijden’

Marianne Spaans

Het hoge woord is eruit. Nederland moet thuiswerken, voor zover mogelijk. Voor softwarebedrijf Bynder is dat een normale zaak en zij hebben alle technologieën om dit goed te kunnen doen. Het bedrijf organiseert al drie jaar één thuiswerkweek in augustus en dit werkt volgens hen uitstekend.

Als lid van het bedrijfsteam dat corona-afspraken maakt en communiceert, heeft Marianne een Remote Week uitgeroepen. Dit betekent dat mensen ervoor kunnen kiezen of ze thuis willen werken of op kantoor. Ondanks het feit dat het kabinet de maatregelen heeft genomen tot 20 mei 2020 kiest Bynder ervoor om de mensen thuis te laten werken, mits dit ongewenst is. Marianne: ‘We kijken het elke dag aan. Als mensen op kantoor willen werken en geen verschijnselen hebben, dan mag dat. Tenzij de Nederlandse regering over een officiële lockdown spreekt zoals in Spanje.’
Lees hier het volledige interview
7. Econocom in coronatijden: ‘Werknemers moeten zich comfortabel voelen’
Jeannine Helfensteijn

Jeannine Helfensteijn

Van handzeep naar HR-beleid. In ultrakorte tijd heeft de Nederlandse vestiging van het Franse miljardenbedrijf Econocom zich aangepast aan het coronavirus. Wat, HR Manager van Econocom Nederland, daarbij opvalt is dat HR steeds meer maatwerk levert. ‘Elke dag komen er nieuwe uitdagingen en vragen bij.’

Uitgestelde opdrachten, geannuleerde klantbezoeken en de uitdaging om zo veel mogelijk thuis te werken. Zoals zo veel bedrijven ondervindt Econocom (leverancier van digitale apparatuur via een abonnementsmodel) de gevolgen van de coronacrisis aan den lijve. Houd als HR-afdeling dan maar eens het hoofd koel. Toch oogt Econocom Nederland uiterst stabiel. Zo ziet het zelfs kansen in deze tijd, stelt HR Manager Jeannine Helfensteijn: ‘Onze producten helpen organisaties bij het online samenwerken, iets wat in deze tijd cruciaal is. Daarnaast zijn we nu aan de slag bij grote klanten waarbij het normaliter erg druk is om te werken, denk aan Schiphol. Dat staat nu vrijwel leeg.’
Lees hier het volledige interview

8. Coronacrisis bij Flexpedia: ‘Omzet gedaald, positivisme gebleven’

Gert-Jan Butter

Gert-Jan Butter

De zon van de hoogconjunctuur is voor de meeste bedrijven wel verdwenen. Waar het coronavirus begon als wolkje voor de zon, heeft het inmiddels dreigender vormen aangenomen. Zo ook bij Flexpedia, waar de omzet terugloopt. Wat echter blijft is het enthousiasme om te zorgen voor medewerkers én uitzendkrachten. En gelukkig druppelen er nog nieuwe klanten binnen.

‘Onze interne medewerkers, ons ‘Flexpediaanse leger’, werken allemaal thuis. We houden nauw contact met elkaar via Microsoft Teams en Slack. Ook hebben we ervoor gezorgd dat ieders werktelefoon staat doorgeschakeld naar zijn of haar mobiele telefoon. Daardoor zijn we nog steeds erg goed bereikbaar, voor elkaar en voor klanten en uitzendkrachten.’ Die uitzendkrachten worden op hun beurt op allerlei manieren geïnformeerd. ‘We bereiken ze via regelmatige updates via ons platform, onze website, nieuwsbrieven én telefonisch. Al met al proberen we positief te blijven. Zo houden we de ontwikkelingen rond de NOW goed in de gaten. Gelukkig zijn we financieel gezond en zijn we 2020 ook goed gestart met omzetgroei. Nu doen we er alles aan om onze klanten, medewerkers én uitzendkrachten te helpen in deze tijden. Als we blijven samenwerken en communiceren, moet het goed komen.’

Lees hier het volledige interview

 

9. GGD Regio Utrecht: ‘Let vooral op de extra ingezette werknemers’

Inge Louwerse

Een organisatie als de GGD zit midden in deze crisis zit en werkt nauw samen met het RIVM. Werknemers draaien overuren en het werk gaat maar door. Daarom is het op dit moment zaak voor HR om medewerkers gezond, fit en gemotiveerd te houden. Inge Louwerse HR-adviseur bij GGD Regio Utrecht: ‘De meerderheid kan niet thuiswerken en draait overuren, want het is drukker dan ooit. Daarom verzorgen wij onder meer fruit, extra drinken, een massagestoel en een pingpongtafel.

Inge Louwerse HR-adviseur bij GGD Regio Utrecht: ‘Wij leggen continu contact met onze medewerkers en vragen hoe het met hen gaat. In hoeverre kunnen ze deze drukke periode nog aan, hebben ze rust nodig en lukt het om hun kinderen ergens op te vangen. Over het algemeen is het zo dat we mensen op het  hart drukken om niet meer te werken dan we in eerste instantie vragen. In de praktijk gebeurt dat helaas niet altijd. Vooral in de tijd waar we ons nu in bevinden, draaien medewerkers overuren. Zo zie je dat er ook mensen zijn die uitvallen, omdat ze al drie weken extra uren werken door de coronacrisis,’ vertelt Inge.

Lees hier het volledige interview

10. HR business partner: ‘Thuiswerken met kinderen vergt flexibiliteit’

Aimée Floris

HR-werk is erg uiteenlopend, waardoor iedereen de coronacrisis anders overziet. HR business partner Aimée Floris: ‘Het is leuk om te zien hoe er creatieve oplossingen komen voor de afstand. Zelf heb ik twee kinderen thuis die aan hun schoolwerk werken en dan is een gesprek met een leidinggevende of medewerker over een gevoelig onderwerp soms moeilijk.’

‘Er wordt veel van medewerkers gevraagd die thuiswerken met kleine kinderen die ook thuis zijn. Ook van medewerkers die klantcontact hebben waarbij de gewone klanten soms weinig rekening houden met de veiligheid van medewerkers (denk aan winkels). Zelf heb ik twee kinderen thuis die aan hun schoolwerk werken en dan is een gesprek met een leidinggevende of medewerker over een gevoelig onderwerp soms moeilijk. Je hebt dan met onderbrekingen te maken. Aan onderwerpen waar ik mij goed op moet concentreren werk ik vaak in de vroege uurtjes voordat zij op gang komen. Ik werk nu dus flexibeler.’

Lees hier het volledige interview
Lees meer over:

Over Auteur

Sacha Luijkx is redacteur bij XpertHR Actueel. Met haar perfectionistische en pro-diversiteitsblik voorziet zij u van alles wat u moet weten rondom HR.