Nieuwe baan bij nationale bibliotheek: ‘Reistijd is prima te doen’

0

Vanuit haar slaapkamer zwaaide Marleen van der Geest op haar eerste werkdag naar haar collega’s. De HR Business Partner begon in coronatijd aan een nieuwe baan bij de KB, de nationale bibliotheek in Den Haag. Dat is af en toe behelpen, maar: ‘De collega’s zijn leuk en ze doen het supergoed op camera.’

Ruim driehonderd duimpjes kreeg Marleen van der Geest voor haar bericht met foto op LinkedIn. De kersverse HR Business Partner van de KB liet begin april haar nieuwe werkplek zien. Een bureautje in de slaapkamer met een uitbundige varen in de hoek. Net als haar ruim vijfhonderd collega’s werkt ze thuis. Het gebouw van de nationale bibliotheek is tijdens de coronacrisis gesloten.

coronacrisis KB

Marleen van der Geest

Op LinkedIn schrijft de nieuwe HR Business Partner: ‘Bevindingen tot zover:

  • Ze schenken hier zálige koffie en je mag tussendoor gewoon een wasje aanzetten.
  • De collega’s zijn leuk en ze doen het supergoed op camera.
  • Reistijd woon-werk is prima te doen.’

‘Ik post wel vaker een persoonlijk bericht op LinkedIn’, vertelt Marleen van der Geest (48) aan de telefoon. ‘Daarin probeer ik niet alleen halleluja-verhalen te vertellen. Natuurlijk had ik me mijn inwerktijd anders voorgesteld. Nu is het af en toe behelpen, vooral met de ingewikkelde computersystemen. Maar dit is klein leed in vergelijking met de gevolgen van corona. Mijn schoonvader had het virus opgelopen. Hij mocht vorige week gelukkig van de ic af.’

Hoe was uw eerste werkdag?

‘Ik kreeg een mooie bos bloemen met een kaartje van mijn nieuwe werkgever. Om half 10 schoof ik meteen aan bij de online-dagstart van de HR-collega’s. Ik kreeg ook een lijstje met namen van medewerkers met wie het handig is om af te spreken. Er is alles aan gedaan om me welkom te laten voelen. Ik weet nu al dat de Koninklijke Bibliotheek de aardigste werkgever is die ik ooit heb gehad.’

Toch moet het lastig zijn om in te werken.

‘Ik was nooit zo van het thuiswerken en ook niet zo digitaal vaardig. Met die tekortkoming word ik nu geconfronteerd. Ik ben blij dat mijn sectorhoofd ook pas in maart is begonnen bij de KB. We zitten in hetzelfde schuitje. Ik adviseerde haar om vooral niet te stoer te doen. Je kunt beter aangeven dat het een moeilijke tijd is om te starten en dat je daarbij hulp van je collega’s nodig hebt. Dat advies heb ik zelf ook ter harte genomen. Een collega probeerde me laatst online in een verzuimsysteem te helpen. Daar zijn we tijden mee bezig geweest, terwijl het op kantoor snel was gelukt. We hebben wel vreselijk gelachen.’

Marleen van der Geest heeft al jarenlange HR-ervaring, onder andere bij de Sociale Verzekeringsbank. Daardoor kan ze als nieuweling toch al meedenken over de begeleiding van leidinggevenden en medewerkers die vrijwel allemaal thuis werken. ‘In korte tijd is de Thuisbieb-app gelanceerd waarop leden en niet-leden honderd e-boeken kunnen lenen. Daar is veel werk voor verzet en het gaf iedereen een opkikker. Vanuit HR wijzen we erop dat mensen ook hun rust moeten nemen. Onze boodschap is: let goed op jezelf en op elkaar, heb aandacht voor de situatie thuis.’

Wat heeft nu minder prioriteit?

‘De leiderschapsprogramma’s hebben we uitgesteld, omdat die digitaal minder goed uit de verf komen. De groepsdynamiek valt weg als je zou oefenen in het voeren van moeilijke gesprekken. Bij sommige managers staat hun hoofd er nu ook niet naar om aan hun persoonlijke ontwikkeling te werken. De trainingsbureaus willen graag weten wanneer ze kunnen beginnen, maar wij zijn afhankelijk van de richtlijnen van de overheid.’

Het verzuimbeleid loopt wel door. Sommige zieke medewerkers moeten langer wachten op doktersafspraken die door de coronacrisis zijn uitgesteld. HR heeft daar contact over met hun leidinggevenden en met het UWV. Van der Geest: ’Samen houden we de vinger aan de pols.’ Sollicitatiegesprekken vinden ook nog steeds plaats via het videobellen. Al wordt per functie bekeken of kandidaten meteen beginnen of wachten tot na de lockdown.

Kijkt u uit naar de eerste werkdag op kantoor?

‘Zeker, ik gedij het best als ik informele gesprekken kan voeren in de wandelgangen. Die mis ik enorm. Ik denk thuis toch gauw dat iemand daar wel te druk voor zal zijn. De rituelen van het werk mis ik ook. Ik kijk ernaar uit om vanuit Voorschoten naar de KB te fietsen met mijn bakje yoghurt. Bij mijn sollicitatiegesprek kreeg ik de vraag wat ik kan toevoegen aan het team. Mijn antwoord was dat ik lekkere wortelcake maak. Ik kan niet wachten tot ik die samen met mijn nieuwe collega’s kan opeten.’

Meer interviews over HR in coronatijd:

  • In XpertHR staan diverse praktijkvragen en -voorbeelden, checklists en kennisdocumenten over het coronavirus. Bekijk de volledige pagina!
Lees meer over:

Over Auteur

Jolan Douwes is auteur van XpertHR. Behalve journalist is zij ook loopbaanadviseur. Zo pikt ze de laatste ontwikkelingen op het gebied van werk snel op. Voor XpertHR Actueel schrijft ze onder andere interviews en praktijkverhalen.