HR business partner: ‘Thuiswerken met kinderen vergt flexibiliteit’

0

HR-werk is erg uiteenlopend, waardoor iedereen de coronacrisis anders overziet. HR business partner Aimée Floris: ‘Het is leuk om te zien hoe er creatieve oplossingen komen voor de afstand. Zelf heb ik twee kinderen thuis die aan hun schoolwerk werken en dan is een gesprek met een leidinggevende of medewerker over een gevoelig onderwerp soms moeilijk.’ Lees het interview!

Welke vragen spelen bij jou omtrent de maatregelen en de coronacrisis?

Aimée Floris

‘Vooral het begeleiden van leidinggevenden hoe om te gaan met vragen en zorgen van medewerkers over de veranderde omstandigheden. We hebben een leidraad gemaakt voor wat betreft de maatregelen, maar ook hoe om te gaan met (mogelijke) besmetting en de communicatie hierover. Verder hebben we het op de agenda in de telefonische MT-meetings waarbij de vraag “waar loop je tegenaan en wat heb je aan ondersteuning nodig” aan bod komt.’

Wat vind je van de genomen maatregelen?

‘Ik vind het een wijs besluit om mensen en kinderen vanuit huis te laten werken wegens het coronavirus, zonder al te grote beperkingen. Het is leuk om te zien hoe er creatieve oplossingen komen voor de afstand. Wel merk ik dat het voor werkgevers in de welzijn dat het op locaties met cliënten intern erg lastig organiseren is en veel vragen oproept wat te doen als de locatie in quarantaine zou moeten.’

Waar is volgens jou een pijnpunt nu de maatregelen zijn genomen?

‘Er wordt veel van medewerkers gevraagd die thuiswerken met kleine kinderen die ook thuis zijn. Ook van medewerkers die klantcontact hebben waarbij de gewone klanten soms weinig rekening houden met de veiligheid van medewerkers (denk aan winkels). Zelf heb ik twee kinderen thuis die aan hun schoolwerk werken en dan is een gesprek met een leidinggevende of medewerker over een gevoelig onderwerp soms moeilijk. Je hebt dan met onderbrekingen te maken. Aan onderwerpen waar ik mij goed op moet concentreren werk ik vaak in de vroege uurtjes voordat zij op gang komen. Ik werk nu dus flexibeler.’

Wat voor impact heeft het coronavirus op jou(w functie)?

‘Mijn HR-werk is op afstand soms lastig omdat in het contact mensen ook graag de non-verbale communicatie oppikt. Dit is nu beperkter. Wel merk ik dat telefonische overleggen efficiënter verlopen en de saamhorigheid en behulpzaamheid groter is. Denk daarbij aan een collega die geen kinderen naast zich heeft zitten, die dan aanbied een stukje werk over te nemen. Of als ik bel met een collega die ook kindjes naast zich heeft dan heb je best grappige momentjes als zij tussendoor een opmerking maken en je hierop reageert.’

Wat zijn jouw taken in deze coronacrisis als HR?

‘Ik help de rust te bewaren door de verbinding te versterken tussen werkgever, werknemers en onderling. Voor mij is het een combinatie van inhoud proces en relatie. Als voor iedereen helder is hoe je ergens mee omgaat, waar je terecht kunt met vragen of zorgen en oog/oor hebben voor gedrag. Iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om en reageert misschien anders dan normaal. Door hier inzicht en begrip in te creëren voorkom je strubbelingen.’

Wat voor vragen krijg jij zelf als interim HR?

‘Ik merk dat projecten in mijn vakgebied uitgesteld worden, maar daarnaast meer advies wordt gevraagd als het gaat om de continuïteit van werk. Mijn tips aan werkgevers gaan over de afstemming met thuiswerkende medewerkers, hoe om te gaan als een werknemer ziek is of in quarantaine moet, werkverdeling etc. Mijn advies is vooral focussen op wat echt belangrijk is en blijf in gesprek over de verwachtingen van elkaar en hoe je elkaar kunt helpen om het werk door te laten gaan.’

  • In XpertHR staan diverse praktijkvragen en -voorbeelden, checklists en kennisdocumenten over het coronavirus. Bekijk de volledige pagina!
Lees meer over:

Over Auteur

Sacha Luijkx is redacteur bij XpertHR Actueel. Met haar perfectionistische en pro-diversiteitsblik voorziet zij u van alles wat u moet weten rondom HR.