Femke09

Aangemaakte reacties

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Geplaatst in

  • Avatar
    Bijdrager

    Wij hebben exact eenzelfde geval bij de hand, al is in dit geval zelfs per e-mail geen contact te leggen. Oorzaak ligt volgens de arbodienst niet in het werk. Toch mag je als werkgever maanden verlies draaien op zo'n medewerker en moet je maar afwachten wat er van terecht komt. Van de vele jaren dat medewerker in dienst is, heeft hij welgeteld 32% van de tijd gewerkt, de rest van de tijd was hij ziek (de twee jaar werd steeds niet gehaald). Hoe krijg je zo'n medewerker zo ver dat hij gaat mee-werken?!

    Avatar
    Bijdrager
    Femke09 op · In reactie op Vakantiewerkers voor alle schoolvakanties #56873

    Kun je ook een jaar lang voor een nul-urencontract kiezen? Wij hebben een stagiair van 16 die in de vakanties graag fulltime wil werken. In juni 2016 wil hij zijn diploma hebben en komt hij bij ons in dienst als BBL'er (dus vier dagen werken, 1 dag school). Tot die tijd zou een nulurencontract dan toch passen?

    En als we langer dan een jaar / langer dan drie contracten bezig zijn met nuluren (andere situatie), kun je dan daarna volstaat met een 'vast' min/max contract? (Waarbij volgens mij de 'min' 3 uur is). 

    Avatar
    Bijdrager
    Femke09 op · In reactie op Aanzegging in arbeidsovereenkomst toegestaan #56791

    @Anita Peeters-Haverkate
    Mijn mensenkennis gaat ver, maar ik laat me graag positief verrassen. In onze branche kun je moeilijk aan goede medewerkers komen, daarom ga je toch eerder in zee met iemand waaraan je twijfelt, een andere keus is er niet. Het komt voor dat zo iemand je toch weet te verrassen met zijn verantwoordelijkheidsgevoel of vakkennis. In zo'n geval ga je natuurlijk ruim een maand voor afloop in gesprek. Overigens, dat is onze basisintentie, behalve dan wanneer een keus verkeerd heeft uitgepakt. En dat kun je niet altijd binnen 1 proefmaand beslissen (vooropgesteld dat je die proefmaand mag hebben). Dus blijf ik bij mijn standpunt.

    Avatar
    Bijdrager
    Femke09 op · In reactie op Aanzegging in arbeidsovereenkomst toegestaan #56787

    Juist, 'geen vertrouwen in de nieuwe medewerker'. In onze branche kun je er makkelijk tegenaan lopen dat wanneer je iemand een maand van tevoren verteld dat zijn contract niet verlengd wordt, diegene de boel gaat verzieken of juist helemaal niets meer uitvoert. Daar zit ik niet op te wachten, in zo'n geval (uitzonderingen gelukkig) meldt ik het liever een week of twee van tevoren, wel zo veilig, en mooi als ik dat kan afdichten met een arbeidscontract. Sorry, maar dat zou ik echt zo doen. Kost me veel te veel tijd als ik iemand zonder contractverlenging achter zijn broek aan moet zitten, als dat al kan, want misschien zit hij achter mijn rug om mijn klanten te pesten. Ik hou van positief en eerlijk, maar er moet ruimte zijn voor uitzonderingen. 

    Avatar
    Bijdrager

    Wat ik me in al deze discussies eigenlijk afvraag: hoeveel medewerkers van wie het contract verlengd wordt, gaan zo'n boete opeisen? Want dan jaag je je baas toch direct tegen je in het harnas? Leuk, maandsalaris opeisen na je eerste verlenging. Ik denk dat je dan meteen de brief in huis hebt met het bericht dat je een volgende verlenging op je buik kunt schrijven…

    En waar ik ook nog aan dacht (en waar we in het verleden al veel last mee hebben gehad): als je een maand van tevoren opzegt, wat doet dat voor de motivatie? Het werktempo daalt sowieso drastisch, je zult extra op bedrijfseigendommen moeten letten (schroefje, pennetje, ach ik ga toch weg), collega's demotiveren met je gedrag etc.

    Wij hebben altijd al zo'n maand van tevoren vermeld als een contract niet verlengd werd (want: wel zo netjes, zo iemand zal toch een andere baan moeten zoeken), maar in een enkel geval weet je dat dit zo'n invloed heeft op de rest van de contractduur, dat we het wel laten doorschemeren (mensen proberen toch nog te laten zien wat ze kunnen), maar niet per brief melden (pas 1,5 week van tevoren of zo). Mede ingegeven door collega's die helaas pas last minute weten wat ze echt van iemand vinden (…) maar dat terzijde (opvoedtaak voor mij).

    Avatar
    Bijdrager
    Femke09 op · In reactie op Arbeidsgehandicapten WIA ook meegenomen in Quotumregeling? #55053

    In aanvulling hierop: wat als een werknemer dusdanig arbeidsgehandicapt raakt dat hij zijn eigen (buitendienst)functie niet meer kan uitoefenen en je hem daarom een nieuwe functie aanbiedt in de binnendienst, telt die mee voor dat quotum? Want omdat hij bij ons in dienst blijft, wordt hij niet als uitkeringsgerechtigde herkent. Voor het 'beeld' is het dan praktischer dat we hem na twee jaar ziekte heel onbeleefd de deur uit schoppen, en hem later alsnog in dienst nemen, maar liever slaan we die stap over. Als we op een of andere manier dan toch het juiste stickertje op hem kunnen plakken, zou dat helemaal mooi zijn natuurlijk.

    Avatar
    Bijdrager
    Femke09 op · In reactie op Vergoeden bril door werkgever? #54975

    Hoe ver gaat dit? Ik draag zelf lenzen, en moet deze vanwege verandering sterkte vrijwel jaarlijks vervangen en gezien de bijzonderheid van de lenzen wordt dit nauwelijks vergoed door de zorgverzekeraar. Ik heb een kantoorbaan met veel computerwerk / zit dagelijks vele uren achter het scherm. Is dat de oorzaak van de achteruitgang? En moet dit dan vergoed worden? Gaat wel erg ver vind ik.

    Avatar
    Bijdrager
    Femke09 op · In reactie op WKR en DGA #54735

    En als de dga in de holding op de loonlijst staat, telt zijn salaris dan ook mee voor de vrije ruimte? In principe doet de dga aan alle personeelsaangelegenheden mee, hij krijgt (neemt) alleen de vvv-bonnen met kerst niet.

    Fiscale eenheid voor vpb aanwezig.

    Avatar
    Bijdrager
    Femke09 op · In reactie op WKR en DGA #54727

    Niemand?? Dit vond ik nu juist een interesante vraag, blijkt het meteen de enige te zijn waar niemand een antwoord op heeft… 

    Ik had zelf namelijk ook de vraag: tel je het loon van de DGA (in dienst van een holding danwel in een van de werkmaatschappijen waar al meer personeelsleden in zitten) bij de collectieve ruimte op?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)