Handtekeningenkaart verplicht om op te nemen in het personeelsdossier?

Geplaatst in Algemeen


  • Bijdrager
    C.N.M. van Winsum op #53993

    Is het verplicht om een handtekeningen kaart op te nemen in het personeelsdossier?


    Lid
    Astrid op #53995

    Kun je je vraag misschien wat meer toelichten? In welke branche en onder welke omstandigheden is je vraag bijvoorbeeld ontstaan? Het is mij op dit moment niet geheel duidelijk wat je bedoelt met deze vraag.


    Bijdrager
    C.N.M. van Winsum op #53997

    Hi Astrid, 

    Wij zitten in de automotive. Bij enkele bedrijven is van oudsher nog een handtekeningenkaart in omloop die bij indiensttreding wordt aangeboden om de naam en de handtekening er op te plaatsen. Deze wordt vervolgens opgeslagen in het digitale personeelsdossie. Wat ik mij kan herinneren is dit voor de controle of dat de geplaatste handtekeningen op documenten ook daadwerkelijk van de medewerker is. 

    Mijn vraag is dit niet inmiddels achterhaald?


    Lid
    Astrid op #53999

    Hoi Charlotte,

    Bedankt voor je toelichting. Ik denk dat het gaat om administratieve verplichtingen om het personeel te kunnen identificeren. Ik heb voor je gezocht in de XpertHR-database en er staat volgens mij iets wat je verder kan helpen. Het is voor mij te inhoudelijk om er een stellig antwoord op kunnen geven, dus ik heb je vraag uitgezet bij XpertHR om te laten beantwoorden door een van hun experts of redactieleden.

    Ik hoop dat zij snel met een antwoord komen dat je verder helpt.

    Is dit een persoonlijk gevecht tegen bureaucratie? (onnodige regels en procedures)

    Susan Schaeffer
    Bijdrager
    Susan Schaeffer op #54001

    Werkgevers zijn niet verplicht om bij indiensttreding een 'handtekeningenkaart' te laten invullen. Wel is de werkgever verplicht om de werknemer te identificeren en een kopie van een geldig identiteitsbewijs te bewaren in de personeelsadministratie. De handtekening op dit document kan ook voor het bovengenoemde doel worden gebruikt.

    Ik verwijs u graag naar onze checklist op XpertHR van de administratieve verplichtingen die werkgevers hebben bij indiensttreding, http://www.xperthr.nl/doc/365495/aangaan-arbeidsovereenkomst.

    Met vriendelijke groet,

    Susan Schaeffer

    Redacteur XpertHR

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone