Charisma is de belangrijkste eigenschap van een leider!

Geplaatst in Algemeen


  • Lid
    Jessy van den Boogaard op #54101

    In een blog voor Harvard Business Review schreef prof. Rosabeth Moss Kanter waarom charisma zo belangrijk is voor leiders en ondernemers. Zij vertelt dat charisma van essentieel belang is om ook in de zakelijke context dingen voor elkaar te krijgen. Zakendoen is niet zozeer rationeel, maar vooral relationeel.

    Ik ben benieuwd of jij ook vindt dat charisma de belangrijkste eigenschap voor leiders is? En kun je voorbeelden noemen van charismatische leiders die jou geïnspireerd hebben?


    Lid
    Astrid op #54103

    Volgens deze blog is charisma een eigenschap die leiders ver kan brengen, maar kan het ook de verkeerde kant op werken. Ik vind het lastig. De auteur noemt vooral negatieve voorbeelden van charismatische leiders (Hitler en Mao Zedong bijvoorbeeld), terwijl ik eerder mensen als Obama, Richard Branson en Nelson Mandela voor me zie wanneer ik denk aan mensen met charisma. 
    Zou het niet zijn dat charisma zeker kan bijdragen aan succes, maar dat het voornamelijk belangrijk is dat het in een goede verhouding staat met je andere eigenschappen? Ik denk dat het totaalplaatje van een persoonlijkheid uiteindelijk bepaalt of iemand ergens geschikt voor is.


    Lid
    Jessy van den Boogaard op #54105

    Het grappige is dat zowel Ben Tiggelaar als ik het zelfde standpunt innemen wat betreft leiders. Leiders moeten vooral dienstbaar zijn aan mensen en hun expertise. Tiggelaar verwijst daarbij naar het onderzoek van Stadler dat juist kleurloze mensen dat door luisteren het beste kunnen. Ik ben daarentegen van mening dat mensen niet alleen willen dat ze kunnen vertellen wat ze vinden, maar dat ze vooral worden aangemoedigd om “te doen”! En daarin geeft Stadler toe dat charisma als versneller op kan treden.

    En ja er zijn ook “foute” charismatische mensen, maar er zijn ook “foute” kleurloze mensen zoals de Noord Koreaanse leiders… Dat is dus het slapste argument wat er is. Maar ik snap dat twee Oostenrijkers, die hun geboortegrond met de “foutste charismatische man” die ooit geleefd heeft delen, dat charisma wat cynischer bekijken.


    Lid
    Astrid op #54107

    Blijkbaar is iedereen het erover eens dat charisma inderdaad nogal belangrijk is. Maar hoe trek je dan charismatische leiders aan om voor je te werken? Heeft iemand daar een strategie voor?


    Lid
    Marja van den Berg op #54109

    Hoe trek je charismatische leiders aan? 

    Voor je te werken of met je te werken? 

    Volgens mij door heel duidelijk een visie en missie te hebben en deze in gedrag/cultuur uit te dragen. Daarin duidelijk verwoord wat jouw positieve bijdrage als bedrijf is aan de maatschappij. Daar trek je dan ook de juiste mensen mee aan. Met een negatieve klaagcultuur, zul je nooit mensen aantrekken met een positieve instelling. 


    Lid
    David Jan van Stolk op #54111

    Dat is een interessante en ook lastige vraag omdat verscholen eronder een paar andere vragen liggen, zeker als we ervan uitgaan dat dit een gedachtenwisseling is tussen P&O professionals en het dus gaat over organisaties/ samenwerkings verbanden met een doel in de maatschappij, in de markt. En de maatschappij en de markt worden gedomineerd door 'extraverten'. In de woorden van Susan Caine, de schrijfster van het boek Quiet , in a world that can't stop talking          Hoe zit dat dan in de bloggende, twitterende virtueel communicerende wereld van nu met charisma? Dan wordt het DOEN dus extra belangrijk . En dan wordt visie dus iets wat ook in het kleine perspectief van een gezin , een afdeling of een projecteam speelt . De begrippen charisma en informeel leiderschap horen mijns inziens bij elkaar . Ze passen precies in deze individualiserende tijd en komen alleen tot hun recht als ze gekoppeld zijn met het vermogen tot verbinding.

    David Jan van Stolk  de Baak


    Lid
    Astrid op #54113

    Dat is een interessante gedachtengang, David Jan! Hoe kun je charisma uitstralen in het digitale tijdperk? Daar komt het argument van Marja ook om de hoek kijken: door duidelijk de door jou gewenste cultuur/gedrag uit te stralen en te verwoorden. 
    Maar hoe komt dit nu precies naar voren? Wanneer je een stapel sollicitatiebrieven krijgt, hoe weet je dan wie je moet uitnodigen op een gesprek om de meest charismatische kandidaten te spreken?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone