8 redenen om via e-learning stress te reduceren.

Geplaatst in Algemeen


  • Lid
    Yvonne van Iersel op #53779

    Beproefde technieken leren met moderne middelen: Mindfulness online.

    Stressklachten zijn een belangrijke oorzaak van ziekteverzuim. Professionals met stressklachten hebben veel baat bij mindfulnesstechnieken, maar ondervinden twee obstakels: ze vinden mindfulness te zweverig én de trainingen tijdrovend. Online trainingen bieden soelaas: ze zijn efficiënt, op maat en bijzonder gunstig in prijs/kwaliteit verhouding.

    Sinds 2,5 jaar volgen professionals met succes mijn online Mindfulnesstrainingen. Deelnemers en ik zijn erg enthousiast. Hieronder vind je ervaringen met, en voordelen van het vrijer raken van stress door middel van e-learning en -coaching.

    Professionals met stressklachten hebben veel baat bij Mindfulnesstrainingen. Mindfulnesstechnieken zijn beproefde technieken die echt je vrijer kunnen maken van ingesleten werkgewoontes die stress veroorzaken (hard werken, conflictvermijden, grenzen overschrijden, multitasken, doorwerken zonder herstelmomenten). Het volgen van een Mindfulnesstraining levert rust op, minder piekeren, meer energie en een hogere concentratie. Deelnemers raken echt vrijer van stress.

    Het ontwikkelen van Mindfulness kost tijd en aandacht. Het vraagt regelmatige oefening gedurende langere tijd om vrij te raken van ingesleten patronen en gewoontes. Onderzoek leert dat na 8 weken goede resultaten worden behaald, en dat er na zo’n tijdspanne ook positieve neurologische veranderingen in het brein te meten zijn.

    En dat is dan ook meteen de bottleneck. Professionals hebben vaak te maken met een hoge werkdruk, dus hoe maken ze tijd om te investeren en deze positieve veranderingen teweeg te brengen?

    E-learning en -coaching bieden soelaas. Hieronder 8 voordelen van het ontwikkelen van Mindfulness via e-learning/coaching.

    1. De meeste Mindfulnesstrainingen volg je in 8 bijeenkomsten. Daarbij wordt je als deelnemer gevraagd om dagelijks te oefenen: dat is het hart van de training. Door regelmatig te oefenen merk je effect. Maar 8 weken oefenen: dat is nogal een investering. In organisaties kom je dan ook allerlei lichtere, meer haalbare varianten tegen. Tweedaagse trainingen, of 4 of 6 bijeenkomsten. De tijd van dagelijkse oefening wordt hiermee vaak drastisch verkort. En dat is nou net datgeen wat bewezen resultaat oplevert: jammer!
      Hier biedt e-learning een groot voordeel: door de efficiënte informatieverschaffing en e- coaching zijn deelnemers geen tijd kwijt aan trainingsbijeenkomsten of aan reizen. Hierdoor wordt datgene wat effect oplevert, namelijk het gedurende twee maanden dagelijks oefenen, ineens voor veel deelnemers wèl haalbaar.
      Een typische reactie van deelnemers aan mijn online trainingen is dan ook: “Ik wist wel dat het nuttig kon zijn, maar ik kon simpelweg geen tijd vrijmaken voor zoveel bijeenkomsten. Als deze online vorm er niet was, was ik nooit aan een Mindfulnesstraining begonnen en had ik deze resultaten niet gehaald..”

    • In Mindfulness groepstrainingen krijgen deelnemers na een inspirerende wekelijkse bijeenkomst de uitnodiging om die week dagelijks te gaan oefenen. Daarna duik je als deelnemer je drukbezette leven voor een week in. Het is vaak lastig om de discipline van het dagelijks oefenen op te brengen en mindfulnesstechnieken te integreren in je werkleven.
      E-learning biedt de mogelijkheid om deelnemers dicht op de huid dagelijks te begeleiden en inspireren. In mijn online trainingen heb ik ervoor gekozen om mijn deelnemers dagelijks mail te sturen: ze worden als het ware dagelijks bij de mindfulnesshand genomen. Bij drukbezette en hardwerkende professionals is dat geen overbodige luxe, en het werkt!

    • Detrainingen hebben een praktische invalshoek en zijn op het werk toegeschreven. Dat heeft meerwaarde en wordt door pro
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.