BlogZo maakt HR optimaal gebruik van talenten op de arbeidsmarkt

0

Inclusieve organisaties maken optimaal gebruik van de diversiteit van talenten en vermogens op de arbeidsmarkt. Hoe zorgen managers en HR-professionals voor een inclusieve organisatie?

In hoeverre is uw organisatie inclusief?

Er zijn vier voorwaarden waar een bedrijf aan dient te voldoen om door te kunnen groeien naar een inclusieve organisatie. Hoe hoger de organisatie scoort op de voorwaarden, hoe inclusiever de organisatie mag heten. In dat geval is een organisatie relevanter voor de duurzame economische groei van de economie en maatschappij.

  1. Ieder individu draagt bij aan de doelen en ontwikkeling van de organisatie
  2. Ieder individu wordt gelijkwaardig en rechtvaardigheid behandeld
  3. Ieder individu verbindt zijn of haar kwaliteit aan de kwaliteit van de organisatie
  4. Ieder individu identificeert zich met de organisatie met behoudt van zijn of haar eigenheid

Om een inclusieve organisatie te worden, is het zaak om naast de vier voorwaarden de volgende drie kenmerken in de organisatie te verankeren. Die zijn gebaseerd teamwork.

1. Een gevoel van saamhorigheid

Dit is een gevoel dat ontstaat doordat mensen voor elkaar open staan, aandacht hebben voor elkaar, en met elkaar verbonden zijn. Managers die dit voor elkaar krijgen, zijn managers die iedere medewerker het gevoel geeft erbij te horen en ertoe te doen. Om dit gevoel te creëren, is het noodzakelijk dat vriendjespolitiek wordt geëlimineerd. Ook zal de kracht en kwaliteit van de organisatie worden toegeschreven aan de gehele organisatie in plaats van aan een selecte groep medewerkers.

2. De kans om volledig en zichtbaar tot bloei te komen

In een inclusieve organisatie heeft iedere medewerker de kans om zichzelf optimaal te ontwikkelen. Dit betekent dat mensen elkaar het podium gunnen en dat mensen elkaars sterke punten belichten. In een inclusieve organisatie staat niets of niemand de groei en bloei van medewerkers in de weg. Managers die dit voor elkaar krijgen, zijn managers die het medewerkers gunt om te stralen. Zo’n manager geniet ervan als medewerkers meer laten zien dan dat zij zelf of anderen voor mogelijk hadden gehouden.

3. Toegang tot beschikbare informatie, middelen, en mogelijkheden

In een inclusieve organisatie worden de regels en procedures openlijk nageleefd, is er zo weinig mogelijk vertrouwelijk, en wordt er gestuurd op transparantie van zoveel mogelijk informatie, middelen en mogelijkheden. Hoe opener de cultuur, hoe geloofwaardiger het management. Managers die geen informatie achterhouden, zijn managers die mensen aan henzelf en de organisatie weten te binden. Door het hekelen van achterkamertjespolitiek en machtsspelletjes, winnen zij de harten van mensen.

Wat doet u als professional om bij te dragen aan een inclusieve organisatie?
Lees meer over:

Over Auteur

Lidewey van der Sluis

Prof. dr. Lidewey E.C. van der Sluis is hoogleraar Strategisch Talentmanagement aan de Nyenrode Business Universiteit. Ook is zij een bevlogen en befaamd spreker op congressen en strategiedagen in het bedrijfsleven, de zorg, het onderwijs en bij overheidsinstellingen.

Reageer