BlogWat is het minst waardevolle uur in jouw werkagenda? Schrap het

1

De prestatielat komt steeds hoger te liggen. Want heb jij ook meer werk dan je werkweek duurt? Wees lief voor jezelf en lees hier het begin van de oplossing!

1. Je hebt meer werk dan de werkweek duurt

Bij aanvang van een nieuwe week is onze werkagenda zo goed als vol. Afspraken en vergaderingen staan netjes back-to-back ingepland en tussendoor moet er ook nog gewerkt worden. In opperste concentratie en een vlijmscherpe focus lukt het net om al het werk in een week te doen. Maar dan… Na de eerste meeting op maandag komt er extra werk op je bordje. Geen rekening mee gehouden en de week, die zit al vol. Doorschuiven naar volgende week dan maar. Houd dat een aantal weken aan en je loopt hopeloos achterop met dé beroepsziekte als gevolg: een flinke portie werkstress.

2. Denk mee…

Je organisatie moet mee met de veranderende wereld en ontdekken hoe klanten morgen nog beter bediend kunnen worden dan vandaag. We moeten innoveren en iedereen moet meedoen. Kan je naast je werkzaamheden meedenken over hoe we het nog beter kunnen doen? We hebben je geselecteerd voor een stuurgroep, of nog beter: een taskforce! Je bent vereerd, gemotiveerd en wil je beste beentje voor zetten. Maar heb je hier wel tijd en energie voor? Je krijgt het ‘normale’ werk al nauwelijks af.

In een als maar complexere (werk)wereld wordt het een steeds grotere uitdaging om controle te hebben over werkzaamheden. Hoe houd je overzicht, zorg je dat je met de juiste zaken bezig bent en het liefst ook nog iets af krijgt? Enerzijds speelt een enorme werkdruk. Stress op het werk is meer dan ooit aanwezig en wat doen wij als we het druk krijgen? We gaan harder werken, met alle gevolgen van dien. Anderzijds willen we werk beter, slimmer en misschien wel leuker inrichten. We willen innoveren, zodat we wellicht wat tijd en energie overhouden. Maar maken we ook tijd vrij om na te denken over hoe iets beter kan? Nee, daar hebben we het te druk voor.

Het begin van de oplossing

Stel dat de wasmachine kapot gaat of je een rottende kies hebt die getrokken moet worden. Je moet een uur in je werkweek opofferen om de monteur in je huis binnen te laten of de tandarts in je mond binnen te laten. Vind je dat uurtje? Altijd. Als het echt moet is er altijd een uur dat sneuvelt.

Hier zit wat mij betreft een hele belangrijke les. Zowel punt 1 als 2 hierboven beschreven zijn ondertussen net zo urgent geworden als een kapotte wasmachine of een rottende kies. 1) We maken een compleet verkeerde beslissing als we in tijden van hoge werkdruk besluiten nog harder gaan werken. En 2) het werk willen vernieuwen, maar het te druk hebben om hier mee bezig te zijn, gaat nooit leiden tot een doorbraak: (Willen innoveren x Geen tijd) = Geen innovatie.

Ik daag je uit. Kijk naar je werkagenda van aankomende week. Je moet één uur elimineren. Wat is het minst waardevolle uur? Schrap het. Ga dat uur gebruiken om energie bij te tanken of – als je nog voldoende energie hebt – die energie benutten om eens creatief bezig te gaan met de vraag: hoe kunnen we de werkzaamheden die we hier doen beter of leuker inrichten om te zorgen voor meer blije medewerkers of meer blije klanten?

  • Liefdevol en slim werken voor HR: hoe houd je jezelf tevreden en bevlogen? Organisatiefuturoloog Arjen Banach zet HR op 1 en geeft in een webinar op 13 februari een zelfcursus met tips! Meld je aan door op onderstaande afbeelding te klikken:
Lees meer over:

Over Auteur

Arjen Banach is veelgevraagd spreker op het gebied van verandering en innovatie, leiderschap, duurzame inzetbaarheid en werkgeluk. Hij spreekt over hoe winnende organisaties in de wereld van morgen zijn georganiseerd.

1 reactie

  1. Sven Wansink op

    Ook interessant:
    Hoe verdelen we onze tijd over taken die vandaag écht afmoeten (en waarvan je over een maand niet precies meer weet waarom) én die taken die je altijd wel weer kunt uitstellen (maar waar je over een half jaar spijt van hebt dat je dat hebt gedaan)?