BlogWees zuinig op knorrepotten en zeurpieten

0

Ons land staat al jaren hoog in de top-tien van landen met de meest tevreden medewerkers. Toch doen steeds meer bedrijven moeite om nog hogere scores te behalen. Maar houden we dan nog wel genoeg knorrepotten over? 

Goed, beter, best

Nederland scoort torenhoog waar het gaat om medewerkerstevredenheid. Circa driekwart van de werknemers geeft aan overall tevreden tot zeer tevreden te zijn. Onze eigen geluksprofessor, Ruut Veenhoven, initiator van de World Database on Happiness, waarin veel internationaal vergelijkend onderzoek te vinden is, kan zijn geluk niet op. Mooiere onderzoeksresultaten zijn moeilijk te behalen. En toch doen steeds meer bedrijven hun best om nog betere scores te behalen op het gebied van tevredenheid en betrokkenheid, en steeds minder ontevreden medewerkers. Zijn we wel zuinig genoeg op de bijna uitstervende zeurpieten? Hebben we wel genoeg waardering voor deze medewerkers die ons met grote vasthoudendheid wijzen op de zwakten van onze organisatie? En staan we wellicht niet te snel klaar met een exit-strategie voor de boodschappers van het slechte nieuws?

Knorrepotten zijn nodig

Organisaties worden, net als mensen, soms geplaagd door een zekere mate van ijdelheid. We zijn trots op de producten die we maken en de diensten die we leveren, we zijn trots op onze organisatie, onze strategie en op ons HRM. Iemand die die trots niet deelt, vinden we een knorrepot, een chagrijn, een zuurpruim, een kniesoor of een brombeer. En we vergeten hoe belangrijk de inbreng van onze knorrepotten is voor kwaliteitsverbetering, voor innovatie en voor business development. Hoe meer we zeurpieten serieus nemen, hoe langer onze lijst van zwakten, zo veel beter presteert onze organisatie. En hoe harder we er daarna aan werken om deze zwakten weg te werken, zo veel makkelijker kunnen we de concurrentiestrijd aan.

Moppersessie
Eigenlijk zou je af en toe een speciale sessie moeten beleggen met knorrepotten, zeurpieten, mopperaars en bromberen om alles wat hen dwars zit systematisch te registreren. Een echte mopper- en zeursessie. Wie ziet de meeste dingen die niet goed lopen en waar al tijden niets aan gebeurt? Wat kan er allemaal de toets der kritiek niet doorstaan? En in plaats van een doofpotstrategie, gaan we nu eens serieus bekijken of wel al de benoemde zwakten kunnen voorzien van oorzaken en oplossingen. Van serieuze interventies en business cases: wat zijn de baten als we deze zaken oplossen, wat zijn de kosten en welke toegevoegde waarde levert dat op?

Als u zich hier niet zo veel bij kunt voorstellen, heb ik voor u nog wel zo’n mopper- en zeurlijstje: afkomstig van een paar wel betrokken, maar niet tevreden, echte HRM-knorrepotten en zeurpieten?
  • Kan de instroom niet wat beter gebonden worden aan de ontwikkeling van het takenvolume en de ontwikkeling van de arbeidsproductiviteit?
  • Kan het aantal netto beschikbare uren en het aantal netto productieve uren niet omhoog?
  • Kan de organisatie niet een stuk vlakker, kunnen er niet een paar lagen uit en kan de gemiddelde span-of-control niet omhoog?
  • Kunnen we niet wat meer decentraliseren en wat meer ruimte geven voor zelfsturing en ondernemerschap?
  • Kunnen onze leiderschapsstijlen niet wat dienstbaarder (servant) worden?
  • Kan de selectie niet wat meer aan de hand van evidence based criteria?
  • Kunnen er in de functiebeschrijvingen niet wat meer prestatie- en output-elementen?
  • Kunnen de introductieprogramma’s niet wat beter en de leercurves wat korter?
  • Kan de bedrijfscultuur niet wat ambitieuzer en kan die niet wat beter worden overgedragen?
  • Kan de samenwerking tussen de business units niet wat beter?
  • Kan het projectmanagement van onze vernieuwingsprojecten niet wat scherper?
  • Kan de kwaliteit van onze producten en diensten niet een stuk beter?

Dit soort lijstjes met kritische vragen van betrokken, maar niet tevreden medewerkers biedt een waardevol startpunt voor verbetering en vernieuwing. Dat geldt zeker ook voor HRM. Dus wees zuinig op uw knorrepotten en zeurpieten. Zij vormen een potentiële bron van toegevoegde waarde!

Lees meer over:

Over Auteur

Job Hoogendoorn

Dr. Job Hoogendoorn is auteur bij XpertHR. Ook is hij partner bij Erasmus Research & Business Support (ERBS). Hiervoor was hij hoofddocent HRM en directeur van de parttime master Bedrijfskunde van de Rotterdam School of Management. Hij publiceert over HRM, SHRM, HR Planning, talent management, MD, opleiding en ontwikkeling en medezeggenschap.

Reageer