Blog‘Wees je bewust van het werkgeluk van medewerkers’

0

Werkgeluk is een hot topic. Waarom vinden we plezier op de werkvloer de laatste jaren zo belangrijk? HR zou zich meer bewust moeten zijn van het werkgeluk van medewerkers, vindt HR-tech deskundige Iris Zonneveldt. Ze deelt haar visie en geeft een aantal praktische tips.

Geluk. Eigenlijk is het heel plat gezegd dat er van je gehouden wordt en dat jij van mensen houdt, en dat allemaal om wie je bent. Werkgeluk is daar nauw aan verbonden. Het is enorm fijn dat medewerkers een plek hebben waar ze zichzelf kunnen zijn en worden gewaardeerd om hun kwaliteiten. Geluk is heel persoonlijk, maar veel dingen zijn altijd terug te leiden naar aandacht, gezien worden en waardering krijgen.

Aandacht is een van de eerste levensbehoeften van de mens is, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. En dat is niets nieuws. Echter is het pas sinds een paar jaar een belangrijke waarde geworden op het werk. Daarbij is bijvoorbeeld vriendschap op het werk een belangrijke waarde. Naar mijn idee is dit allemaal afkomstig uit een grotere beweging. Kennis is macht. Doordat we steeds meer technologie hebben, is kennis veel meer verspreid en ook voor iedereen beschikbaar. Macht is daarmee enorm veranderd. Vroeger maakten organisaties gebruik van een top-down benadering. Je had een baas die alles bepaalde wat de medewerker moest doen. Tegenwoordig is dat steeds meer achterhaald. De verhoudingen veranderen en als medewerker heb je, door alle ontwikkelingen, veel meer macht. Er ontstaan andere organisaties. Werk wordt daardoor menselijker en vaak komt dit dan ook ten goede aan werkgeluk.

De wereld verandert

Mensen zijn in het algemeen de laatste tijd heel erg op zoek naar geluk en zingeving. Doordat de wereld steeds sneller gaat en complexer wordt kunnen mensen snel het overzicht verliezen. Ook door de crisis is er veel ingestort. Er zijn dingen weggevallen en daardoor keren mensen steeds meer naar binnen en denken zij na over wat zij zelf écht willen. Een ander dingetje zijn al die burn-outs, hoge verwachtingen en keuzestress. Millennials zijn opgevoed met ‘doe wat je leuk vindt’, maar als je uit honderd dingen kan kiezen geeft dat super veel druk. Keuzes hebben kan een zegen zijn, maar aan de andere kant dus ook een enorme vloek.

Leiders

Als HR-manager is het belangrijk dat je je managers en medewerkers meeneemt zodat zij de beste versie van zichzelf kunnen worden. Dat bereik je op verschillende manieren. Bij Treams zijn we bijvoorbeeld allemaal leiders. Iedere medewerker is de leider van hetgeen waar hij/zij verantwoordelijk voor is. Leider zijn kan je op veel verschillende manieren invullen, dat doe je op basis van jouw persoonlijkheid. Uitgaande van de vraag: hoe kunnen we samen naar de top? Ik weet bijvoorbeeld waar ik goed in ben, maar vooral waar ik niet goed in ben. Daardoor verzamel ik mensen om me heen die op die gebieden beter zijn. Als iedereen van hun 8 een 10 maakt, dan heb je overal toppers zitten en kan iedereen optimaal presteren.

Inzicht in werkgeluk

Inzicht in het werkgeluk van je medewerkers is belangrijk. Zo weet je of iedereen op de juiste plek zit. Echter is het meten van werkgeluk vaak wel een momentopname. Doe dit continue. Zo zie je ook wanneer de drukke periodes in de organisatie zijn. Het belangrijkste is dat mensen lol hebben en zichzelf zijn, zo presteren zij namelijk beter en worden de bedrijfsdoelstellingen makkelijker behaald. En als iemand een fout maakt, los dat dan, waar mogelijk, samen op. Dat bouwt vertrouwen op, en vertrouwen is een belangrijke factor voor werkgeluk. Door het geven van vertrouwen, veiligheid en ruimte kan iedereen de verantwoordelijkheid nemen die hij/zij wil. Dat zijn naar mijn idee dan ook de voorwaarden van werkgeluk.

Mijn tips om het werkgeluk van je medewerkers te verhogen:

  • Zorg ervoor dat alles wat medewerkers nodig beschikbaar is, zodat iedereen optimaal kan presteren.
  • Wees transparant. Dat misschien een beetje uitgekauwd, maar wij hebben bijvoorbeeld iedere maand per team een numbers-meeting waarin ik alles vertel over de cijfers. Zo weet ieder team waar ze aan toe zijn en daardoor kunnen ze ook zelf beslissingen en eigenaarschap nemen.
  • Wees continu in gesprek met je medewerkers. Het liefst minimaal één keer in de twee weken. Wil je weten welke vragen je tijdens dit gesprek kan stellen? We hebben 10 gespreksstarters voor je op een rijtje gezet.
  • Zorg voor een stip op de horizon. Wij doen dat bijvoorbeeld door middel van jaardoelen en kwartaaldoelen. Tijdens iedere kwartaalmeeting geef ik iedereen het podium om te vertellen wat zij hebben geleerd en waar ze trots op zijn. Deze momenten van reflectie zijn belangrijk om bewust te worden van je geluk en ontwikkeling.

Daarnaast is het natuurlijk ook super leuk om buiten het dagelijkse werk om leuke dingen te organiseren. Doe mee aan een vitaliteitschallenge, ga eens naar een pretpark of even lekker picknicken in het zonnetje. Uiteindelijk is het ook aan de medewerkers om het voor zichzelf fijn te maken. Nodig ze uit om te vertellen wat hen gelukkig maakt. Hou wel altijd in je achterhoofd: helaas kan je niet iedereen 100 procent gelukkig maken.

Mijn advies: het begint bij inzicht. Waar sta je nu? Zijn mensen gelukkig of helemaal niet? Ga vervolgens met mensen in gesprek. Waarom zijn ze wel of niet gelukkig? Wordt er bijvoorbeeld te weinig feedback gegeven? Als je dit weet kan je een roadmap uitstippelen en daarmee aan de slag gaan. Zorg dat je doelen helder zijn en dat mensen weten waar ze naartoe werken.

Lees meer over:

Over Auteur

Iris Zonneveldt

Iris Zonneveldt is CEO van Treams, een software platform dat mensen, teams en organisaties laat groeien. Zo levert groei ruimte, energie, creativiteit en plezier op.

Reageer