BlogTrend: ‘People’ als nieuwe naam voor ‘HR’

0

Artificial Intelligence (AI) is een technologische ontwikkeling die steeds meer invloed heeft op onze (werk)levens. HR-tech deskundige Iris Zonneveldt vertelt wat AI kan betekenen voor HR, zoals de verandering van ‘HR’ naar ‘People’ en het werken met onlinetools.

‘Artificial Intelligence is een soort neuro-linguïstisch netwerk dat u kunt trainen om op een bepaalde manier te reageren, zodat het systeem zelf autonoom beslissingen kan nemen. Wanneer u software programmeert, doet u dit bijvoorbeeld in regels. Dat wil zeggen dat er werkelijk iets gebeurt bij een handeling. Bij AI is dat anders. Zo’n neuronetwerk maakt uiteindelijk zelf beslissingen,’ legt Iris uit. Het gaat er dus uiteindelijk naar toe dat het beslissingen kan maken op basis van gevoel, voor zover een systeem gevoel kan hebben. ‘Het begint met het kunnen voorspellen of het kunnen leggen van verbanden, maar uiteindelijk wordt het steeds preciezer en gaat het steeds meer lijken op een echt brein,’ vult Iris aan.

AI in HR

Wat heeft dit nu te maken met Human Resources? ‘In de basis eigenlijk helemaal niks. Het is een nieuwe technologische ontwikkeling die zeker wel waarde toe kan voegen aan HR.’ U hoeft zeker niet bang te zijn dat AI uw baan over gaat nemen. Het maakt enkel uw banen makkelijker. ‘Naast dat het dingen van mensen uit handen gaat nemen, kan AI grote hoeveelheden data overzien en daar een logische output uit geven. In een HR-functie kunt u daarbij denken aan het doen van voorspellingen over medewerkers of een chatbot als HR-servicedesk. Omdat vragen vaak in zekere zin overeenkomen kunt u chatbots trainen om het juiste antwoord te geven.’ Het kan dus herhalende en administratieve taken van HR-specialisten overnemen, Maar het kan ook veel taken die HR nu simpelweg niet kan, omdat mensen over het algemeen niet zoveel data kunnen overzien. ‘Denk hierbij aan een voorspelling van wat de kans is dat iemand binnen een bepaalde tijd uw organisatie gaat verlaten. Dat doet iemand nu op gevoel, maar AI kan dat op basis van statistieken,’ vertelt Iris.

Meer aandacht

‘AI is natuurlijk nooit hetzelfde als een mens. Het zorgt er wel voor dat HR-medewerkers meer tijd kunnen besteden aan andere werkzaamheden, zodat die taken juist meer menselijkheid krijgen. Denk hierbij aan creativiteit, innovativiteit, vindingrijkheid en out of the box denken. Maar ook contact maken, echte gesprekken voeren, luisteren naar mensen, kunnen inleven en empathie tonen. Er is een eindeloze reeks aan dingen die AI niet kan, en ook nooit gaat kunnen. Taken die minstens zo belangrijk zijn. HR moet AI eigenlijk veel meer zien als het ideale maatje die hun gaat ontlasten zodat zij hun tijd beter kunnen indelen.’

De inzet van Artificial Intelligence

Momenteel wordt AI door één op de tien organisaties ingezet op de HR-afdeling. Dat is volgens Iris best weinig. De reden hiervoor is dat AI niet iets is wat u zomaar kunt doorvoeren. Daar is namelijk grote hoeveelheden data nodig. Daarnaast is het een ontwikkeling die vaak niet door HR zelf wordt uitgevoerd, maar eerder door leveranciers of partijen die data hebben van meerdere organisaties. Van verschillende kanten wordt er ook geroepen dat AI het werkleven een stuk onpersoonlijker zal maken, omdat u minder in gesprek gaat zijn met echte mensen. ‘Stel eens voor dat het de servicedesk van uw organisatie is die een chatbot gebruikt, dan bent u toch ook blij als u snel een waardevol antwoord krijgt? Dat dat soort dingen worden dus efficiënter. Door die zaken weg te halen bij HR, is er juist meer tijd om met medewerkers in gesprek te gaan over hun ontwikkeling.’

HR in de toekomst

Hoe Iris denkt dat de HR-afdeling er in de toekomst uit gaat zien? ‘Ik hoop in ieder geval dat deze afdeling geen ‘HR’ meer heet maar ‘People’. Het gaat namelijk over mensen in de organisatie. Daarnaast denk ik dat de focus van deze afdeling anders is. HR neemt een strategische positie in de organisatie in dat zich veel meer focust op de mensen die er zijn. Hoe kunnen deze mensen continu blijven ontwikkelen en de volgende stap maken? Maar ook hoe een organisatie invulling kan geven aan werk. Het zal in de toekomst veel meer gaan over bijvoorbeeld cultuur en leiderschap en dan ook daadwerkelijk op een hoger niveau.’

Voorbereiding

De komst van AI betekent ook een verandering voor veel mensen, en verandering is vaak niet iets waar mensen makkelijk mee om kunnen gaan. ‘Toch denk ik dat u uw medewerkers er niet echt op hoeft voor te bereiden. Bijvoorbeeld bij de komst van een chatbot, mensen zijn dit al gewend vanuit de praktijk, bijvoorbeeld bij webshops. Het is niet iets wat compleet nieuw is. Wel denk ik dat een organisatie goed uit moet leggen waarom iets gebeurt en wat het doel daarvan is.’ HR-afdelingen moeten natuurlijk wel voorbereid worden op de komst van AI. Bijvoorbeeld in hoe u daarmee omgaat, welke taken nu wel en niet bij u horen en hoe u omgaat met de inzichten die u terug krijgt.

Bent u benieuwd wat de opkomst van AI nog meer kan betekenen voor HR? Treams daagt u graag uit tijdens een masterclass om samen de toekomst van HR-technologie vorm te geven.

  • Wat kunt u met HR-technologie en helpen onlinetools bij de groei van medewerkers en de organisatie? HR-tech deskundige Iris Zonneveldt bespreekt het tijdens het HR Journaal. Meld u aan!
Lees meer over:

Over Auteur

Iris Zonneveldt

Iris Zonneveldt is CEO van Treams, een software platform dat mensen, teams en organisaties laat groeien. Zo levert groei ruimte, energie, creativiteit en plezier op.

Reageer