BlogStimuleer digitale gezondheidszorg bij werknemers tijdens pandemie

0

‘Werkgevers in Nederland moeten hun personeel aanmoedigen digitale gezondheidszorg te gebruiken. Juist nu, tijdens de coronacrisis.’ Vindt Peter Abelskamp, Business Leader Corporate bij Mercer Nederland. In tijden dat fysiek (sociaal) contact afgeraden wordt, kan digitale zorg eraan bijdragen dat het virus zich niet blijft verspreiden. Zo kan je video bellen met de huisarts, waardoor mogelijke besmetting in de wachtkamers wordt voorkomen. Tot dusver ziet Mercer niet veel werkgevers digitale gezondheidszorg aanmoedigen. 

Van de 235 werkgevers die wereldwijd reageerden op de enquête van Mercer over de COVID-19-uitbraak, geeft slechts 16% aan het te promoten bij hun personeel. Een gemiste kans. Volgens de Centers for Disease Control and Prevention kan digitale gezondheidszorg (zoals programma’s voor online bewegen, stoppen met roken of gezonde voeding onder begeleiding van een coach, of videobellen met een zorgverlener) namelijk voorkomen dat patiënten die thuis worden verzorgd zichzelf of anderen blootstellen aan ziektekiemen.

Benut de bereidheid om digitale gezondheidszorg te gebruiken

Voorafgaand aan de COVID-19-uitbraak voerde Mercer het Health on Demand-onderzoek uit onder meer dan 16.000 werknemers wereldwijd. 64% van deze werknemers geeft aan enthousiast te zijn over het vooruitzicht van digitale gezondheidsinnovatie en is bereid het te proberen. Zowel voor lichte gezondheidsproblemen, zoals uitslag of verkoudheid, als voor chronische gezondheidsproblemen zoals diabetes.

Als we kijken naar de landen die nu aanzienlijk worden geraakt door het coronavirus zoals Italië, China, Nederland en de Verenigde Staten, tonen onderstaande onderzoeksresultaten aan dat hier serieuze kansen liggen om juist nu in te zetten op digitale gezondheidszorg:

 

Land

% werknemers dat digitale zorg wil uitproberen voor lichte gezondheidsproblemen % werknemers dat digitale zorg wil uitproberen voor zware gezondheidsproblemen
Nederland 25% 21%
Verenigde Staten 44% 39%
Italië 44% 42%
China 67% 67%

 

Het ondersteunen en bevorderen van de gezondheid van medewerkers is in razend tempo nog actueler geworden dan we ons van tevoren konden voorstellen. Bovenstaande tabel toont aan dat werknemers er – in deze door corona getroffen landen – voor open staan om digitale gezondheidszorg te gebruiken. Zowel bij lichte, als ernstige klachten. Hoe kunnen deze mogelijkheden het best worden benut?

Bedrijven moeten nú hun rol in digitale gezondheidszorg pakken

Werkgevers kunnen – en moeten – een voortrekkersrol aannemen door het gebruik van digitale gezondheidszorg te stimuleren. Bijvoorbeeld door zelf proactief digitale gezondheidsoplossingen aan hun personeel aan te bieden, zoals online bewegingsprogramma’s en videobellen met een psycholoog of coach. Wanneer werkgevers nu de zorg op afstand faciliteren via een zorgcollectiviteit, raden we hen bovendien ten zeerste aan om deze te promoten bij hun medewerkers. Vaak staan er al diverse programma’s en tools klaar voor deelnemers.

Het kan zijn dat het weinige gebruik van zorg op afstand in het verleden te wijten is aan een gebrek aan noodzaak en aan een laag bewustzijn van de mogelijkheden. In de huidige coronacrisis is deze behoefte er meer dan ooit. De coronacrisis is niet zomaar financiële crisis. Het is een gezondheidscrisis die iedereen raakt. Daarom is het nú het moment om ervoor te zorgen dat werknemers weten dat digitale gezondheidszorg beschikbaar is. En dat het een belangrijke rol kan spelen bij het veilig en gezond houden van zichzelf en hun families.

  • In XpertHR staan diverse praktijkvragen en -voorbeelden, checklists en kennisdocumenten over het coronavirus. Bekijk de volledige pagina!
Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.