BlogHR minder kieskeurig door krappe arbeidsmarkt

0

Veel bedrijven zien er tegenop; het beoordelen van het personeel. Toch is het écht belangrijk om teleurstellingen te voorkomen. Het maakt niet uit hoe u het doet, als u het maar doet.

Minder kieskeurig in werving en selectie

De economie trekt aan. Veel bedrijven nemen aan de lopende band mensen aan. Wellicht gaat dat allemaal, mede door de krapte op de arbeidsmarkt, net iets minder zorgvuldig en kieskeurig als u zou willen. Dit vergroot de kans op teleurstellingen én op de wens om op enig moment ook weer afscheid van sommige werknemers te nemen. Daarom is het belangrijk om personeel te blijven beoordelen.

Is beoordelen verplicht?

Het jaarlijks voeren van beoordelingsgesprekken is niet verplicht, maar wél aan te raden. Het is goed om eens jaarlijks met elkaar stil te staan bij de goede- en de minder goede dingen in het afgelopen jaar. Het is bovendien een moment om het te hebben over salaris, bonussen en misschien een functiewijziging. Maar het is ook een middel om de verbeterpunten van minder goed functionerende medewerkers vast te leggen. Dat laatste is onontbeerlijk als u het contract van deze medewerker op enig moment wilt beëindigen.

Beoordelen bijna onontbeerlijk

Als een werkgever op enig moment afscheid van een werknemer wil nemen, dan zal hij daar ofwel afspraken met zijn werknemer over moeten (kunnen) maken. Of hij zal naar de rechter moeten voor ontslag. De rechter zal in dat geval een ontslagdossier willen zien. In dat dossier moeten verslagen beoordelingsgesprekken zitten, waarschuwingsbrieven en correspondentie die laat zien dat de werkgever zijn best heeft gedaan om ontslag te voorkomen.

Beoordelen? Hoe dan?

Simpel. Door gesprekken in te plannen. Vooraf aan de medewerkers te laten weten dat het gesprek een beoordelingsgesprek is. En tijdens het gesprek bespreken wat goed, minder goed en slecht gaat. Vervolgens afspraken maken voor de nabije – en misschien ook minder nabije – toekomst.

Is het nodig om een beoordelingssysteem aan te schaffen?

Beoordelingssystemen zijn soms heel prijzig (soms ook niet). Het is niet noodzakelijk om een beoordelingssysteem aan te schaffen, zeker niet als het (nog) gaat om een relatief klein aantal medewerkers. U kunt ook zelf een overzicht maken met de bespreekpunten die u belangrijk vindt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan samenwerking, deskundigheid, klantvriendelijkheid of rendement. Zorg dat u over feedback van collega’s en over objectieve gegevens over de prestaties (zoals omzetcijfers of aantal vervaardigde stuks) beschikt. Tijdens het beoordelingsgesprek bespreekt u deze punten, geeft u het functioneren een cijfer en maakt u afspraken voor volgend jaar. Zo simpel kan het zijn.

Lees meer over:

Over Auteur

mr. Edith van Schie

Mr. Edith van Schie is auteur bij XpertHR. Daarnaast is zij adviseur op het gebied van arbeidsrecht en HR. Edith is jarenlang actief geweest als arbeidsrechtadvocaat, maar heeft de zaken ook een paar jaar van een ‘andere kant’ kunnen bekijken toen zij bij de rechtbank werkzaam was. Zij publiceert over arbeidsrecht en HR.

Reageer