BlogEmployer branding 2020: vijf ontwikkelingen

0

Employer branding zorgt voor succesvollere organisaties. Deze organisaties vervullen sneller hun vacatures, er is minder verloop, minder verzuim, medewerkers zijn loyaler, meer bevlogen en betrokken. Wow, dat is nogal wat! Het is ook niet gek dat employer branding de afgelopen jaren aan terrein heeft gewonnen. Maar is het allemaal wel goud wat er blinkt? En wat kunnen we op dit gebied verwachten in 2020? We nemen je mee binnen vijf ontwikkelingen die komend jaar de aandacht gaan krijgen.

1. Nog meer aandacht voor de individuele medewerker

Richard Branson roept het al tijden: “Clients do not come first, employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients”. In de afgelopen jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor de medewerkers en hun ‘journey’ door de organisatie. Voelen medewerkers zich goed door hun werkgever behandeld, dan is de kans groot dat ze zich goed inzetten. Voor je klanten, maar net zo goed voor jou als werkgever. Ze zijn loyaler, meer betrokken en voelen zich verbonden. Ze blijven langer op hun plek.

Voor 2020 verwachten we dat deze aandacht voor de medewerker nog meer toeneemt. En deze aandacht gaat zich steeds meer richten op de medewerker als individu. Waar voorheen de ‘employee journey’ alle medewerkers over een kam schoor, zien we steeds meer dat het individu belangrijker wordt. Elke medewerker is uniek, heeft eigen behoeften en wensen en wil serieus genomen hierin. Net als job crafting, waar je de functie zo kneedt dat het precies bij die ene medewerker past, ga je nu meer bezig met werkgever-crafting.

2. Creëer realistische verwachtingen

Employer branding doe je niet alleen door je als werkgever te profileren. Je betrekt ook je klanten, je huidige medewerkers en je oud-medewerkers. Delen hoe zij echt over je denken is een groot onderdeel van deze branding. Je kan namelijk nog zo’n goede marketing hebben, als zij het niet met je eens zijn, doet dit juist eerder afbreuk aan je werkgeversimago.

En wat denk je dat er met je nieuwe medewerkers gebeurt? Zij zien een prachtige campagne over de organisatie als werkgever, lezen allemaal positieve verhalen op de nieuwe werkenbij-website en hebben helemaal zin in hun nieuwe baan. Wat een geweldige werkgever! Maar als zij er in hun eerste drie maanden achter komen dat het beeld helemaal niet overeenkomt met de werkelijkheid? Ze raken teleurgesteld, voelen zich niet serieus genomen en de kans is groot dat ze op kort termijn weer vertrekken.

Het is goed dat werkgevers de afgelopen jaren heel erg bezig zijn gegaan met hun publieke imago. Dat ze zich beseffen hoe belangrijk dit is om de juiste mensen binnen te halen. Maar in 2020 gaat het niet alleen om dat rooskleurige beeld, het gaat om de realiteit. Door eerlijk en oprecht te communiceren, creëer je realistische verwachten. En komen verwachtingen overeen met de werkelijkheid, dan krijg je hier vertrouwen en loyaliteit voor terug.

3. Van afstandelijk naar emotie

“Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder.” Ken je deze reclame nog van Klaverblad? Zij bleven gewoon vertelden ze. Zo kreeg je bijvoorbeeld nog altijd iemand aan de lijn als je belde in plaats van een bandje en hier waren ze trots op. En nu, jaren later, krijgen ze gelijk. Door alle digitale ontwikkelingen en innovaties, zijn we redelijk afstandelijk geworden naar elkaar. Terwijl we juist zo’n behoefte hebben aan verbinding en emotie.

Tuurlijk helpt de digitalisering en innovatie ons met het slimmer en effectiever werken (en werven). Maar dat betekent niet dat hier geen emoties bij horen. Sterker nog, binnen employer branding zien we dat juist emoties weer belangrijker worden. Potentiële medewerkers zoeken een werkgever waarmee ze zich willen verbinden, en willen dus weten waar de instappen. Door meer emoties te verwerken binnen je employer branding (bijvoorbeeld door echte verhalen te gebruiken van je medewerkers), creëer je sneller een klik met de juiste sollicitanten.

4. Prikkelen om op te vallen

Nieuwe manieren om op te vallen, om te prikkelen, om emoties te laten ervaren en voelen. We gaan het nog meer meemaken binnen de employer branding in 2020. Zo heeft een ziekenhuis als onderdeel van hun wervingscampagne een 3D audiotour gemaakt, met alle geluiden en indrukken die in een ziekenhuis op je afkomen. Dit is een nieuwe en unieke manier om te laten zien wat het betekent om jouw ziekenhuis als werkplek te hebben.

Maar denk ook aan video, podcasts, touch technologie en AI. Met deze nieuwe technologie speel je goed in op de werkelijkheid, op het emotie en gevoel en op andere zintuigen. Het gaat je helpen om iemand in een vroeg stadium te laten ervaren wat het betekent om bij jou te werken.

5. Stimuleren van vriendschappen op het werk

Vriendschappen op het werk. Uit onderzoek is gebleken dat meer dan 80 procent van de medewerkers het belangrijk vindt om vrienden op het werk te hebben. Sterker nog, meer dan de helft geeft aan dat ze op zoek gaan naar een andere baan wanneer ze geen vrienden hebben op het werk. Sociale contacten op het werk, je verbonden voelen met je omgeving, het gevoel hebben dat je erbij hoort… het zijn allemaal aspecten die ervoor zorgen dat mensen lekker in hun vel zitten. En zitten mensen lekker in hun vel, dat zijn ze productiever, creatiever en loyaler.

Daarom is het voor werkgevers in 2020 des te belangrijk om vriendschappen op het werk te stimuleren en dit ook naar buiten te brengen binnen de employer branding. Creëer ruimte om elkaar buiten het werk te leren kennen door formele teamuitjes, externe trainingen, informele uitjes zoals borrels en samen sporten. Maar stimuleer ook activiteiten buiten het werk, zoals een hockey- voetbal- en tennisteam, spelletjesavonden, inspiratie-talks etc. Hiermee zorg je ervoor dat gelijkgestemde collega’s elkaar vinden, ook buiten de teams om.

Lees meer over:

Over Auteur

Marco de Zeeuw en Bob Zeegers zijn zijn partners bij HR Navigator. Ze adviseren en begeleiden organisaties in gezondheid- en veiligheidsbeleid. In hun blogs zullen ze dieper ingaan op arbo, preventie, ziekteverzuim, RIE, re-integratie en HRM software.