Vodafone beste werkgever – ‘mede dankzij HR’

0

Vodafone is volgens zijn werknemers de best beoordeelde werkgever in Nederland. Het mobiele telefoniebedrijf stond vorig jaar nog op de vijfde plaats in de Top 20 van vacature- en carrièresite Glassdoor. Volgens HR-directeur Thomas Mulder is de stijging op de ranglijst mede te danken aan de afdeling personeelszaken. 

De jaarlijkse Top 20 Best Beoordeelde Werkgevers in Nederland van Glassdoor is gebaseerd op anonieme oordelen van werknemers over hun baan, de werksfeer en de leiding. Tot half november dit jaar zijn alle reacties op bedrijven met minstens duizend medewerkers meegeteld. Nederlandse Spoorwegen, groothandel Sligro, UMC Utrecht en Deen supermarkt staan ook bij de beste vijf.

Succes van Vodafone

‘Goede arbeidsvoorwaarden, betrokken, veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling’, schrijft een verkoopadviseur over Vodafone op de site van Glassdoor. ‘Ik ga altijd met veel plezier naar m’n werk.’  Thomas Mulder, sinds vijf jaar HR-directeur bij het gelauwerde bedrijf, leest dat natuurlijk graag: ‘Ik ben ook blij dat medewerkers ons bedrijf een plek noemen waar zij het gevoel hebben ‘winnaars’ te zijn in onze industrie.’

Volgens hem is het geen toeval dat Vodafone van de vijfde naar de eerste plaats op de ranglijst is verschoven. ‘Ook de resultaten van het onderzoek naar de tevredenheid van onze medewerkers, de People Survey, zijn deze maand uitgekomen. Voor HR is dat altijd een belangrijk moment om te inventariseren hoe de vlag erbij hangt. Dat onderzoek laat ook een verbetering zien. ‘Great Place to Work” is al jarenlang een van de vijf pijlers van onze strategie. Maar de concurrentie blijft ook verbeteren.’

Ontwikkelingsmogelijkheden

De HR-afdeling heeft op vier punten bijgedragen aan een hogere waardering van werknemers, zegt Thomas Mulder:

  • Het selecteren en verder ontwikkelen van goede leiders en managers.
  • Mobiel werken en betere arbeidsomstandigheden
  • Verbeterde interne communicatie en werkcultuur
  • Ontwikkelingsmogelijkheden, succession planning (welke competenties en mogelijkheden heb je om door te groeien binnen het bedrijf?) en solide arbeidsvoorwaarden

Op de Glassdoor-site noemen medewerkers ook minpunten. Zo noteert een verkoopadviseur: ‘Soms onrealistische targets’. En een verkoopmanager in Maastricht klaagt over hoge werkdruk. HR-directeur Mulder: ‘Ik heb in verschillende landen gewerkt en overal hoor ik dat de targets onrealistisch zijn. Toch halen we ze erg vaak. We moeten het beste doen voor onze klanten en daarvoor de lat hoog leggen.’

‘Energiemanagement’

De hoge werkdruk is wel een aandachtspunt. ‘We hebben een programma ingevoerd over ‘energiemanagement’. In workshops en via een app geven we medewerkers inzicht in hun levens- en werkstijl; wat geeft energie en wat kost energie? Met dat inzicht moeten onze medewerkers beter in staat zijn om hun werkdruk te beheersen.’

En de niet altijd even complimenteuze opmerkingen over Vodafone op de sociale media? ‘Die zijn meestal niet van medewerkers, maar we nemen die berichten heel serieus. Juist met tevreden medewerkers kun je eventuele klachten van klanten het best oplossen.’

Ook lezen:
Beste werkgevers 2016: ZLM Verzekeringen en Vanderlande
‘Beste werkgever worden: geef je medewerkers aandacht’

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Jolan Douwes

Jolan Douwes is freelance-redacteur van XpertHR Actueel. Behalve journalist is zij ook loopbaanadviseur. Zo pikt ze de laatste ontwikkelingen op het gebied van werk snel op.

Reageer