Nieuw onderzoek: feedback vragen werkt lang niet altijd

0

Van feedback wordt een mens wijzer. Althans, dat is de brede gedachte in de samenleving, ook bij werkgevers. Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam laten nu zien dat feedback alleen werkt als aan bepaalde voorwaarden is voldaan.

Er leeft een breed aangenomen idee dat het goed is om van meerdere kanten feedback te vragen, zegt organisatiepsycholoog Roy Sijbom. ‘Als ik als onderzoeker alleen aan mijn collega’s om feedback vraag, blijf ik een beetje in een theoretisch cirkeltje draaien. Maar als ik nieuwe ideeën tegen mijn moeder aanhoud, of tegen vrienden met andere banen, dan krijg ik heel andere dingen te horen. Als ik ideeën ophaal van meerdere kanten, zie ik meer gezichtspunten en wordt het idee beter.’

Althans, dat was jarenlang het idee. Maar nu blijkt die ballon lang niet altijd op te gaan. Sijbom en collega’s deden onderzoek naar feedback geven en dat is recent gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift ‘Journal of Organizational Behavior’. Daaruit blijkt dat twee factoren in de werkomgeving van groot belang zijn.

Motivatie

Allereerst blijkt het belangrijk dat mensen gemotiveerd zijn om feedback ook daadwerkelijk te benutten. ‘Dat klinkt als een open deur, maar het is toch goed om te weten. Nogal wat werkgevers schrijven algemeen beleid voor waarin mensen om feedback moeten vragen. Maar dat soort beleid werkt dus niet. Lever maatwerk, en kijk of mensen ook gemotiveerd zijn om iets met de feedback te doen.’

Overigens hebben de onderzoekers ook gekeken hoe je die motivatie kunt beïnvloeden. ‘Mensen raken meer gemotiveerd om iets met feedback te doen wanneer de prestatiestandaarden voor het werk lichtjes veranderen. Dus wanneer er steeds iets anders van me gevraagd wordt, word ik cognitief alert, en raak ik getriggerd om op zoek te gaan naar informatie uit mijn omgeving om m’n werk te verbeteren en goed te kunnen uitvoeren. Wanneer de prestatiestandaarden niet veranderen, vallen mensen langzaam in slaap en hebben ze minder motivatie om op zoek te gaan naar informatie. En wanneer de prestatiestandaarden extreem veranderen, bevriezen ze. Het kan is dus gunstig zijn om steeds iets anders van mensen te vragen, waardoor ze steeds weer op zoek moeten naar manieren om het beter te doen.’

Genoeg tijd

Daarnaast is het belangrijk dat mensen genoeg tijd hebben om de feedback te kunnen verwerken en integreren in hun werk, zegt Sijbom: ‘Je kunt wel feedback gaan vergaren, maar als je geen tijd hebt om er iets mee te doen, dan gebeurt er ook niks mee. Mensen moeten informatie cognitief verwerken. Het vraagt iets van mensen om hun oorspronkelijke idee aan te passen, en daar moet ruimte voor zijn. Overigens is ook dit weer heel persoonsgebonden. Het gaat er niet om of iemand tijd heeft, maar of-ie het gevoel van genoeg tijd ervaart.’

Tips

Het is dus belangrijk om mensen niet zomaar in het wilde weg naar feedback te laten vragen.

  1. Geef ze voldoende tijd om ook met de resultaten aan de gang te gaan. En als mensen zelf hun tijd indelen, plan dan gezamenlijk met de afdeling tijd in (bijvoorbeeld door workshops te organiseren) waarin mensen dit kunnen doen.
  2. Onderwijs mensen in kennis en vaardigheden om het meeste uit feedback te halen. Dit hoort daar natuurlijk ook bij.

Meer over het onderzoek vindt u hier.

  • De traditionele beoordelingscyclus ligt onder vuur. Steeds meer organisaties willen de jaarlijkse beoordelingsgesprekken afschaffen of aanpassen. Welke nieuwe vormen van beoordelen zijn er en waar moet je op letten? XpertHR Actueel gidst u door alle ins en outs rondom het beoordelen.
    Bekijk alle artikelen in het dossier Beoordelen >>>
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer