PraktijkvraagMoet je een functioneringsgesprek houden?

1

Net voor of net na de zomer is doorgaans de tijd dat functioneringsgesprekken worden gevoerd. Maar ben je als werkgever verplicht om zo’n gesprek te voeren?

Nee, dat is niet verplicht.

Maar het is wel zeer verstandig om te doen, aangezien de werknemer moet weten of hij naar behoren functioneert. Wordt hij nooit op zijn functioneren aangesproken, dan kan dit ook niet als goede reden worden gebruikt om eventueel het dienstverband te beëindigen dan wel de werknemer naar een andere functie over te plaatsen.

Beoordelingscyclus

Doorgaans is het functioneringsgesprek het tweede onderdeel binnen de cyclus plannen, functioneren en beoordelen. Aan het begin van het jaar worden er afspraken gemaakt in een planningsgesprek. Het functioneringsgesprek vindt minimaal één keer per jaar plaats en wordt bij voorkeur net vóór of net na de zomer gevoerd. Zowel leidinggevende als werknemer bereiden het gesprek voor. Ze hebben beide een actieve inbreng. Het gesprek is dan ook een tweegesprek.

Beoordeling op de schop?

Performance management ligt al jaren onder vuur. De Amerikaanse managementprofessor zet in zijn boek Get rid of the performance review de hele beoordelingscyclus weg als machtsvertoon en bovendien zeer negatief ingestoken (‘wat gaat er allemaal mis’), wat bijdraagt aan een cultuur van intimidatie en angst. Andere kritiek richt zich op het rituele en bureaucratische karakter van het beoordelingsgesprek. Nieuwsgierig naar alternatieven? Wij zetten ze hier voor je op een rij.

  • In samenwerking met XpertHR plaatst de redactie een praktijkvraag. Deze vraag wordt beantwoord door juristen van XpertHR. XpertHR biedt arbeidsrechtelijke informatie, juridisch advies, praktische tools, praktijkcases, checklists en meer. Geïnteresseerd? Vraag meer informatie of een demonstratie aan >>>
Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Eric den Heijer op

    Functioneringsgesprekken moet je niet voeren, maar het lijkt me wel slim om de gesprekken met je medewerkers zo in te richten dat je ze WILT voeren. Hoe zorg je dat je de gesprekscyclus zo inricht dat ze wat opleveren in plaats van dat ze alleen maar tijd kosten?
    Deze vraag houdt mij al jarenlang bezig, En over twee van de succesfactoren schreef ik deze blog: http://www.ericdenheijer.nl/succesvolle-leidinggevenden