StellingMedewerkers functioneren beter door een beoordelingssysteem

0

Steeds meer organisaties stappen af van het jaarlijkse functioneringsgesprek en gebruiken nieuwe vormen van beoordelen. Gaan medewerkers beter functioneren door een beoordelingssysteem? We leggen de vraag voor aan HR professionals. 

Wat vindt u van de stelling?

‘We delen de succesverhalen niet’

Edith van Schie

Edith van Schie schrijft en adviseert bedrijven over arbeidsrecht. Als auteur van XpertHR.nl schrijft ze over juridische zaken.

EENS met de stelling

‘Voor slecht presterende werknemers geldt dit inderdaad. Natuurlijk zien we heel vaak de gevallen die uiteindelijk misgaan, en dat zijn vaak vervelende trajecten. Maar ik heb ook heel vaak meegemaakt dat iemand verteld werd dat z’n functioneren niet optimaal was, dat iemand daarvan schrok, en dat een cursus of andere aanpassing in het werk voldoende was om de prestaties weer op te krikken. De gevallen waarbij het uiteindelijk mislukt worden bekend, terwijl de succesverhalen niet breed gedeeld worden (ook om iemand niet alsnog te beschadigen).
Echter, mensen die goed presteren, gaan er niet beter van presteren. Dat hangt echt niet van een beoordelingsgesprek af.’

‘Enkel bedoeld om het echte proces te documenteren’

Wim den Dekker

Wim den Dekker is hoofd HR Benelux van Lloyd’s Register.

ONEENS met de stelling

‘Was dat maar waar. Medewerkers gaan helemaal niet beter functioneren door een beoordelingsgesprek. Er zijn heel andere dingen waardoor mensen goed functioneren. Ten eerste moeten ze van tevoren goed geselecteerd zijn voor de baan. Ten tweede moeten ze gemotiveerd zijn voor het werk wat ze doen. En ten derde moet de leidinggevende de medewerker zó goed coachen dat die laatste moeiteloos mee kan bewegen naar een nieuwe gewenste situatie.
Het beoordelingssysteem is handig om die afspraken vervolgens formeel in vast te leggen. Maar het is een middel en absoluut geen doel. En ja, het is ook waar: een systeem voor performance management is een van de ruggengraten van HR. Simpelweg omdat je een plek moet hebben waarin je duidelijkheid geeft over verwachtingen ten aanzien van functioneren, en wat dat betekent voor promotie en salaris. Maar het zorgt er meer voor dat het échte proces van prestatieverbetering wordt vastgelegd.’

‘Openheid is pas écht belangrijk’

Niels Albers

Niels Albers is Hoofd HRM bij de MBO Raad.

EENS met de stelling

‘Vanzelfsprekend is goede dossiervorming onmisbaar. Maar als er iets niet goed gaat, moet je natuurlijk niet wachten tot er een gesprek in de planning zit. Ik geloof veel meer in preventief en proactief: enerzijds niet wachten tot er problemen gesignaleerd worden, en anderzijds niet wachten tot er een signaal van buiten komt.
Op veel plekken wordt het werkelijke gesprek vermeden wanneer iemand disfunctioneert. De hete aardappel wordt doorgeschoven omdat we bang zijn om eerlijk te zijn. Uiteindelijk leidt dat tot onhoudbare situaties, die niet nodig waren als er eerder aan de bel was getrokken. Ik geloof dus veel meer dat openheid noodzakelijk is om ontslag te voorkomen.’

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer