‘Leidinggevende voldoende toegerust voor beoordelingsgesprek’

0

De meeste leidinggevenden zijn voldoende toegerust om een beoordelingsgesprek te voeren. Toch vindt bijna een derde van de HR professionals dat leidinggevenden onvoldoende bekwaam zijn. Gebrek aan ervaring en het ontbreken van goede gesprekstechnieken worden als redenen genoemd.

Dat blijkt uit een enquête van XpertHR Actueel waarin ruim 1200 HR professionals vragen beantwoorden over de beoordelingscyclus. 73 procent van de ondervraagden geeft aan tevreden te zijn over de manier waarop leidinggevenden in de organisatie beoordelingsgesprekken voeren. 27 procent vindt dat de leidinggevenden onvoldoende zijn toegerust om een beoordelingsgesprek te voeren.

Ontbreken van goede gesprekstechnieken

Als reden wordt het ontbreken van gesprekstechnieken het vaakst genoemd. ‘Het zijn voornamelijk leidinggevenden die vanaf de werkvloer zijn doorgegroeid naar een managementfunctie, die beschikken niet over de juiste gespreksvaardigheden’, reageert een HR professional. Iemand anders zegt: ‘Veel van onze leidinggevenden zijn meewerkend voormannen die meer in de techniek zitten, van management weten ze niet voldoende.’ Dit beeld wordt door meerdere respondenten gedeeld: ‘Bij ons zijn de leidinggevenden vooral vakmensen en zij zijn onvoldoende toegerust om met emotionele en/of psychische elementen van een beoordelingsgesprek om te gaan.’

Gebrek aan ervaring

Ook het gebrek aan opleiding en ervaring zorgt ervoor dat HR professionals de leidinggevenden in hun organisatie onvoldoende vinden toegerust. ‘Er is niemand die onze teamleiders leert hoe ze gesprekken moeten voeren’, reageert iemand.

Tips voor leidinggevenden

Diverse experts deelden afgelopen tijd hun kennis over beoordelen op XpertHR Actueel. Zo gaf XpertHR auteur en HR Manager Ellen Walthuis aan dat het van belang is om als HR duidelijke richtlijnen voor leidinggevenden op te stellen waarin staat hoe zij op een goede manier functioneringsgesprekken voeren. ‘Leidinggevenden zouden zich bewust moeten zijn dat het niet per se noodzakelijk is dat ze het met elkaar eens zijn. In een goed functioneringsgesprek moet de medewerker meer aan het woord zijn dan de leidinggevende. De manager heeft tot doel zo veel mogelijk informatie te verzamelen om zo de medewerker beter te kunnen managen. En daar heeft de medewerker ook weer wat aan’, schrijft Walthuis.

Continue dialoog

Paul Boselie, hoogleraar Strategische Human Resource Management bij Utrecht University, ziet meer in een doorlopende dialoog tussen leidinggevende en medewerker. ‘Steek continu tijd in de arbeidsrelatie. Spreek de ander aan en bespreek zijn of haar werk. Loop veel rond en houd je deur open. Plan de dag niet vol met afspraken, maar houd ruimte voor medewerkers die even iets aan je willen voorleggen. Vaak hoef je alleen maar te luisteren en vragen te stellen. Laat medewerkers zelf oplossingen bedenken. Als jij daar je akkoord aan geeft, gaan ze blij de deur uit. Neem taken die niet bij hen horen over of geef ze aan een ander.’

  • De traditionele beoordelingscyclus ligt onder vuur. Steeds meer organisaties willen de jaarlijkse beoordelingsgesprekken afschaffen of aanpassen. Welke nieuwe vormen van beoordelen zijn er en waar moet je op letten? XpertHR Actueel gidst u door alle ins en outs rondom het beoordelen.
    Bekijk alle artikelen in het dossier Beoordelen >>>
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Marloes Oelen

Marloes Oelen is redacteur van XpertHR Actueel en tevens community manager van XpertHR Connect. Met haar journalistieke blik zorgt zij ervoor dat jij helemaal niks mist op HR-gebied.

Reageer