Een kwart huilt na functioneringsgesprek

0

Een op de vier mensen huilt na een functioneringsgespek. En een op de vijf gaat direct erna op zoek naar een andere baan. Zou er, dit wetende, misschien een beter alternatief te bedenken zijn?

Het onderzoek werd uitgevoerd door Adobe, en twee maanden geleden gehouden onder 1500 respondenten.

Tijdrovend functioneringsgesprek

Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat managers gemiddeld 17 uur besteden aan de voorbereiding op het functioneringsgesprek. En die 17 uur is gerekend per medewerker. Het merendeel besteedt er maximaal 8 uur aan. Maar een op de vijf leidinggevenden trekt er liefst 33 tot 40 uur voor uit, per medewerker. En het daadwerkelijke gesprek en het vervolg erop, zijn dan dus nog niet meegerekend.

Ouderwets

Twee op de drie medewerkers noemt functioneringsgesprekken ouderwets. Bijna zestig procent zegt dat een functioneringsgesprek geen enkele impact heeft op hoe hij zijn werk doet. Daarnaast ervaren mensen het als zeer stressvol en denken ze dat het een gelegenheid voor de baas is om lievelingetjes voor te trekken. Meer dan de helft van de werknemers vindt het eigenlijk een onnodig HR-instrument.

Wellicht is het verrassend dat managers er niet veel positiever tegenaan kijken. Meer dan de helft van de managers noemt functioneringsgesprekken gedateerd en niet effectief. Onder millenial-managers ligt dat aantal nóg tien procentpunt hoger. En om het nog erger te maken: managers zeggen dat de gevraagde tijdsinvestering hun overige werkzaamheden negatief beïnvloedt.

Effect van functioneringsgesprek

De 1500 respondenten is daarnaast gevraagd wat het effect was van het functioneringsgesprek. Om te beginnen nam eenvijfde ooit ontslag, en ging eenderde op zoek naar een nieuwe baan. Ruim de helft was verbaasd over wat werd gezegd, ze herkenden zich niet in het verhaal van de manager. En een op de vijf moest tijdens of na het gesprek huilen.

Opvallend is trouwens dat mannen sterker reageren op gesprekken dan vrouwen. Mannen zeggen gemiddeld zelfs vaker dat ze huilden na een gesprek (25 procent van de mannen, tegenover 18 procent van de vrouwen).

Wat dan wel?

De vraag is natuurlijk: als we functioneringsgesprekken afschaffen, wat komt er dan voor in de plaats? De laatste tijd verschijnen daar (ook online) steeds meer artikelen over. Uit het onderzoek van Adobe komen in elk geval twee aanbevelingen: de meeste mensen willen feedback in het moment (en dus niet 11 maanden na dato), en veel mensen willen kwalitatieve in plaats van kwantitatieve feedback.

Meer lezen over het beoordelingsgesprek?

 

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer