BlogHoe voert u goede ontwikkelgesprekken met medewerkers?

0

Het is niet makkelijk om juiste ontwikkelgesprekken te voeren met jouw medewerkers. Je wilt hen helpen, maar er zijn ook zeker doelen die behaald moeten worden. Hoe ga je hiermee om?

Groei en ontwikkeling. In alle drukte van de dag vergeten we wel eens om hier echt even aandacht aan te besteden. En daar waar we heel lang aandacht besteedden aan dingen die niet goed gingen, is dat uitgangspunt de laatste jaren 180 graden gedraaid. We focussen ons nu meer op krachten in plaats van klachten. Maar net zoals iedere verandering, gaat ook deze gepaard met moeilijkheden. Want het is – zoals we uit ervaring weten – echt niet makkelijk om het juiste gesprek te voeren met je medewerkers.

Even inchecken

In een tijd die continu verandert werkt het niet meer om slechts drie gesprekken per jaar te voeren. Doelstellingen worden vaker aangepast of vervangen door anderen. Bij Treams doen we het één keer in de twee weken: een 1-op-1 gesprek tussen de medewerker en zijn/haar manager. Gewoon een gesprek over hoe het nou eigenlijk gaat. Dat hoeft echt geen uren te duren. Tijdens dit gesprek draait het volledig om de medewerker. Zo weet je van elkaar waar jullie mee bezig zijn en hoe de ander zich voelt. Uiteindelijk leggen we alle gesprekken vast in onze software. Zo heb je altijd inzicht in wat er is besproken en hoe de medewerker ervoor staat met zijn/haar doelen. Naast deze tweewekelijkse gesprekken over hoe het gaat, is het ook belangrijk om te praten over ambitie. Wat wil de medewerker bereiken? En wat gaan we doen om deze ambitie waar te maken? Veel medewerkers zijn op zoek naar perspectief. Waarom doen we dit en waar werken we met zijn allen naartoe?

Voorbereiding

Laten we voorop stellen dat het nooit lukt om van de een op de andere dag ineens andere gesprekken te gaan voeren met je medewerkers. Het wennen aan de andere, nieuwe manier van ontwikkelgesprekken voeren kost tijd en brengt een hoop onzekerheid met zich mee. Iedere medewerker is anders en dat betekent ook dat ieder gesprek anders gaat zijn. Maar wanneer doe je het dan goed? Het begint bij de voorbereiding. Weet wat de sterke punten zijn van de medewerker waar je mee in gesprek gaat. Hoelang werkt deze persoon op deze afdeling? Hoelang zou hij/zij hier nog kunnen werken? Waar welke mogelijke stappen wil de medewerker maken?

Randvoorwaarden

Hoe zorg jij ervoor dat jouw medewerker optimaal kan presteren? Iedere medewerker is anders. Bepaal daarom samen de randvoorwaarden hoe jullie het best samen kunnen werken. Welke acties moeten ondernomen worden om het einddoel te bereiken en wie of wat heb je daarvoor nodig? Weet waar je goed in bent maar vooral ook waar je minder goed in bent, zodat je daar hulp van anderen voor in kan schakelen.

Kijk vooruit

Waar de nadruk bij het ‘traditionele’ beoordelingsgesprek ligt op het verleden, is het vele malen nuttiger om vooruit te kijken. Het werkt veel motiverender om te kijken naar wat er komen gaat in plaats van wat al is geweest. Daar komt nog bij dat continue feedback de nieuwe norm is. We willen veel liever na ieder project feedback ontvangen, in het moment, want dat is het meest effectief.

Focus op successen

In de inleiding van deze blog vertelde we je al dat het uitgangspunt van ontwikkelgesprekken de laatste tijd veel meer ligt op je prestaties in plaats van je failures. Door te focussen op de successen die je medewerker de afgelopen tijd heeft geboekt, voelt hij/zij zich gezien en gewaardeerd. Juist in dat soort situaties is iemand helemaal in zijn/haar element en dat zegt enorm veel over de kwaliteiten en het plezier van deze persoon. Weet je nu waar je medewerker écht goed in is en waar diegene plezier uithaalt? Dan kan je gericht kijken naar de toekomst. Waar zie je deze persoon over 5 jaar? En wat kunnen we nu al doen om daar naartoe te werken?

Actie!

Schrijf samen duidelijke actiepunten op. Eindeloze gesprekken hebben geen nut als er uiteindelijk geen actie plaatsvindt.

Heb je, na het lezen van deze blog, toch nog moeite met het voeren van de juiste gesprekken? Praat hierover met andere managers. Hoe pakt hij/zij dit nou aan? Wat werkt voor hen wel en wat werkt niet? Ervaringen van anderen kunnen je zeker helpen! Wil jij ook succesvolle functioneringsgesprekken? Marja Beks vertelt je er graag meer over.

  • Jaarlijks staan beoordelingsgesprekken op de agenda van managers en HR. Daarom kunnen tips voor beoordelen niet ontbreken. Deze tips hebben we voor u overzichtelijk op een poster gezet. Download hier!
Lees meer over:

Over Auteur

Iris Zonneveldt

Iris Zonneveldt is CEO van Treams, een software platform dat mensen, teams en organisaties laat groeien. Zo levert groei ruimte, energie, creativiteit en plezier op.

Reageer