Het Nieuwe Beoordelen doe je zo

0

Er is de laatste tijd nogal wat kritiek op het beoordelingsgesprek. Kunnen we dit gesprek niet beter afschaffen? Nee, zegt Jacco van den Berg in het HR Journaal. We moeten het alleen veranderen.

Bij de traditionele beoordelingsgesprekken door voorlopers die voor verandering zijn ook wel het veroordelingsgesprek genoemd, ligt de focus op het verleden. Hoe heeft een medewerker het afgelopen jaar gepresteerd, wat ging er fout? Volgens Van den Berg, auteur van ‘Het Grote Gesprekkenboek’, zou de focus tijdens de evaluatie verschoven moeten worden.

Het nieuwe beoordelingsgesprek: wat gaat goed?

Enkele bedrijven werken al op een vernieuwende manier. De rode draad van hun aanpak is het feit dat de medewerkers meer in de lead worden gezet bij het formuleren van de doelstellingen voor de komende periode, zij gaan het gesprek vaker per jaar aan en focussen op de zaken die wel goed gaan, in plaats van op de minder goede kanten in te zoomen. De hoofdvragen zijn: hoe zorgen we dat een medewerker meer kan, meer weet en beter is dan een jaar geleden?

Competenties

Vaker per jaar een gesprek voeren, dat klinkt alsof het veel tijd kost. Toch valt het volgens Van den Berg erg mee. ‘Veel leidinggevenden zijn hartstikke druk, maar sommigen verschuilen zich achter dat tijdgebrek. Maar ik geloof in regelmatige korte, krachtige gesprekjes in plaats van eens per jaar een langer gesprek. Zolang je er slim mee omgaat, kost dit een leidinggevende geen extra tijd. Je kunt een medewerker het gesprek namelijk ook laten voorbereiden, door hem van tevoren een duidelijke rol te geven. Uiteindelijk gaat dat tijd opleveren.’ Wat de medewerker wil, is gewoon een goed gesprek over zijn functioneren. Die wil weten: de dingen die ik doe, doe ik die goed, wat zijn mijn competenties en heb ik nog toegevoegde waarde?

Denk aan dossieropbouw

Ook al vindt Van den Berg dat het zwaartepunt bij de beoordelingsgesprekken nieuwe stijl op het positieve moet liggen, dat betekent nog niet dat je zwakkere kanten uit de weg moet gaan. ‘Dit heeft ook te maken met de nieuwe wetgeving. Heb je geen dossier opgebouwd, dan krijg je geen toestemming om de medewerker te ontslaan. Het plannen van doelen, het bespreken van de voortgang en het beoordelingsaspect blijven. Maar als je je best doet en de medewerker verbetert uiteindelijk toch niet, dan zul je een ander traject in moeten gaan. De schoorsteen moet toch roken. Als mensen niet presteren of hun gedrag of houding kan niet door de  beugel, dan moet je dat bespreken en vastleggen in een dossier.’

Tips voor een goed beoordelingsgesprek:

–          De medewerker zou zelf meer de regie kunnen pakken. Laat hem een beoordeling over zichzelf opstellen zodat hij kan uitzoeken hoe zijn collega’s vinden dat hij presteert.

–          Geef een medewerker eens een compliment. Als hij goed gepresteerd heeft, laat het dan weten.

–          Tips geven mag uiteraard ook. Doe het dan het liefst op de feed forward manier. Feedback gaat over het verleden, dat kunnen we toch niet meer veranderen. Geef opbouwende tips waar iemand in de toekomst iets mee kan.

–          Denk er niet te ingewikkeld over. Het is alleen maar het nieuwe beoordelen, geen revolutie of anarchie.

Bekijk hier het HR Journaal met Jacco van den Berg

Meer weten over beoordelingsgesprekken nieuwe stijl? Kom naar de masterclass Meesterlijke Gesprekken

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.