Blog‘Feedback geven? Liever niet!’

0

Medewerkers kunnen eigenlijk niet zo goed omgaan met kritiek, blijkt uit recent onderzoek. Dat het geven van feedback nog niet zo eenvoudig is, signaleert HR Interim professional Gerdia Slagman tijdens de ochtendshow van Qmusic. Ze deelt haar bevindingen over feedback geven.

Onlangs reed ik in de ochtend naar mijn opdrachtgever in Amsterdam en luisterde naar de ochtendshow van Qmusic met Mattie, Fien en Igmar. Nieuwslezer Fien vertelde dat Harvard jarenlang onderzoek had gedaan in een team waar medewerkers het eigen functioneren en dat van collega’s beoordeelden. En wat bleek? Medewerkers kunnen eigenlijk niet zo goed omgaan met kritiek. Hoe meer negatieve feedback de medewerkers ontvingen, hoe meer moeite ze besteedden aan het opbouwen van nieuwe netwerken, aldus één van de onderzoekers Paul Green. Men ging dus op zoek naar een nieuwe baan.

Ontwijken van negatieve feedback

Ook in een nagebootste situatie zag men dit gedrag: ontwijken van negatieve feedback en ‘shoppen naar bevestiging’. Logisch, we hebben een diepe behoefte ons te omringen met mensen die ons bevestigen. Niets is fijner. Toch kan het je omringen met mensen die je bevestigen riskant zijn, volgens Green. Je maakt jezelf blind voor aspecten die je kunt verbeteren. Wie echt wilt slagen in het werk én in het leven moet de harde waarheid accepteren en er echt iets mee proberen te doen.

Kritiek geven

Terug naar de radioshow. De drie collega’s gaven aan niet echt te wachten op kritiek. Toch namen ze het risico en gaven elkaar één minuut zakelijke kritiek. Mattie zijn kritiek aan Igmar: ‘Jij zit altijd zo te wiebelen, je kunt geen seconde stil zitten. Ik stoor me daar vreselijk aan.’ Igmar aan Fien: ‘Jij praat altijd zoveel over al die leuke dingen die je hebt gedaan met Dennis en Esther etc. Het gaat altijd over mensen die ik niet ken.’ Na deze opmerking leek de sfeer even ijzig te worden. Na een muziekje bleek niemand gelukkig uit de studio gelopen. Maar wat ging er nou mis?

In de auto zat ik te bedenken wat ook weer de aanbevelingen zijn, de zogenaamde feedbackregels. Geef bijvoorbeeld feedback op het gedrag en niet op de persoon, doe concrete waarnemingen en geen aannames, wees beschrijvend en niet oordelend en actueel en niet gedateerd. In het geval van de radioshow was de kritiek te persoonlijk, maar vooral achteraf gegeven.

Aanspreken

In de huidige hit onder de managementboeken ‘Aanspreken? Gewoon doen!’ geeft auteur Gytha Heins aan dat we veel praten over aanspreken, maar het vrijwel nooit doen. Na drie jaar onderzoek blijkt dat aanspreken niet zit in wat we doen, maar in hoe we erover denken. Het gaat ook over kleur bekennen, grenzen stellen én tolerantie, aanspreken én aangesproken worden. We vinden het dus ook moeilijk om door collega’s te worden aangesproken. Diep van binnen doen we de zaken graag goed.

Positieve feedbackcultuur

Onderzoeker Green van het Harvard-onderzoek geeft aan dat het wel degelijk mogelijk is om negatieve feedback acceptabel te maken. Door bijvoorbeeld de feedback samen te brengen met je waardering voor de persoon. Hij trekt de vergelijking met persoonlijke relaties. Als grappig voorbeeld zegt hij dat hij best vaak kritiek krijgt van zijn echtgenote. Toch gaat hij niet elders bevestiging zoeken, noch stopt hij de relatie. Dat komt doordat zijn echtgenote de feedback geeft binnen de bredere context van een positieve en bevestigende relatie.

Daar zit een kern van waarheid in. Als organisaties ook een meer positieve omgeving weten te creëren en durven te bevestigen dat de relatie positief is, zal feedback er niet toe leiden dat iemand zich bedreigt voelt. Pas dan is feedback een natuurlijk onderdeel en nuttig om tot verbetering te komen. Als persoon en als organisatie. Dan zijn we misschien ook in staat om anders te gaan denken over elkaar aanspreken en aangesproken worden.

Lees meer over:

Over Auteur

Gerdia Slagman

Gerdia Slagman is HR Interim professional met een brede werkervaring in het HRM werkveld. Zij schakelt tussen de diverse niveaus binnen een organisatie. Haar kracht ligt in het relatiemanagement, de persoonlijke benadering en in een flexibele werkwijze. In haar blogs zal zij haar ervaringen als HR Interim professional delen.

Reageer