Een op de vijf werkenden voert geen beoordelingsgesprek

0

‘Beoordelingsgesprekken zijn ouderwets, schaf de gesprekken af, vul ze anders in’. De discussie over de verandering van het functioneringsgesprek houdt HR bezig. Al blijkt uit recent onderzoek dat een op de vijf werkenden überhaupt nooit zo’n gesprek krijgt.

Nauwelijks tot geen gesprekken

Een op de vijf Nederlandse werkenden krijgt nooit een beoordelingsgesprek. Er is dus geen moment dat hun leidinggevende de voortgang, resultaten en eventuele successen van het afgelopen jaar bespreekt. Dat blijkt uit onderzoek van workforce-specialist Protime en werd gehouden onder 1019 werknemers. Vijftig procent daarvan krijgt een keer per jaar een functioneringsgesprek, dat meestal in het najaar plaatsvindt.

Desondanks vindt meer dan een kwart dat beoordelen het hele jaar aan bod moet komen. Die continue gesprekken moeten volgens de helft van de respondenten vooral over talentontwikkeling en doorgroeimogelijkheden gaan. Een kleine groep zou het prettig vinden om meer feedback van directe collega’s te krijgen. HR zou in dat geval aan medewerkers kunnen vragen om meer met elkaar te praten over het functioneren.

Beoordelingsgesprek: onmisbaar?

Arbeidsrechtadviseur Edith van Schie herkent dat veel bedrijven tegen beoordelingsgesprekken opzien. Toch is het echt belangrijk om teleurstellingen te voorkomen. Volgens Van Schie maakt het niet uit hoe u het doet, als u het maar doet. ‘Zorg dat u over feedback van collega’s en over objectieve gegevens over de prestaties (zoals omzetcijfers of aantal vervaardigde stuks) beschikt. Tijdens het beoordelingsgesprek bespreekt u deze punten, geeft u het functioneren een cijfer en maakt u afspraken voor volgend jaar. Zo simpel kan het zijn.’

Achmea staat inmiddels bekend om het nieuwe beoordelen. HR Director Elly Ploumen: ‘Belangrijk is in elk geval dat de regie bij een werknemer komt te liggen. Hij of zij neemt dus het initiatief voor een gesprek met de leidinggevende. En in zo’n gesprek komt de nadruk te liggen op iemands talent, en niet op tekortkomingen. Verder gaan de teams met de leidinggevende duidelijke afspraken maken over de vorm waarin feedback geven plaatsvindt.’ Lucas Polman, directeur Protime, is van mening dat werkgevers medewerkers in kleinere stappen kunnen bijsturen en helpen groeien. Hiervoor zou de beoordeling een continue proces moeten zijn, door vaak met medewerkers in gesprek te gaan. ‘Zo wordt er niets vergeten en kun je de ontwikkeling van medewerkers een boost geven. Een win-win voor werknemer en werkgever.’

Welke methode spreekt u aan?

Bron: ANP

Lees meer over:

Over Auteur

Sacha Luijkx

Sacha Luijkx is redacteur bij XpertHR Actueel. Met haar perfectionistische en pro-diversiteitsblik voorziet zij u van alles wat u moet weten rondom HR.

Reageer