Bij 360 graden feedback moet de afzender een naam hebben

0

Wat een goede presentatie heb jij net gegeven.’ Zo’n bericht kan op je mobiel verschijnen als je bedrijf werkt met een tool voor 360 graden feedback. Adviesbureaus bieden op internet allerlei apps aan. Een aanrader, zegt een HR-adviseur die al twee jaar met een feedback-tool werkt. ‘Al gebruiken medewerkers hem nog niet gauw op eigen initiatief.’

‘360 graden feedback’ is in korte tijd een ingeburgerde term geworden. Organisaties willen hiermee bevorderen dat collega’s elkaar complimenten en opbouwende kritiek geven. Daar hebben ze meer aan dan dat alle feedback wordt opgespaard tot één functionerings- of beoordelingsgesprek per jaar, is het idee. Bovendien zou meer tussentijdse feedback de prestaties omhoog stuwen.

‘Moedig uw teamleden aan zowel u als elkaar feedback te geven’, adviseert kennisbank XpertHR. ‘Zo wordt een omgeving gecreëerd waarin uw teamleden het vertrouwen hebben suggesties te doen om werkprocessen of een bepaalde aanpak te verbeteren.’ Leidinggevenden krijgen de tip tijdens een werkoverleg tijd in te ruimen voor het geven van feedback aan elkaar. Een team moet elkaar wel al wat langer kennen voordat dit een wekelijks of maandelijks terugkerend agendapunt wordt. ‘De collega’s moeten zich wel veilig en op hun gemak voelen. Kennen ze elkaar nog niet zo goed, zorg dan dat de feedback in koppels wordt gegeven.’

Feedback-app

Lof of opbouwende kritiek kunnen collega’s elkaar ook geven bij het koffieautomaat of – zonder extra oren – in een werkkamertje. Maar waarom niet via de mobiel? Bedrijven kunnen kiezen uit een groot aanbod aan geavanceerde middelen. Behalve de Buienradar en Facebook krijgen medewerkers dan ook een Feedback-app op hun telefoon. In het Financieele Dagblad vertelde een HR-adviseur van informatieleverancier Wolters Kluwer Legal & Regulatory Nederland twee jaar geleden over een experiment in samenwerking met applicatiebouwer Impraise. Hoe staat het daar nu mee?

HR Officer Ingrid van Houten: ‘Na de pilot hebben we besloten om verder te gaan met de hele organisatie. De Feedback-tool wordt goed gebruikt en positief beoordeeld als we hem koppelen aan bestaande processen. Daarnaast kunnen medewerkers hem op eigen initiatief gebruiken en collega’s onderling feedback geven. Eerlijk gezegd doen ze dat minder vaak.’

Is de feedback anoniem?

‘Nee, wij hebben de Feedback-tool juist ingevoerd om een open feedbackcultuur te creëren. Daarbij horen reacties met een afzender. Je kunt dan in discussie gaan of een vervolg geven aan de gegeven feedback. De reacties variëren van complimenten voor een goede presentatie tot feedback voor de beoordelingsgesprekken. We hebben trainingen voor de medewerkers georganiseerd zodat iedereen geïnformeerd is over de vijf G’s: gebeurtenis, gedachte, gevoelens, gedrag en gevolgen.’

Wat zijn de voor- en nadelen?

‘Voordelen zijn dat medewerker de 360 graden feedback kunnen gebruiken voor hun beoordelingsgesprekken. Op deze manier ontstaat er een nog vollediger beeld over hun functioneren. Nadeel is dat het nog niet in het systeem van de medewerkers zit, waardoor de tool niet altijd even actief wordt gebruikt. Wij denken erover om de evaluaties van onze workshops en trainingen toe te voegen. Vanuit HR besteden we ook veel aandacht aan het creëren van een open cultuur en een lerende organisatie. Hier hoort interne communicatie en promotie bij, bijvoorbeeld via nieuwsbrieven en tijdens medewerkersbijeenkomsten.’

Een aanrader voor andere organisaties?

‘Als er draagvlak is en als je het kunt verankeren in bestaande processen heeft het ons inziens zeker toegevoegde waarde.’

Een voorbeeld van hoe het niet moet, gaf de Amerikaanse krant New York Times twee jaar geleden in een portret van webwinkel Amazon. Daar konden medewerkers complimenten of kritiek over hun collega’s naar het management sturen. Belangrijk detail: dat kon ook anoniem via de Anytime Feedback Tool. Sommige collega’s zijn zo genadeloos afgebrand dat ze kort daarna vertrokken, anderen werden de lucht ingestoken.

Een extra reden om de 360 graden feedback-app alleen in te zetten als de bedrijfscultuur gezond is en de afzenders een naam hebben.

Ook lezen: 7 tips voor een goede 360 graden-beoordeling

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Jolan Douwes

Jolan Douwes is freelance-redacteur van XpertHR Actueel. Behalve journalist is zij ook loopbaanadviseur. Zo pikt ze de laatste ontwikkelingen op het gebied van werk snel op.

Reageer