App om stewardessen te beoordelen?

2

De KLM wil een app ontwikkelen waarmee passagiers kunnen aangeven of de stewardessen en pursers goed voor hen gezorgd hebben onderweg of niet.

Na elke vlucht kunnen passagiers aangeven of ze goed behandeld zijn onderweg. Kreeg je je extra glas water als je daarom vroeg en wil je je complimenten uiten over deze stewardess, dan kan dat erg makkelijk. Maar als je onvriendelijk behandeld bent, komt dat ook zo bij de directie te liggen. Stewardessen hebben al aangegeven deze app geen goed plan te vinden.

Ook de ondernemingsraad maakt zich zorgen. Die vreest een ongenuanceerde keuring door passagiers. De or is nu in gesprek met de vliegmaatschappij.

Annette Groeneveld van de vakbond VNC lijkt het geen goed idee, de optie om op het duimpje omhoog of omlaag te klikken, en dat volledig anoniem. ‘Ik vraag me erg af wat de toegevoegde waarde ervan is. We hebben al een goed beoordelingssysteem, ik ben benieuwd waarom daar nog zo’n app bij moet.’

Groeneveld heeft haar hoop gevestigd op de besprekingen die nu gaande zijn tussen or en KLM-leiding. ‘We wachten af wat de definitieve plannen zijn en welke consequenties die hebben. Maar vooralsnog ben ik erg kritisch.’

Bron: Marketing Online

Lees ook:
1 op 3: Baas kan mij niet goed beoordelen
Discriminatie melden via app

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Berry Dufornee op

    Ach, ik kwam eens bij een bedrijf te werken waar de HR administratie een slechte naam had qua servicegerichtheid en besloot, na wat aanpassingen in vnl rolverdeling en kantoorinrichting, dat alle interne bezoekers na afloop van het bezoek gevraagd zouden worden een anonieme enquete in te vullen en die in een speciale bus te werpen. De enquete bevatte 10 vragen, enkel gericht op klantvriendelijkheid en deskundigheid. Ook hier was de vrees van betrokkenen dat ze zouden worden ‘afgemaakt’ door de mogelijkheid anoniem te antwoorden. realiteit was dat de score gemiddeld tegen en 8 (schaal 1-10) was. Blijkbaar was men niet per definitie zo negatief over de HR-afdeling en hielp het feit dat de HR medewerkers wisten dat ze ‘beoordeeld’ werden mee aan een meer positieve houding naar de klant. Kortom: gedeeltelijk koud watervrees en als je je werk goed doet hoef je niet bang te zijn voor een slechte beoordeling.

  2. M Wijkstra op

    Kan iemand vertellen WAAROM de KLM deze app wil ontwikkelen? Als OR kijk je natuurlijk ook naar wat de KLM er mee zou KUNNEN doen (zie het een beetje als een moderne variant van de instemmingsplicht bij het installeren van camera’s op de werkplek) maar als je dat goed afdekt blijft alleen over wat ze er mee WILLEN. En gaat het niet om persoonlijke beoordeling van steward(es)s(en) maar alleen om te zien hoe service verbeterd kan worden (b.v. dooe ze te trainen op meer klantvriendfelijkheid, of extra glazen voor water aan boord mee te nemen), dan is het toch een ander verhaal.

    Kortom, het artikel meldt wel WAT maar niet WAAROM !