6 vragen over beoordelen in verschillende organisaties

0

In het XpertHR College deelde prof. dr. Ferry Koster zijn wetenschappelijke kennis over beoordelen. Gedurende de uitzending werden er veel vragen gesteld. In dit artikel beantwoordt Koster de vragen over beoordelingsgesprekken in verschillende organisaties.

1. Grotere, bureaucratische organisaties in een stabiele omgeving gebruiken beoordelingsgesprekken (gemeentes). Heeft dit ook niet te maken met een soort ‘voorbeeldgedrag’ dat zij willen uitstralen?

‘Dat klopt. We weten dat publieke organisaties die rol op zich (moeten) nemen. Het is vervolgens wel de vraag in hoeverre het bijdraagt, zowel aan de eigen organisaties als de organisaties die het ‘goede’ voorbeeld overnemen.’

2. Is het slim om bij de selectie de te verwachten prestaties van zowel werknemer als werkgever al te bespreken?

‘Jazeker. Dat is enorm belangrijk. Het managen van verwachtingen wordt vaak niet gedaan. Met als gevolg dat er allemaal impliciete verwachtingen zijn. Een van de gevolgen daarvan: schendingen van het psychologische contract, bijvoorbeeld omdat een werknemer in de veronderstelling dat er van alles mogelijk zou zijn. Het is nodig daar goed op te letten, omdat zowel werknemer als werkgever zich in die gesprekken nog wel eens beter willen voordoen dan ze zijn. Wat mij betreft begint het ‘gesprek’ dus al voor dag één. Wie het interessant vindt om er meer over te lezen, ik heb er ooit onderzoek naar gedaan.’

3. Wij (provincies) hebben vanaf 1 januari alleen nog beoordelingsgesprekken als er een formeel besluit genomen moet worden en er een goed onderbouwing nodig is (vaste aanstelling, gratificatie, geen periodiek of versnellen periodiek). Daarnaast voeren we naar behoefte van leidinggevende en medewerker, gesprekken over werk en ontwikkeling (zonder spelregels). Hoe kijk jij hier naar?

‘Wat mij betreft is dat dus een goed voorbeeld van verstandig beleid.’

4. Wij hebben een winkelbedrijf en denken er over om over te gaan op ‘coachen op de werkvloer’. Heb je daar ook onderzoek naar gedaan of een mening over?

‘Als je dat goed inricht, kun je je afvragen of beoordeling nog nodig is of zin heeft. Directe feedback en informatie werken over het algemeen het best (weten we ook uit onderzoek).’

Lees ook eens de ervaringen van Rob Dijkstra, hij heeft een optiekzaak in Leeuwarden en coacht sinds kort meer direct op de werkvloer >>>

5. Hoe zou je het gebruik van beoordelingsgesprekken moeten aanpassen aan de eigen organisatie?

Volgens mij in een aantal stappen. Ten eerste door duidelijk te hebben wat je als organisatie wilt bereiken (in de brede zin van het woord, dus ook wat je belangrijk vindt en waardeert). Ten tweede door de behoefte in de organisatie te peilen. Voor die tweede stap kun je het gesprek ook heel goed gebruiken.’

6. Wij hebben de jaarlijkse beoordelingsgesprekken vervangen door zogeheten voortgangsgesprekken: 1x per kwartaal. Hierbij ligt de nadruk bewust niet op prestatie en beloning. Wat vindt u daarvan?

Dat lijkt mij een goed voorbeeld van wat ik een goed en waardevol gesprek zou noemen. Hoe zijn de ervaringen daarmee? (zaten jullie toevallig in de 5% van de organisaties waar iedereen uitkijkt naar die gesprekken?).

Meer vragen en antwoorden uit het XpertHR College:

Over Ferry Koster

Ferry Koster

Ferry Koster is professor Innovatieve Samenwerkingsverbanden bij TIAS School for Business en Society (Van Spaendonck Chair). Hij houdt zich bezig met het onderzoeken van de relatie tussen samenwerking en ondernemerschap. Daarbij richt hij zich op onderzoeksvragen als: hoe nieuwe vormen van samenwerking ontstaan en wat de gevolgen daarvan zijn voor organisatieprestaties. Ook is Koster universitair hoofddocent Arbeid, Organisatie en Management bij de afdeling Bestuurskunde en Sociologie van Erasmus Universiteit Rotterdam. Koster doet onderzoek en publiceert regelmatig in internationale tijdschriften.

XpertHR College terugkijken

Het live XpertHR College vond plaats op 11 januari 2018. Terugkijken kan nog steeds. Door op onderstaande button kun u zich aanmelden. Vervolgens ontvang u een link waarmee u het XpertHR College kunt terugkijken.
Let op: tijdens het webinar nodigt Ferry u uit om vragen te stellen. Dat is niet meer mogelijk als u terugkijkt.

Meld u direct aan voor het XpertHR College
Lees meer over:

Over Auteur

Marloes Oelen

Marloes Oelen is redacteur van XpertHR Actueel. Met haar journalistieke blik zorgt zij ervoor dat jij helemaal niks mist op HR-gebied.

Reageer