1 op 3: baas kán mij niet goed beoordelen

0

Een op de drie werknemers denkt dat zijn werkgever tijdens een beoordelingsgesprek niet goed op de hoogte is van zijn competenties en bereikte doelen. Dat blijkt uit onderzoek van ISBW Opleiding & Training.

Werkgevers denken daar heel anders over, blijkt uit hetzelfde onderzoek. 86 procent van de werkgevers geeft aan juist een goed inzicht te hebben in de competenties en doelen van de werknemer. 15 procent van hen geeft aan zich (ingegeven door de crisis) zelfs beter voorbereid te hebben op het gesprek dan vorig jaar.

Jos Kesseleer, innovatiemanager bij ISBW Opleiding & Training, is niet verbaasd: ‘Een werknemer weet wat een baas allemaal niet weet over doelen die niet of juist wél gehaald zijn. Een werkgever weet niet wat hij niet weet. Hoewel ik het begrijp, vind ik het niet wenselijk. Ik denk dat een beoordelingsgesprek het resultaat zou moeten zijn van een continu gesprek met elkaar. Wanneer je elkaar constant volgt, is een jaarlijks gesprek bijna een logisch gevolg van al die tussentijdse momenten.’

Werknemers positiever
Toch zijn werknemers de laatste jaren positiever geworden over beoordelingsgesprekken. ‘Drie jaar geleden was dertig procent ontevreden, nu nog maar tien procent. Op zichzelf is dat gek. Je zou namelijk verwachten dat werkgevers in tijdens van crisis meer af laten hangen van dit soort gesprekken: dat ze een scherpere scheiding gaan aanbrengen tussen goede en slecht functionerende werknemers. Een slecht gesprek is dus ook voor werknemers eerder een reden om je zorgen te gaan maken. Maar dat is dus niet terug te zien in de cijfers.’

Aanpak beoordelingsgesprek
Opmerkelijk is verder dat 50 procent van leidinggevenden én werknemers aangeeft best een andere aanpak van het beoordelingsgesprek te willen. 47 procent van de leidinggevenden denkt daar ook al concreet over na.
Volgens Kesseleer zouden werkgevers kunnen denken aan twee dingen. Het eerste is het aansluiten bij de accountability-trend. ‘steeds meer bedrijven willen weten door te meten. Je zou daar in mee kunnen gaan door een soort digitaal dashboard te ontwerpen. Je maakt een aantal afspraken, hangt er kpi’s aan vast, en vervolgens kun je grafisch weergeven hoe iemand scoort. Het lijkt zo meer objectiveerbaar.’
Daarnaast zou gedrag meer beoordeeld kunnen worden. Nu zijn het nog vaak de harde resultaten die gemeten worden, ‘maar waarom zou je iemands openheid of feedback-bereidheid niet mee kunnen nemen als je dat belangrijk vindt in je bedrijfscultuur. Nu worden gedragskenmerken op het laatst nog even ingevuld in de kantlijn, maar je mag het echt belangrijker maken.’

Zin in gesprekken
47 procent van de leidinggevenden die de beoordelingsgesprekken afnemen, geeft aan er totaal niet tegenop te zien en het zelfs leuk te vinden om te doen. 30 procent van de leidinggevenden geeft aan de gesprekken niet lastig te vinden, maar het wel als een tijdrovende verplichting te zien. Slechts 8 procent ziet er tegenop. Werknemers zijn nog positiever over de jaarlijkse beoordelingsronde. Maar liefst 88 procent van de werknemers ziet er totaal niet tegenop.

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.