Onderwerp: Beoordelen

Met het beoordelen van het functioneren van werknemers krijg je inzicht in de behaalde resultaten, de mate waarin competenties worden beheerst, eventuele probleemgebieden en de opleidingsbehoefte. Kortom, je krijgt een beeld van het totale functioneren van de werknemer. Deze kennis is waardevol voor een organisatie en haar werknemers. Het vormt de basis voor de uitwerking van het HR-beleid op instroom, doorstroom en uitstroom. Zowel leidinggevenden als werknemer kunnen hiervan profiteren. Leidinggevenden doordat zij gerichter kunnen sturen. Werknemers doordat zij feedback krijgen op hun functioneren, worden erkend voor hun inspanningen en de ruimte krijgt eventuele opleidings- of ontwikkelingswensen te bespreken. Er zijn allerlei manieren en niveaus waarop je werknemers kunt beoordelen. De ins en outs over beoordelen lees je op deze pagina.

Artikelen over het onderwerp beoordelen

Beoordelen
Effectory sleutelt aan het ultieme feedbacksysteem

Drie keer per jaar geven de medewerkers van het Amsterdamse bureau Effectory elkaar feedback. De ruim 150 collega’s bepalen zo zelf wie meer of minder loonsverhoging krijgt, vertelt oprichter en mede-eigenaar Guido Heezen. Eind 2018 wil de specialist in medewerkersonderzoeken de markt op met dit alternatief voor het beoordelingssysteem.

Beoordelen
Blog‘Evalueer met het team, niet individueel’

Organisaties kunnen leren van succesvolle sportteams. Een van hun geheimen is dat ze wedstrijden met elkaar evalueren, met de kleedkamerdeur dicht. Individuele gesprekken met de coach worden gemeden. Organisatieadviseur Simon van der Veer beschrijft de voordelen van deze aanpak in zijn blog.

Beoordelen
‘Vraag een observant bij het beoordelingsgesprek’

Hebben beoordelingsgesprekken hun langste tijd gehad? Floor Rink, hoogleraar Organisatiepsychologie bij Rijksuniversiteit Groningen*, signaleert dat leidinggevenden vaak nog stereotiep oordelen. Mede om die reden pleit zij voor een onafhankelijke observant bij de gesprekken.

Beoordelen
Oogziekenhuis Rotterdam: liever open vragen dan beoordeling

Ga je nog met plezier naar je werk? In een nieuwe handleiding stelt het Oogziekenhuis Rotterdam soms confronterende vragen. Ze zijn bedoeld om medewerkers te laten nadenken over hun motivatie, draagkracht en capaciteiten. ‘We beoordelen niet meer, maar we stimuleren wel een continue dialoog.’

Beoordelen
‘Beoordelingsgesprek is nodeloze exercitie’

Hebben beoordelingsgesprekken hun langste tijd gehad? XpertHR Actueel besteedt dit najaar extra aandacht aan dit thema. Paul Boselie, hoogleraar Strategische Human Resource Management bij Utrecht University, ziet meer in een doorlopende dialoog of performance management.