Onderwerp: Beoordelen

Met het beoordelen van het functioneren van werknemers krijg je inzicht in de behaalde resultaten, de mate waarin competenties worden beheerst, eventuele probleemgebieden en de opleidingsbehoefte. Kortom, je krijgt een beeld van het totale functioneren van de werknemer. Deze kennis is waardevol voor een organisatie en haar werknemers. Het vormt de basis voor de uitwerking van het HR-beleid op instroom, doorstroom en uitstroom. Zowel leidinggevenden als werknemer kunnen hiervan profiteren. Leidinggevenden doordat zij gerichter kunnen sturen. Werknemers doordat zij feedback krijgen op hun functioneren, worden erkend voor hun inspanningen en de ruimte krijgt eventuele opleidings- of ontwikkelingswensen te bespreken. Er zijn allerlei manieren en niveaus waarop u werknemers kunt beoordelen. De ins en outs over beoordelen leest u op deze pagina.

Wat is het verschil tussen een functioneringsgesprek, planningsgesprek en beoordelingsgesprek?

Laten we eerst de spraakverwarring ophelderen. Een functioneringsgesprek is een voortgangsgesprek en geen beoordelingsgesprek of evaluatiegesprek. De standaard beoordelingscyclus kent (minstens) drie kerngesprekken. Een planningsgesprek waarin de verwachtingen en doelstellingen voor het komende jaar worden besproken en gekoppeld aan de ontwikkelwensen van de medewerker en de nodige vaardigheden. Tenminste één functionerings- of voortgangsgesprek, waarbij tussentijds de voortgang  van het werk wordt besproken. En het jaar wordt afgesloten met een beoordelingsgesprek waarin de leidinggevende zijn oordeel geeft over het functioneren van de medewerker en de daarbij behorende beloning.

XpertHR College over BEOORDELEN

Ferry Koster

Gooi alles overboord wat niet belangrijk is voor een beoordelingsgesprek. Maak het net zo eenvoudig als een goed bordspel.

Dat zei bijzonder hoogleraar Ferry Koster tijdens het XpertHR College over beoordelen. Tijdens het webinar liet hij zien wat er in de wetenschappelijke literatuur bekend is over beoordelen.’

Meld u aan voor de terugkijklink van het XpertHR College

Whitepapers over beoordelen

Op zoek naar meer achtergrond en verdieping? Lees ook onze whitepapers.

Artikelen over het onderwerp beoordelen

Beoordelen
It-bedrijf legt nadruk op feedback vragen

Vraag zelf advies hoe je iets anders of beter kunt doen. Bij it-bedrijf ISAAC in Eindhoven ligt daar sinds 2019 de nadruk op. Feedback vragen past bij de nieuwe aanpak van het beoordelingssysteem. De HR-manager: ‘Meer aandacht voor persoonlijke ontwikkeling slaat aan.’

Belonen
BlogHoe koppel je beloning los van de beoordeling?

Hoe richten managers het belonen in nu beoordelingsgesprekken steeds meer verdwijnen? De beloning van medewerkers was namelijk vaak gekoppeld aan de beoordeling. Hoe moet dat nu en wat voor opslag krijgen ze? Lees de blog!

Beoordelen
Download: Hoe zit het met beoordelingsgesprekken?

Beoordelingsgesprekken nemen een centrale plaats in binnen het personeelsbeleid van organisaties. Maar wat zijn de voor- en nadelen van een beoordelingscyclus? Socioloog Ferry Koster beantwoordt deze en meer vragen in de whitepaper.

Beoordelen
Blog6 tips om te veranderen naar een feedbackcultuur

Feedback wordt in veel organisaties nog te weinig gevraagd en gegeven. Vaak gebeurt dit slechts één keer, aan het einde van het jaar, om te bespreken hoe het is gegaan. Een gemiste kans! Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat feedback een flinke boost kan geven aan de groei en ontwikkeling van medewerkers, teams en organisaties. Tijd om te bouwen aan een feedbackcultuur.

Beoordelen
Bij de EO vragen collega’s elkaar feedback

Bij de Evangelische Omroep kunnen medewerkers via een app feedback vragen. Sinds maart 2019 is dat duizend keer gebeurd. In 350 gevallen kwam er een compliment terug. De app is onderdeel van een nieuwe vorm van beoordelen.

Beoordelen
De 3 grootste missers bij eindejaarsgesprekken

In veel bedrijven vinden nog altijd klassieke eindejaarsgesprekken plaats. En daarbij gaat nog weleens wat mis. Marijn de Geus, CEO van Faculty of Skills, noemt de 3 grootste missers bij die gesprekken. Natuurlijk geeft hij ook tips aan HR hoe het beter kan.

Beoordelen
Achmea schaft beoordelingsgesprekken af

Achmea schaft formele beoordelingsgesprekken af. Zo wil de verzekeraar flexibeler te werk gaan en zich meer richten op de korte termijn. Dit sluit aan op de flexibele denkwijze van werkenden in de huidige arbeidsmarkt. Wat vindt u als HR-professional?

Beoordelen
Gemeente Rotterdam schrapt beoordeling met scores

Als alternatief voor het jaarlijkse beoordelingsgesprek is de gemeente Rotterdam begin 2018 overgestapt op regelmatige personeelsgesprekken. Bij de ambtenaren was de animo voor verandering zo groot dat ruim tweehonderd teams zich aanmeldden voor het experiment.

Belonen
Beoordelen en belonen bij ABN AMRO op de schop

Nieuw Performance Management volgens ABN AMRO: continue dialoog en aanpassing van doelen, geen jaarlijkse beoordeling meer. In gesprek met Felix Bartelomij, Head People Development: ‘Het nieuwe Performance Management komt voort uit wat onze medewerkers wilden.’

Beoordelen
Blog‘Feedback is geen cadeautje’

Veel leidinggevenden en HR zien graag een cultuur waarin collega’s elkaar proactief aanspreken en feedback geven. Het aantal trainingen hiervoor is eindeloos, waarbij wordt gezegd ‘feedback is een cadeautje’. Dit blijkt in de praktijk niet helemaal waar, signaleert organisatieadviseur Simon van der Veer. Hoe creëer je dan wel een open feedbackcultuur?

Beoordelen
Blog‘Feedback geven? Liever niet!’

Medewerkers kunnen eigenlijk niet zo goed omgaan met kritiek, blijkt uit recent onderzoek. Dat het geven van feedback nog niet zo eenvoudig is, signaleert HR Interim professional Gerdia Slagman tijdens de ochtendshow van Qmusic. Ze deelt haar bevindingen over feedback geven.

1 2 3 6