Onderwerp: Beoordelen

Met het beoordelen van het functioneren van werknemers krijg je inzicht in de behaalde resultaten, de mate waarin competenties worden beheerst, eventuele probleemgebieden en de opleidingsbehoefte. Kortom, je krijgt een beeld van het totale functioneren van de werknemer. Deze kennis is waardevol voor een organisatie en haar werknemers. Het vormt de basis voor de uitwerking van het HR-beleid op instroom, doorstroom en uitstroom. Zowel leidinggevenden als werknemer kunnen hiervan profiteren. Leidinggevenden doordat zij gerichter kunnen sturen. Werknemers doordat zij feedback krijgen op hun functioneren, worden erkend voor hun inspanningen en de ruimte krijgt eventuele opleidings- of ontwikkelingswensen te bespreken. Er zijn allerlei manieren en niveaus waarop u werknemers kunt beoordelen. De ins en outs over beoordelen leest u op deze pagina.

Wat is het verschil tussen een functioneringsgesprek, planningsgesprek en beoordelingsgesprek?

Laten we eerst de spraakverwarring ophelderen. Een functioneringsgesprek is een voortgangsgesprek en geen beoordelingsgesprek of evaluatiegesprek. De standaard beoordelingscyclus kent (minstens) drie kerngesprekken. Een planningsgesprek waarin de verwachtingen en doelstellingen voor het komende jaar worden besproken en gekoppeld aan de ontwikkelwensen van de medewerker en de nodige vaardigheden. Tenminste één functionerings- of voortgangsgesprek, waarbij tussentijds de voortgang  van het werk wordt besproken. En het jaar wordt afgesloten met een beoordelingsgesprek waarin de leidinggevende zijn oordeel geeft over het functioneren van de medewerker en de daarbij behorende beloning.

XpertHR College over BEOORDELEN

Ferry Koster

Gooi alles overboord wat niet belangrijk is voor een beoordelingsgesprek. Maak het net zo eenvoudig als een goed bordspel.

Dat zei bijzonder hoogleraar Ferry Koster tijdens het XpertHR College over beoordelen. Tijdens het webinar liet hij zien wat er in de wetenschappelijke literatuur bekend is over beoordelen.’

Meld u aan voor de terugkijklink van het XpertHR College

Whitepapers over beoordelen

Op zoek naar meer achtergrond en verdieping? Lees ook onze whitepapers.

Artikelen over het onderwerp beoordelen

Beoordelen
Gemeente Rotterdam schrapt beoordeling met scores

Als alternatief voor het jaarlijkse beoordelingsgesprek is de gemeente Rotterdam begin 2018 overgestapt op regelmatige personeelsgesprekken. Bij de ambtenaren was de animo voor verandering zo groot dat ruim tweehonderd teams zich aanmeldden voor het experiment.

Belonen
Beoordelen en belonen bij ABN AMRO op de schop

Nieuw Performance Management volgens ABN AMRO: continue dialoog en aanpassing van doelen, geen jaarlijkse beoordeling meer. In gesprek met Felix Bartelomij, Head People Development: ‘Het nieuwe Performance Management komt voort uit wat onze medewerkers wilden.’

Beoordelen
Blog‘Feedback is geen cadeautje’

Veel leidinggevenden en HR zien graag een cultuur waarin collega’s elkaar proactief aanspreken en feedback geven. Het aantal trainingen hiervoor is eindeloos, waarbij wordt gezegd ‘feedback is een cadeautje’. Dit blijkt in de praktijk niet helemaal waar, signaleert organisatieadviseur Simon van der Veer. Hoe creëer je dan wel een open feedbackcultuur?

Beoordelen
Blog‘Feedback geven? Liever niet!’

Medewerkers kunnen eigenlijk niet zo goed omgaan met kritiek, blijkt uit recent onderzoek. Dat het geven van feedback nog niet zo eenvoudig is, signaleert HR Interim professional Gerdia Slagman tijdens de ochtendshow van Qmusic. Ze deelt haar bevindingen over feedback geven.

Beoordelen
4 vragen over beoordelen en leidinggevenden

n het XpertHR College deelde prof. dr. Ferry Koster zijn wetenschappelijke kennis over beoordelen. Gedurende de uitzending werden er veel vragen gesteld. In dit artikel beantwoordt Koster de vragen over beoordelen en leidinggevenden.

Beoordelen
6 vragen over beoordelen in verschillende organisaties

In het XpertHR College deelde prof. dr. Ferry Koster zijn wetenschappelijke kennis over beoordelen. Gedurende de uitzending werden er veel vragen gesteld. In dit artikel beantwoordt Koster de vragen over manieren van beoordelen in verschillende organisaties.

Belonen
4 vragen over de relatie tussen beoordelen en belonen

In het XpertHR College deelde prof. dr. Ferry Koster zijn wetenschappelijke kennis over beoordelen. Gedurende de uitzending werden er veel vragen gesteld. In dit artikel beantwoordt Koster de vragen over de relatie tussen beoordelen en belonen.

Beoordelen
5 vragen over teambeoordeling

In het XpertHR College deelde prof. dr. Ferry Koster zijn wetenschappelijke kennis over beoordelen. Gedurende de uitzending werden er veel vragen gesteld. In dit artikel beantwoordt Koster de vragen over teambeoordeling.

Beoordelen
Ga aan de slag met de tips voor beoordelingsgesprekken

XpertHR Actueel gidste u de afgelopen drie maanden door de beoordelingscyclus. In dit artikel een overzicht van de meest spraakmakende artikelen. Over de checklist voor beoordelingsgesprekken, het wetenschappelijk bewijs voor beoordelen en de 360 gradenfeedback als oplossing.

Beoordelen
Terugkijken: XpertHR College met Ferry Koster over beoordelen

Beoordelen is één van de kerninstrumenten van het HR-beleid. Toch is er hevige kritiek op de jaarlijkse beoordelingscyclus. Tijdens het XpertHR College op donderdag 11 januari legt prof. dr. Ferry Koster je precies uit wat er in de wetenschappelijke literatuur bekend is over beoordelen. En met zijn innovatieve bril doet hij suggesties voor nieuwe manieren van het beoordelingsgesprek.

Beoordelen
‘Maak beoordeling net zo eenvoudig als een goed bordspel’

Gooi alles overboord wat niet belangrijk is voor een beoordelingsgesprek. Maak het zo eenvoudig als een goed bordspel. Deze tip geeft hoogleraar Innovatieve Samenwerking Ferry Koster* tijdens zijn webinar bij XpertHR Actueel. Ruim 80 procent van de deelnemers wil beoordelingsgesprekken aanpassen aan de behoeften, 9 procent is voor afschaffing.

Belonen
T-Mobile stopt met prestatiebonus

T-Mobile schaft de prestatiebonus af. Het besluit hangt nauw samen met de trend de traditionele beoordelingscyclus aan te pakken. HR directeur David Thomas vindt dat de bonus solistisch gedrag in de hand werkt en voor scheve gezichten zorgt.

Beoordelen
‘Beoordelingsgesprek verspilling van tijd en geld’

Beoordelingsgesprekken zijn een verspilling van tijd en geld. De jaarlijkse evaluaties van werknemers door managers zijn demotiverend en hebben geen positief effect op de prestatie. Dat stelt docent Human Resources Management Kilian Wawoe van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Beoordelen
Download: checklist voor het beoordelingsgesprek

De beoordelingscyclus is een jaarlijks terugkerend ritueel, waar zowel leidinggevenden als medewerkers niet allemaal even goed in zijn of prettig bij voelen. Download de checklist met alle belangrijke punten rondom beoordelen.

1 2 3 5