Onderwerp: Beoordelen

Met het beoordelen van het functioneren van werknemers krijg je inzicht in de behaalde resultaten, de mate waarin competenties worden beheerst, eventuele probleemgebieden en de opleidingsbehoefte. Kortom, je krijgt een beeld van het totale functioneren van de werknemer. Deze kennis is waardevol voor een organisatie en haar werknemers. Het vormt de basis voor de uitwerking van het HR-beleid op instroom, doorstroom en uitstroom. Zowel leidinggevenden als werknemer kunnen hiervan profiteren. Leidinggevenden doordat zij gerichter kunnen sturen. Werknemers doordat zij feedback krijgen op hun functioneren, worden erkend voor hun inspanningen en de ruimte krijgt eventuele opleidings- of ontwikkelingswensen te bespreken. Er zijn allerlei manieren en niveaus waarop je werknemers kunt beoordelen. De ins en outs over beoordelen lees je op deze pagina.

Artikelen over het onderwerp beoordelen

Beoordelen
360 graden feedback vraagt wel veel tijd

Een virtuele duim omhoog of opbouwende kritiek: organisaties die werken met 360 graden feedback hebben er wisselende ervaringen mee. Het kost veel tijd om het goed te doen, is de teneur. Wanneer is de kans op succes het grootst?

Beoordelen
Bij 360 graden feedback moet de afzender een naam hebben

‘Wat een goede presentatie heb jij net gegeven.’ Zo’n bericht kan op je mobiel verschijnen als je bedrijf werkt met een tool voor 360 graden feedback. Een aanrader, zegt een HR-adviseur die al twee jaar met zo’n app werkt. ‘Al gebruiken medewerkers hem nog niet gauw op eigen initiatief.’

Beoordelen
Een kwart huilt na functioneringsgesprek

Een op de vier mensen huilt na een functioneringsgespek. En een op de vijf gaat direct erna op zoek naar een andere baan. Zou er, dit wetende, misschien een beter alternatief te bedenken zijn?

Beoordelen
Beoordeling op de schop

Bovenaan menig HR-wensenlijstje: de beoordelingscyclus afstoffen. Toch komt het er maar niet van. Vijf voorbeelden van hoe het anders kan.

Beoordelen
FAQ: ondertekenen verslaglegging

Naar aanleiding van de beoordelingsgesprekken zijn we met drie medewerkers een verbetertraject ingegaan. Nu weigert één van de medewerkers categorisch om de verslagen te ondertekenen. Wat kan ik doen?

Beoordelen
Kwart Nederlanders vindt beoordelingsgesprek overbodig

Beoordelingsgesprekken voegen niks meer toe aan de ontwikkeling van personeel. Dat vindt ruim een kwart (27%) van de Nederlandse werknemers. Ook functioneringsgesprekken hebben hun beste tijd wel gehad, 24 procent van de Nederlanders loopt hier niet meer warm voor, blijkt uit onderzoek van Raet.

Beoordelen
Straffen motiveert veel beter dan belonen

De afgelopen jaren zijn er heel wat onderzoeken verricht naar de effecten van beloning en straf op de motivatie van mensen. In recent onderzoek wordt geconcludeerd dat straffen motiverender werkt dan belonen.

Beoordelen
Data uit beoordelingen is waardeloos

Consultant en bestsellerauteur Marcus Buckingham stelt de subjectiviteit in beoordelingen aan de kaak. Bij beoordelingen, functioneringsgesprekken, bij inschattingen van competenties, potentie of promotierijpheid , steeds wordt op basis van een subjectieve beoordeling een inschatting gemaakt.