Vergeet salarisverhoging, geef een nieuwe functie

0

Mensen hechten meer waarde aan loopbaanontwikkeling en opwaartse mobiliteit dan aan een salarisverhoging. Dat blijkt uit onderzoek van organisatie-adviesbureau Korn Ferry. Maar liefst tweederde van de werknemers verkiest meer erkenning boven extra geld.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.200 professionals van over de hele wereld. Een van de specialisten bij het bureau vindt dat werkgevers in hun HR-beleid rekening zouden moeten houden met deze bevindingen. ‘Keer op keer wordt aangetoond hoe belangrijk het is dat je mensen de erkenning geeft die ze verdienen. Erkenning is een sleutelfactor als het gaat om tevredenheid, waar salaris echt pas op de tweede plaats komt.’

Om de beste mensen te behouden voor de organisatie is het dus belangrijk dat leiders ontwikkeling en duidelijke carrièrepaden scherp op het netvlies hebben staan. ‘En niet alleen voor de managers, maar voor álle mensen.’

Kansen maken

De onderzoekers hebben ook gekeken naar redenen waarom mensen vooralsnog niet groeien op de bedrijfsladder. Respondenten geven als belangrijkste oorzaak dat werkgevers te weinig creativiteit aan de dag leggen in het creeëren van nieuwe kansen. Ruim de helft van de mensen geeft aan dat er groei-bottlenecks in de organisatie zijn. Slechts twintig procent geeft aan dat kantoorpolitiek in de weg van groei staat.

Gesprekken voeren

De eerste weg die medewerkers vaak kiezen als ze een promotie willen, is het gesprek aangaan. En dat is precies wat werkgevers ook structureel moeten doen, zegt een andere Korn Ferry-specialist. ‘Het laaste wat je wil is dat mensen promoties gaan eisen, en dat er op die manier ruzie ontstaat. Voer regelmatig gesprekken zodat je altijd op tijd bij de mogelijke onvrede bent. In die gesprekken moet heel duidelijk verteld worden aan welke eisen mensen moeten voldoen om in aanmerking voor een promotie te komen. De kern is continue ontwikkeling van professionaliteit, en terugkoppeling over prestaties. Zo weet iedereen of een individuele werknemer in staat is om ook de volgende stap te zetten. En daar komt bij… niks houdt mensen meer geïnteresseerd, dan weten dat er een promotie aan komt.’

Geld moet wel volgen

Toch betekent dat niet dat geld zomaar achterwege gelaten kan worden. Want hoewel ontwikkeling en erkenning belangrijk zijn, zijn werknemers niet op hun achterhoofd gevallen, zegt een andere deskundige tegen persbureau Bloomberg. ‘Mensen zullen de kans van een promotie met beide handen aanpakken, maar als het geld uiteindelijk niet volgt, dan verdwijnt het draagvlak ook weer snel.’

Bron: Business News Daily

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer