Tien vragen en antwoorden over payroll

2

Met de toenemende flexibilisering van de arbeidsmarkt is ook ‘payrolling’ populairder geworden. Maar wat verstaan we nu precies onder deze term en wat zijn de belangrijkste afwegingen om als bedrijf voor payrolling te kiezen? Tien vragen en antwoorden.

1. Allereerst maar eens de definitie. Wat betekent Payroll?

Het Engelse woord payroll staat in het woordenboek voor ‘loonlijst’ of ‘loonverwerking’. In praktijk heeft het werkwoord ‘payrolling’ in ons land echter een andere betekenis. Bij payrolling geeft een werkgever de loonlijst uit handen aan een externe partij, oftewel een payrollbedrijf. Deze organisatie is daarmee in juridisch opzicht de werkgever en dus ook risicodrager in geval van bijvoorbeeld ziekte.

2. Doet een payrollbedrijf dus meer dan alleen salarisadministratie?

Klopt. Een ‘payrollbureau’ draagt ook zorg voor de arbeidscontracten, doorbetaling bij ziekte, verzuimbegeleiding, de procedures bij arbeidsongeschiktheid, afdrachten van premies en pensioenen en toepassing van de arbeidsvoorwaarden conform van cao bepalingen.

3. Gaat een payrollorganisatie dan over het gehele personeelsbeleid?

Nee. Als bedrijf blijf je verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe krachten, inschalingen, dagelijkse aansturing en beoordelingen.

4. Wat is het verschil tussen een payroll- en uitzendbureau?

Een payrollbureau werft en selecteert in de regel geen personeel en uitzendbureaus doen dat wel. Dit maakt het payrollbureau doorgaans goedkoper dan het uitzendbureau.

5. Is payroll kostbaar?

Het antwoord is minder simpel dan de vraag. Elke dienstverlening vraagt uiteraard om een investering, maar deze kan ook een hoop werk en stress uit handen nemen. Denk daarbij niet alleen aan praktische zaken als salaris uitkeren, loonstrookjes en jaaropgaven, maar ook de uitvoer van wet- en regelgeving en het naleven van scholingsafspraken voor elke werknemer. Tip: houd eens bij hoeveel tijd u (en/of uw medewerkers) bezig zijn met alle personeelszaken. Vergeet niet het vergaren en bijhouden van kennis mee te nemen in dit overzicht. Pas wanneer dit overzicht volledig is kan er een goede vergelijking met payrolling worden gemaakt.

6. Voor welk soort organisaties is payroll (mogelijk) geschikt?

Payroll is in feite geschikt voor elk bedrijf, waarbij te denken valt aan bijvoorbeeld productiebedrijven en dienstverleners, maar ook bijvoorbeeld aan sportclubs. Vaak gaat het om bedrijven die besloten hebben te focussen op hun kerntaken. Goede payrollorganisaties hebben focus en zijn gespecialiseerd in een breed scala aan personeelszaken.

7. Voor welke branches is payroll geschikt?

Payrolling wordt tegenwoordig in alle branches ingezet. Van overheidsinstellingen tot horeca en van kwekerijen tot architecten.

8. In welke situaties is payroll te overwegen?

Er zijn uiteenlopende omstandigheden te bedenken. Denk aan het inzetten van speciale groepen medewerkers zoals 65+-ers, scholieren, oproep-, seizoens- of projectkrachten. Maar het is ook te overwegen bij zaken als opvang van piek & ziek, verlengen proeftijd, overnemen van de flexibele schil, personen die aan het werk gaan vanuit een uitkering, wanneer nieuw personeel aangenomen wordt en flexwerkers.

9. Is payroll alleen geschikt voor grotere bedrijven die grote aantallen arbeidskrachten inzetten?

Dat is een misverstand. Payrolling kan vaak al vanaf één werknemer. Juist bij het gemiddelde MKB-bedrijf ontbreekt vaak de tijd en kunde om alle wijzigingen in wet- en regelgeving en op cao-gebied te volgen.

10. Hoe vind ik een goed payrollbureau?

Kijk in elk geval of het payrollbureau is aangesloten bij Stichting Normering Arbeid (SNA), de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) of de Nederlandse Bond van Bemiddelings- en Uitzendondernemingen (NBBU). Verder kan het geen kwaad om collega’s van andere bedrijven eens te vragen naar hun ervaringen. Zet de vraag bijvoorbeeld eens uit op Connect of Linkedin.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

    • De financiële gevolgen hangen af van de specifieke omstandigheden. In dit soort gevallen adviseren wij altijd om eerst juridisch advies in te winnen, voordat u overgaat tot ontslag. Wilt u meer informatie? Neemt u dan contact met ons op.

      Frank van der Lubbe
      Accountmanager P-services
      0342-401209

Reageer