T-Mobile stopt met prestatiebonus

0

De prestatiebonus is verleden tijd voor werknemers van T-Mobile. HR directeur David Thomas vindt dat de bonus solistisch gedrag in de hand werkt en voor scheve gezichten zorgt, terwijl het de prestaties nauwelijks beïnvloedt.

Dat zegt Thomas in een interview met het Financieel Dagblad (FD). De krant meldt dat T-Mobile een uitzondering maakt voor de vijfhonderd medewerkers van de salesafdeling, waar de prestatiebonus wordt gezien als een belangrijke motivator.

Stoppen met eindejaarsgesprek

Het besluit om de bonusmaatregel af te schaffen, hangt nauw samen met de trend de traditionele beoordelingscyclus aan te pakken. Volgens Thomas lag in het eindejaarsgesprek de focus te veel op geld en ranglijstjes. In het FD zegt hij: ‘Op de meeste afdelingen is de relatie tussen bedrijfsresultaat en individuele doelen moeilijk meetbaar en subjectief. In de praktijk deelden veel managers goede beoordelingen uit om discussie te vermijden. Voor hr, financiën of marketing stellen we ieder jaar doelen waarvan ik denk: daar hebben we diegene toch voor aangenomen? Daar betalen we toch al voor?’ Daarom schaft T-Mobile ook het eindejaarsgesprek af. In plaats daarvan komt er een doorlopende cyclus waarin medewerkers feedback krijgen op hun ontwikkeling.

Beoordelen vaak gekoppeld aan belonen

In veel organisaties zijn de HR-thema’s beoordelen en belonen aan elkaar verwant. Uit een enquête op XpertHR Actueel blijkt dat bij 65 procent van de organisaties de beoordelingscyclus is gekoppeld aan het beloningsbeleid. Bij 35 procent is er geen koppeling tussen belonen en beoordelen. In totaal deden zo’n 500 HR professionals mee aan deze enquête.

Ook bij de Rabobank verandert de koppeling tussen beoordelen en belonen, zegt Alies ten Have, Strategisch HR Businesspartner bij de Rabobank. ‘Vooral voor de jongere generatie medewerkers van de Rabobank worden zaken als zingeving, flexibiliteit en loopbaanontwikkeling belangrijker dan alleen een financiële component’, zegt Ten Have. ‘Bij de bank vinden we persoonlijke groei en samenwerking belangrijk. We zijn daarom begin 2017 gestart met GROW!. Hierbij staat performance management in het teken van een continue dialoog over bijdrage, gedrag en ontwikkeling.’

Meer over beoordelen

  • De traditionele beoordelingscyclus ligt onder vuur. Steeds meer organisaties willen de jaarlijkse beoordelingsgesprekken afschaffen of aanpassen. Welke nieuwe vormen van beoordelen zijn er en waar moet je op letten? XpertHR Actueel gidst u door alle ins en outs rondom het beoordelen.
    Bekijk alle artikelen in het dossier Beoordelen >>>
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Marloes Oelen

Marloes Oelen is redacteur van XpertHR Actueel. Met haar journalistieke blik zorgt zij ervoor dat jij helemaal niks mist op HR-gebied.

Reageer