Steeds minder loonstrookjes op de deurmat

3

Steeds minder mensen krijgen hun loonstrookje thuisgestuurd. Bedrijven kiezen meer en meer voor de digitale variant, merkt salaris- en hrm-dienstverlener ADP.

Vorig jaar verstuurde ADP nog 5 procent van de strookjes via internet. Eind december is dit aandeel ruim verdubbeld naar 12 procent, meldde het bedrijf vrijdag.

ADP verzorgt maandelijks de loonstrookjes van 1,4 miljoen Nederlanders en behoort daarmee tot de grootste loonstrookjesverwerkers van het land.

Al een paar jaar probeert ADP bedrijven voor de digitale loonstrook te porren. Pas de laatste tijd begint de animo te groeien, zei een woordvoerder van ADP. ,,Het is een trend dat bedrijven steeds meer digitaal doen. Het is efficiënter, goedkoper en maatschappelijk verantwoord omdat het minder papier kost en dus beter is voor het milieu.”

De afgelopen maand kreeg ADP een hausse aan telefoontjes van bedrijven die interesse hebben in de digitale loonstrook. Volgens de woordvoerder hebben de postbodestakingen veel werkgevers aan het denken gezet. ,,De trend om digitaal te gaan is hierdoor in een stroomversnelling geraakt.”

De digitale loonstrook staat nog in de kinderschoenen. Nu hebben mensen via een wachtwoord toegang tot de informatie die zij voorheen op hun papieren strookje konden vinden. ADP werkt aan een moderne variant van de digitale loonstrook, waarop beter te zien is hoe het salaris is opgebouwd, bijvoorbeeld met behulp van grafieken en verdere toelichtingen.

In de verdere toekomst zou er zelfs kunnen worden samengewerkt met andere instanties zoals pensioenfondsen en verzekeraars, zodat werknemers in een paar klikken inzicht hebben in hun gehele financiële situatie.

Lees ook:
> Nettolonen maar ook werkgeverslasten omhoog
> Nieuwe en/of gewijzigde wetgeving per 1 juli 2010 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

3 reacties

  1. voor mensen die iedere periode een ander inkomen hebben is de noodzaak voor het uitprinten tbv controle niet veranderd: de lasten voor het printen e.d. komen nu voor zijn rekening, zonder te worden gecompenseerd.

  2. Marco Roosendaal (salarisburo.nl) op

    De bedoeling is ook dat je niet meer print. maar gewoon op het scherm kijkt of het klopt. Overuren, verlofboekingen en dergelijke.
    De werkgever (en zijn salarisadministrateur) krijgen wel meer werk aan het up to date houden van het juiste e-mail adres. Ik ben dan ook voorstander van een werknemer-mailadres. De medewerker kan er dan zelf voor kiezen om door te zenden naar zijn eigen actuele mailadres of zijn digitale kluis wat ook steeds meer in zwang komt. m.vr.gr. marco

  3. @ Marco: Dit werkt meestal niet met een e-mailadres, maar een persoonlijke pagina, waartoe iemand via een wachtwoord toegang krijgt. Of dit een correcte uitwerking van de wet is woedt nog een discussie over tussen juristen, maar praktisch is het wel! Het voorkomt de problemen met e-mailadressen waar jij naar verwijst.