Netflix doet niet aan bedrijfsregels, ze huren gewoon goede mensen

0

Het verhaal gaat dat veel organisatieregels duiden op een slecht aannamebeleid. Als je de juiste mensen had ingehuurd, waren die regels namelijk niet nodig geweest. Het lijkt erop dat er ten minste één goed voorbeeld van deze stelling is: Netflix.

Netflix is beroemd om grote series als House of Cards en Orange is the new black. Het bedrijf, in 1998 begonnen als dvd-bedrijfje, groeide uit tot een bedrijf met 3.500 werknemers en met 81 miljoen klanten. Hoe kun je zó succesvol zijn? Hoe kun je zó snel groeien, zó vaak van businessmodel veranderen en toch zóveel klanten van het eerste uur behouden?

Geen regels

Regels zijn vaak bedoeld om kwaliteit en stabiliteit te waarborgen. Maar bij Netflix zijn het niet de regels die op één komen … want er zijn geen regels.Het belangrijkste document dat volgens velen ooit uit Silicon Valley is gekomen, is de Netflix Culture Deck. Wereldwijd al miljoenen keren bekeken, door allerlei soorten leiders. In de presentatie leggen Netflix-leiders de logica van regels uit. Op korte termijn helpen ze inderdaad om fouten te vermijden, en dat is fijn. Maar in een procesgedreven cultuur geven op de lange termijn de high potentials er er de brui aan, die hebben er namelijk helemaal geen zin in. En nog iets: wanneer de markt snél verandert (door welke externe oorzaak dan ook), haken organisaties met veel regels en vaste processen vaak als eerste af. Want wanneer snelle aanpassing nodig is, kunnen organisaties met veel regelballast gewoonweg niet meekomen.

Cultuur

In plaats van eindeloos veel regels opstellen (de standaardprocedure wanneer een bedrijf snel groeit), koos Netflix voor twee andere uitgangspunten:

  • Investeren in het aannemen van topkwaliteit werknemers.
  • Een cultuur bouwen waarin je de besten continu beloont en van de minsten afscheid neemt.

Vrijheid

Bij Netflix gaan ze ervan uit dat mensen vrijheid niet alleen fijn vinden, maar dat het zelfs broodnodig is om überhaupt goed te kunnen werken. Het is een soort zuurstof voor goed presteren. Zorgen voor vrijheid op de werkvloer, is dus de gelegenheid scheppen voor mensen om de beste versie van zichzelf te worden.

En die vrijheid kan heel bijzondere vormen aannemen. Netflix was een van de allereerste bedrijven waar je onbeperkt vakantie kan opnemen. Mensen mogen zo vaak en zo lang wegblijven als ze willen. Een paar uitzonderingen daargelaten: mensen van accounting en finance wordt gevraagd om in elk geval aan het begin en eind van het kwartaal aanwezig te zijn. En als je langer dan dertig dagen aaneengesloten weg wilt, moet je even voor een gesprekje bij HR langs. Tot zover de beperkingen.

Ook zijn er weinig regels voor het doen van uitgaven. Er is één richtlijn: handel in het belang van Netflix. Van mensen wordt verwacht dat ze zich als grote mensen gedragen en met bedrijfsgeld omgaan als ware het hun eigen geld. Het zorgt ervoor dat er flink bezuinigd is op allerlei uitgaven.

En natuurlijk was er een leercurve. Er werd weleens te duur gedineerd. En bij IT schaften ze steeds wel héél snel alle nieuwste gadgets aan. Maar door de bank genomen is het programma een succes.

3 procent

De baas legt in de Harvard Business Review uit wat het geheim van het succes is. ‘Als je continu de beste mensen aanneemt, die ook graag in het bedrijfsbelang willen werken, dan doet 97 procent gewoon wat juist is. Veel bedrijven besteden eindeloos veel tijd en geld aan die 3 procent. Maar wij probeerden die 3 procent gewoon niet aan te nemen en we ontslaan ze als blijkt dat we er toch een in huis hebben gehaald.’

Bron: Forbes: Netflix has no rules because they hire great people

  • Alle regels overboord? Werkt dat ook in Nederland? Praat erover met collega’s of stel een vraag aan een expert. Ga naar XpertHR Connect>>

 

 

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.