Moeten we blij zijn met LinkedIn Salary?

0

Ergens in 2017 komt de nieuwe functie van LinkedIn ook in Nederland beschikbaar: LinkedIn Salary. Op die site kan iedereen zien wat aan salaris betaald wordt voor bepaalde functies. Moeten wij als werkgevers daar wel of niet blij mee zijn?

In november 2016 is de site live gegaan in de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk. De verwachting is dat Nederland ergens de komende maanden volgt. Hieronder vind je een kort reclamefilmpje met uitleg van LinkedIn zelf hoe het werkt (tekst gaat verder onder het filmpje).

Blij of niet blij?

Binnenkort wordt het dus inzichtelijk wat gemiddeld aan salarissen en bonussen voor bepaalde functies in bepaalde regio’s betaald wordt. Werknemers schijnen de transparantie heerlijk te vinden. Ook al omdat ze heel makkelijk kunnen zien wat het ze aan extra salaris oplevert als ze een extra opleiding gaan volgen of wanneer ze bereid zijn te verhuizen naar een andere regio.
Maar zijn werkgevers er ook blij mee?

Voordelen

Ja, er zijn inderdaad een paar voordelen.

  • Je krijgt een duidelijk inzicht in hoe goed je je mensen betaalt. Geef je teveel? Of juist te weinig? Om concurrerend HR-beleid te voeren is het goed te weten wat je concurrenten betalen. En voor zeer gespecialiseerde banen is het fijn om überhaupt een richting te hebben in wat je iemand moet geven.
  • Je voorkomt dat je voor verrassingen komt te staan. Nu gebeurt het soms dat je de ideale kandidaat hebt gevonden, maar dat je compleet verrast wordt door de hoge salariseisen. Als je van tevoren weet hoe duur een specifiek talent is, kom je middenin het proces niet van een koude kermis thuis.
  •  Daarbij komt: als iemand wél onredelijke eisen heeft, kun je makkelijk het beeldscherm even omdraaien om te laten zien wat in de markt realistisch is. Een onafhankelijke derde partij kan wellicht wel ovetuigen.
  • Transparantie kan helpen om de salarisverwachtingen te managen op een neutrale, niet-confronterende manier. Open communicatie en transparantie helpen bovendien om een gevoel van vertrouwen op te bouwen, omdat het laat zien dat het bedrijf er alles aan doet om eerlijk te zijn.
  • Als er wederzijds realistische verwachtingen zijn over de compensatie, kan de aandacht van het gesprek verschuiven naar het vinden van de juiste match in termen van persoonlijkheid et cetera.
  • Als jouw bedrijf bovengemiddeld goed betaalt, dan kun je rekenen op veel meer sollicitaties van goede mensen. Je kunt het meenemen in je marketing, en de enige uitdaging is dan nog het selecteren van de écht goede mensen.

Nadeel

Toch is er ook een belangrijk nadeel. De gegevens komen namelijk van de gebruikers van LinkedIn zelf, en zijn daarom niet per se 100 procent betrouwbaar. Eén onderzoeker komt tot verschillen van 10 tot 20 procent tussen wat werkgevers en wat werknemers aan beloning rapporteren. Het advies is dan ook om salarisinformatie uit meerdere beschikbare bronnen te blijven halen. Daarbij komt dat LinkedIn de functies heeft gestandaardiseerd, om de wildgroei in benamingen een beetje in te dammen. Maar in de praktijk doet de ene salesmanager compleet andere taken dan de andere.

Wat vind jij van de nieuwe functie van LinkedIn? Laat een reactie achter onderaan dit bericht.

Bron: Eremedia

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer