Het kerstpakket is weer helemaal terug: vijf trends

0

Voor 2016 geen pastadraaier, popcornmaker of chocoladefontein. Het traditionele pakket tjokvol lekkers is weer helemaal terug dit jaar. Populair is ook de kerstmarkt, waar medewerkers onder het genot van een glaasje glühwein hun eigen kerstpakket bij elkaar shoppen. De vijf trends van 2016.

Ouderwets pakket

Met stip op 1 en weer helemaal terug van weggeweest: het traditionele kerstpakket. ‘Jarenlang waren cadeaubonnen en keuzeconcepten erg in trek’, is de ervaring van Frits Brabers, ‘maar onze ervaring leert dat dit vaak maar een keer gegeven wordt. De werkgever maakt zich er met zo’n bon maar gemakkelijk vanaf, vindt de werknemer.’ Uit het kerstpakkettenonderzoek van De Zaak blijkt inderdaad dat het traditionele pakket dit jaar bovenaan het eindejaarsverlanglijstje prijkt: 32% van de werknemers wil dat het liefst.

Food

Pakketten dus dit jaar, en dan zonder pastadraaier, popcornmaker of chocoladefontein, maar tjokvol lekkernijen. Bij Kerstpakkettenidee kunnen ze de XL food pakketten niet aanslepen. Veel fooditems, laat ook Kerstpakkettenplaza weten. ‘Zeg maar zoals het vroeger was. Samen gezellig het pakket openen.’

Themaloos

Holland is al jaren een trend en de Hollandse producten vinden ook dit jaar weer gretig aftrek, laat Kerstpakkettenplaza weten. Bij Kerstpakketten XL worden er dit jaar minder pakketten met specifieke thema’s besteld, zoals ‘Italiaans’ of ‘Oosters’. In plaats van een thema doen de knallers het bij hen goed: recht-toe-recht-aan dozen tot aan de rand gevuld met producten. Tafelen, en dan vooral samen tafelen, is bij Makro de trend. ‘Onze topper is de Tour de Table’, zegt een medewerker. ‘Een draaiplateau waarop je favoriete smaken kunt combineren voor bijvoorbeeld een hartige proeverij.’ Minder in trek, zo laten diverse aanbieders weten: duurzaam en goede doelen.

Dag doos

Het heet dan nog wel pakket, maar de traditionele doos maakt steeds vaker plaats voor een verpakking die onderdeel is van het cadeau, signaleert Makro. In hun assortiment zit onder meer een reispakket met trolley – kan zo mee de trein in – en een bierpakket verpakt op robuust dienblad. Veel gesignaleerd dit jaar: goodies verpakt in een vuurkorf of draadmand. Trendy bedrijven slaan hun slag bij het hippe Prezend, dat eigen producten verkoopt als de retro koelbox in ‘cool grey’ en een kartonnen vouwkrukje.

Kerstevent

Helemaal hip: de kerstmarkt, pardon kerstevent. Tover de entree van je bedrijf om tot een schilderachtig winterfestival of plant in de bedrijfskantine een kerstmarkt met gezellige kraampjes. Medewerkers kunnen hun pakket vervolgens onder het genot van een glas glühwein en een knabbeltje bij elkaar shoppen. Makro organiseert ze, net als Advance Events, die naar wens de kramen maatschappelijk verantwoord inricht, met duurzame producten bijvoorbeeld. Oh ja, goed om te weten: een event valt buiten de werkkostenregeling, tipt Advance Events.

Zelf kiezen

Online een pakket op maat kiezen is een niet meer te stuiten trend. Zo kan de opdrachtgever bij veel aanbieders zelf met een paar muisklikken z’n pakket samenstellen al dan niet in combinatie met een bon voor het een of ander. Of je laat de medewerkers dat doen en presenteert de keuzeproducten in een op maat gemaakte webshop.

  • Het kerstpakket zit in de lift. Het percentage werkgevers dat medewerkers een kerstpakket geeft stijgt van 53% in 2015 naar 61% dit jaar. Dat blijkt uit onderzoek van PromZ onder honderden opdrachtgevers. Van de kerstpakketten bestaat 48% uit geselecteerde ‘vaste inhoud’; 12% kiest voor een cadeaubon en 13% voor een code om zelf online iets uit te zoeken. Ruim een kwart bevat een combinatie daarvan. De gemiddelde waarde van het kerstpakket steeg met 5% naar € 44,40.
Lees meer over:

Over Auteur

Annet Maseland is freelance-redacteur van XpertHR Actueel. Ze schrijft al jaren over HR en personeelszaken.