Een wereldwijde Employee Value Proposition

0

Hoe zorg je ervoor dat bedrijfstrots wordt overgedragen op de buitenwereld? Op een recente conferentie over internal branding en medewerkersbetrokkenheid presenteerde McDonalds haar strategie om dit gat te dichten.

McDonalds werd geconfronteerd met een uniek probleem in 2003. Het merk was ijzersterk. En dit werd intern door het eigen personeel gedragen en weerspiegelde zich in een hoge medewerkerstevredenheid. Maar de buitenwereld had een heel ander beeld van werken bij McDonalds. Klanten hadden een veel negatiever beeld over werken bij McDonalds dan de eigen medewerkers.
Het woord McJob stond zelfs symbool voor laagbetaald werk met weinig toekomstperspectief, waarvoor nauwelijks kwalificaties nodig zijn. McDonalds realiseerde zich toen dat actie noodzakelijk was. 
De oplossing was ‘de wereld’ via de eigen medewerkers van McDonalds laten weten hoe het écht is om er te werken. De eigen medewerkers weten dat immers het beste en de boodschap is dan ook het meest geloofwaardig. Er werd een Employee Value Proposition (EVP) geformuleerd De ‘Medewerker Waarde Propositie’ is een term die gebruikt wordt om de balans van de beloningen en voordelen die werknemers ontvangen in ruil voor hun prestaties tot uiting te brengen. Alle afdelingen werden betrokken bij het vormgeven en communiceren van deze EVP.

Het stappenplan dat werd doorlopen:

Stap 1: Definieer de Employee Value Proposition
Wetende dat medewerkers graag bij McDonalds werken, werd de eigen medewerkers wereldwijd één vraag gesteld: “Wat vind je het leukste aan werken bij McDonalds?”
Uit de antwoorden werden drie thema’s gedestilleerd:

  • Mensen en cultuur
  • Diversiteit
  • Ontwikkeling en mogelijkheden

Deze drie thema’s werden doorvertaald naar de drie F’en die de basis zijn voor de EVP:

  • Familie en vrienden
  • Flexibiliteit
  • Future (toekomst)

Stap 2: Het communiceren van de boodschap
Managers en stafafdelingen werden eerst op verschillende momenten en via verschillende kanalen geïnformeerd. Daarna werden de managers van alle McDonalds vestigingen op de jaarlijkse bijeenkomst bijgepraat. Op die manier werd de boodschap wereldwijd verspreid, werd commitment gekweekt bij de stakeholders en werd een begin gemaakt met het gebruiken van de positieve ervaringen van de eigen medewerkers.  Deze inside-out benadering om de perceptie van niet-werknemers over de werkgever McDonalds te beïnvloeden heeft reeds positieve resultaten opgeleverd.

Om ervoor te zorgen dat de invoering van de EVP succesvol blijft, wordt iedere communicatie-uiting in lijn gebracht met één van de drie F’en. Daarnaast wordt continu de betrokkenheid van de eigen medewerkers gemonitord en worden medewerkers beloond voor het uitdragen van de EVP.

Dit artikel is te lezen op HRM Today

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.