Bedrijfsuitje naar Sint-Petersburg als nieuwe manier van belonen

0

Met het hele team naar Sint-Petersburg. Samen Russisch karaoken, wodka proeven en naar de Hermitage. Het Amsterdamse communicatiebureau Glasnost organiseerde onlangs een trip om het vijfjarig bestaan te vieren. De ‘incentive-trip’ wint aan populariteit. ‘Zo wilden we onze mensen bedanken voor onze snelle groei’, zegt directeur Wouter Glaser.

Google maar eens op ‘Incentive-trips’ en er komt een lange lijst met gespecialiseerde reisbureaus tevoorschijn. Zij promoten uitjes met bestemmingen als Lapland, Cuba, Milaan en zelfs Oman. Met een bedrijfsuitje kunnen bedrijven het teamgevoel bevorderen, toptalent aan zich binden en medewerkers iets teruggeven voor hun toewijding en inzet. Ook voor klanten en relaties zijn stedentrips of sportieve reisjes te boeken.
Glasnost – het Russische woord voor ‘openheid’ – organiseerde in december vorig jaar zelf een bedrijfsuitje naar Sint Petersburg. Dit najaar volgt Odessa om te vieren dat 2017 een top-jaar was. Het pr-bureau heeft inmiddels achttien mensen in dienst en klanten als Vodafone-Ziggo, Marktplaats en Unilever.

Wat was het belangrijkste motief voor de reis naar Sint Petersburg, behalve het jubileum?

Wouter Glaser, oprichter en managing director: ‘In eerste instantie was de trip bedoeld als incentive voor het harde werken en de behaalde resultaten in 2017. We hebben geen specifieke teambuildingsactiviteiten ondernomen. Tenzij je samen zingen in een Karaokebar zo wilt bestempelen. Wij geloven in vrijheid; het team hoeft niet geforceerd aan elkaar te worden gekoppeld.’
‘Daarbij komt dat wij voor het merendeel millennials in dienst hebben. Zij hechten er erg aan om bij een team te horen. Samen een onbekende stad ontdekken, is bij uitstek een manier om elkaar goed te leren kennen. Ik merk dat ons team nu meer klaarstaat voor elkaar en enthousiast praat over ons bureau, ook met anderen.’

Het uitje is dus ook goed geweest voor uw pr?

‘We hebben het niet breed uitgemeten op onze website. Het is nooit bedoeld als marketing-instrument, maar onze medewerkers zijn overduidelijk trotser op ons bureau.’

Wist u dat de gouden regel volgens een Amerikaanse marketingdeskundige is dat 25 procent van de winst naar incentives gaat?

‘Ik ken die regel niet, maar een vast percentage klinkt me iets te rationeel. Wij vinden het niet meer dan logisch dat het geld ook terugvloeit naar het team. Bijvoorbeeld in de vorm van trainingen. Nu vonden we het een kick om naar een plek te gaan waar nog niet iedereen was geweest. Sint Petersburg past ook meer bij onze Russische naam dan Mallorca.’

De blogster adviseert om minstens één zakelijke afspraak te regelen tijdens een bedrijfsuitje. Heeft u dat gedaan?

‘We zijn naar een van onze klanten, een wodka-distilleerderij, geweest. Daar hebben we een rondleiding gekregen en een proeverij gedaan in een chique bar. Zo’n zakelijke afspraak hoeft niet meteen iets op te leveren, maar het is altijd goed om onze klanten op te zoeken.’

Uit onderzoek blijkt dat bonussen maar drie maanden beklijven. Is een bedrijfsuitje een beter alternatief?

‘Wij geven ook bonussen als kers op de taart. Die waarderen onze medewerkers des te meer, omdat de woningmarkt in Amsterdam nijpend is. Je hebt een bepaald salaris nodig om niet aan de randen van de stad te hoeven wonen. Een trip naar Sint Petersburg is vooral goed voor het teamgevoel en de betrokkenheid.’

Heeft u nog een tip voor HR?

‘Je kunt een bedrijfsuitje naar Rome of Barcelona organiseren, maar daar zijn veel mensen al drie keer geweest. Kies juist een bestemming waar je medewerkers jaren later nog over praten. Nog een voordeel: de hotels in Odessa zijn veel goedkoper, het scheelt de helft van de kosten voor een trip naar een Europese bestemming. Dat geld kun je dan weer steken in eten en drinken.
‘Wij zijn nog van een omvang dat we de reis zelf konden organiseren. Dat kan ik HR ook aanraden. De organisatoren van de trip naar Sint Petersburg hadden er veel lol in en ze werden overladen met lof.’

Ook lezen:

Hoogleraar Verbeke: ‘Incentive is geen vies woord meer’

Lees meer over:

Over Auteur

Jolan Douwes

Jolan Douwes is auteur van XpertHR. Behalve journalist is zij ook loopbaanadviseur. Zo pikt ze de laatste ontwikkelingen op het gebied van werk snel op. Voor XpertHR Actueel schrijft ze onder andere interviews en praktijkverhalen.

Reageer