4 vragen over de relatie tussen beoordelen en belonen

0

In het XpertHR College deelde prof. dr. Ferry Koster zijn wetenschappelijke kennis over beoordelen. Gedurende de uitzending werden er veel vragen gesteld. In dit artikel beantwoordt Koster de vragen over de relatie tussen beoordelen en belonen.

1. Is het noodzakelijk een koppeling te maken tussen beoordelen en belonen?

‘Nee, dat is niet noodzakelijk. Het lijkt me zelfs verstandig een breder palet mee te nemen bij beslissingen over beloning (en loopbaan).’

2. Stel we geven geen bonus, houden medewerkers zich dan wel bezig met hun ontwikkeling?

Volledige vraag: Onze grootste beloning is nu gekoppeld aan wat medewerkers extra doen aan ontwikkeldoelen en niet aan de functie-uitvoering zelf. Het gebeurt weleens dat een medewerker wel de ontwikkeldoelen haalt maar niet de functiedoelen…. We zijn bang dat als we de bonus loskoppelen mensen minder bezig zullen zijn met hun ontwikkeling. Wat raad je aan?

‘Dat is een hele lastige inderdaad. Eigenlijk heb je hier 2 doelen die elkaar deels bijten. De vraag is hoe “erg” het is als 1 van die doelen niet bereikt wordt. Kortom, als ontwikkelingsdoelen vooropstaan, dan is het volgens mij belangrijk daar op in te zetten. Of bonussen daarvoor de beste oplossing zijn, durf ik niet meteen te zeggen. Weten jullie zeker dat werknemers dat motiveert? Of is er een andere reden gericht te zijn op die ontwikkeldoelen.’

3. Zie jij ontwikkelmogelijkheden niet als beloning?

‘Ik zie ontwikkelmogelijkheden zeker als beloning. Alleen dan wel beloning in de breedste zin van het woord, namelijk gericht op het creëren van een duurzame relatie tussen werkgever en werknemer (overigens kan het ook om opdrachtgever en –nemer gaan). Dus, het is veel meer wederzijds investeren dan puur “beloning”. Maar, ook zeker iets om aan de orde te stellen in beoordelingsgesprekken.’

4. Moeten leidinggevenden meer gespreksvaardigheden ontwikkelen?

Volledige vraag: Helaas bekijken werknemers een beoordeling merendeels als beoordeling waar geld tegenover staat. Wanneer zij een onvoldoende zien staan, wordt het vaak een welles-nietes-gesprek. Dus de vaardigheden van een leidinggevende zijn ontzettend cruciaal. Ik vind dat aan deze vaardigheden wel gesleuteld moet worden. Hoe ziet Ferry dit?

‘Klopt. En, ik zie ook dat P&O of HR daar een rol heeft, namelijk in het ondersteunen en eventueel trainen van die leidinggevenden.’

Meer vragen en antwoorden uit het XpertHR College:

 

Over Ferry Koster

Ferry Koster

Ferry Koster is professor Innovatieve Samenwerkingsverbanden bij TIAS School for Business en Society (Van Spaendonck Chair). Hij houdt zich bezig met het onderzoeken van de relatie tussen samenwerking en ondernemerschap. Daarbij richt hij zich op onderzoeksvragen als: hoe nieuwe vormen van samenwerking ontstaan en wat de gevolgen daarvan zijn voor organisatieprestaties. Ook is Koster universitair hoofddocent Arbeid, Organisatie en Management bij de afdeling Bestuurskunde en Sociologie van Erasmus Universiteit Rotterdam. Koster doet onderzoek en publiceert regelmatig in internationale tijdschriften.

 

Lees meer over:

Over Auteur

Marloes Oelen

Marloes Oelen is redacteur van XpertHR Actueel. Met haar journalistieke blik zorgt zij ervoor dat jij helemaal niks mist op HR-gebied.

Reageer