Wake up call voor werknemers met slaapproblemen

0

Een op de vijf werknemers doezelt regelmatig weg op het werk? Slaapproblemen kunnen grote gevolgen hebben op de werkvloer. Hoe zorg je ervoor dat u en uw werknemers fit blijven?

 

Voor werkenden met slaapproblemen heeft Kees Kwakman, oprichter van Slaapcoach, vijf handige tips:

1. Gebruik de pauzeknop
De hersenen kunnen niet continu als een harde schijf door blijven draaien. Er zijn momenten nodig om dingen af te sluiten en een plekje te geven. Iemand die op het werk niet genoeg rust neemt, kan ’s nachts problemen krijgen met de slaap. Neem overdag dus om de paar uur een pauze. En blijf dan niet op je werkplek zitten. Loop even een rondje, drink wat, praat wat met collega’s, ontspan.

2. Doe een power nap
In Nederland nog niet geaccepteerd, maar in Japan heel normaal: de power nap . Vaak doen ze een kort dutje na de lunch gewoon op hun werkplek. Dan leggen ze hun hoofd even op hun bureau, en weg zijn ze… Ook in Amerika zijn er bedrijven die dit voorbeeld volgen. Google heeft zelfs speciale coconachtige stoelen waar medewerkers rustgevende muziek kunnen beluisteren en even kunnen power nappen. Het is een goede manier om je in een korte tijd op te laden, maar doe het wel tussen één en drie uur ’s middags, anders raakt je bioritme in de war. Ook belangrijk: zo’n dutje mag beslist niet langer dan twintig minuten duren. Daarna beland je namelijk in een diepere slaap.

3. Bouw de dag langzaam af
De hersenen hebben ongeveer een uur nodig om tot rust te komen. Maar tegenwoordig vinden veel mensen het heel normaal om voor het slapengaan nog de mail te checken of berichtjes via de smartphone te versturen. De hersenen krijgen zo geen kans om te ontspannen en worden juist extra actief. Bijkomend probleem: het blauwe licht van de televisie of telefoon verstoort het bioritme. Allemaal niet bevorderlijk voor een goede nachtrust.

4. Vier, vijf uur slaap is niet genoeg
Je hoort weleens managers zeggen dat ze aan vier, vijf uur slaap genoeg hebben. Vaak verklapt hun slechte humeur dat ze slaap tekort komen. Als je een beetje vrolijk op je werk wilt verschijnen, moet je zorgen voor voldoende nachtrust. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar de meeste mensen hebben gewoon zeven tot acht uur slaap nodig.

5. Nachtdienst? Neem een zonnebril mee!
Als je nachtdiensten draait, je klaar bent met werken en de zon opkomt, krijgt je lichaam het teken dat de dag weer is begonnen. Onderweg naar huis kun je daarom maar beter een zonnebril dragen, zelfs op een bewolkte dag. Overdag schijn je al twee uur minder te slapen dan ’s nachts, dus hoe minder blootstelling aan daglicht, hoe beter.

Wist u dat van de mensen in Nederland met een betaalde baan…
…28% regelmatig wakker ligt van het werk?
…16% vanwege het werk te weinig tijd heeft om voldoende te slapen?
…21% regelmatig doezelt op het werk?
…25% opwekkende middelen gebruikt (energiedrank, cafeïne- of coffeïnetabletten, drugs)
…3,5% toegeeft dat er door slaperigheid fouten worden gemaakt of ongevallen worden veroorzaakt?

Bron: de Nederlandse Vereniging voor Slaap- en Waak Onderzoek (NS WO).

Lees ook: Slechte slaper kost werkgever grof geld

Kees Kwakman heeft samen met slaapexpert Dr. Winni Hofman twee boekjes geschreven met in totaal 52 tips. Kijk op: slaapboekje.nl.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Zilveren Kruis Achmea.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.