Vakbond vindt huidige vorm arbodiensten onhoudbaar

1

Arbodiensten moeten, om te kunnen overleven, hun positie ten opzichte van werkgevers en werknemers grondig heroverwegen.

Volgens Abvakabo FNV zijn de huidige ontwikkelingen zorgwekkend. Met de toenemende werkdruk, verslechterende arbeidsvoorwaarden en afnemende dienstverlening lijkt de sector zijn eigen graf te graven. Om de markt van arbodienstverlening in de toekomst goed te laten functioneren is een andere opzet van de diensten nodig.

Werkdruk

Met het wegvallen van een aantal wettelijke verplichtingen in de Arbo-wetgeving in 2007 is er veel veranderd. Bedrijven hebben nu meer ruimte om arbobeleid zelf in te vullen. Hierdoor is de concurrentie tussen verschillende aanbieders flink toegenomen. Arbodiensten zagen in deze ontwikkelingen een aanleiding om fors te bezuinigen op het ondersteunende personeel. De administratieve werkzaamheden zijn veelal doorgeschoven naar de bedrijfsartsen. Het is daarom niet verwonderlijk dat de werkdruk bij hen nu tot een onacceptabel niveau is gestegen.

Het opheffen van arbeidsplaatsen en de verslechterende arbeidsvoorwaarden dragen bij aan een onaantrekkelijke werkomgeving voor zowel artsen als het overige personeel. In de praktijk blijft er vaak weinig over van cliëntenbegeleiding. De nadruk ligt nu op het zo snel mogelijk verwerken van ziek- en herstelmeldingen. Bovendien is de druk op bedrijfsartsen om mensen snel beter te melden groot. De bedrijfsarts wordt immers betaald door de werkgever van de cliënt. Om deze reden pleit Abvakabo FNV voor het invoeren van een ‘werknemersarts’. Een arts die onafhankelijk opereert van de opdrachtgever.

Cao-onderhandelingen bij arbodiensten

Binnenkort starten de onderhandelingen voor een nieuwe cao bij een aantal grote arbodiensten weer. Voor nieuwe afspraken over arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden is Abvakabo FNV-bestuurder Sander Wesdorp voorlopig nog gematigd positief. ‘We gaan altijd open en oplossingsgericht nieuwe onderhandelingen in. Werkgevers proberen echter de dalende marges te verhalen op de werknemers. Dit kan niet langer doorgaan.’

Lees ook
> Nieuwe arbeidsmarkt vraagt om nieuwe arbozorgverlening
> Arbobeleid facilitaire diensten in de zorg goed op gang
> Tool voor het bepalen van risico’s in het bedrijf op komst

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Waarom alle ziek- en hersteldmeldingen direct doorgeven aan je arbodienst? Wanneer je zelf een goed systeem hebt, hou je de meldingen zelf bij. En pas wanneer de arbodienst in beeld moet komen, geef je hen de melding door. Dat werkt bij ons uitstekend.