Populariteit werkgever bepaald door contact collega’s

0

De honderd populairste werkgevers danken hun populariteit voor een aanzienlijk deel aan het feit dat er op de werkvloer een prettig contact met collega’s bestaat.

Dit blijkt uit  een grootschalig onderzoek van Effectory, dat is gespecialiseerd in medewerkersonderzoek. Bij de honderd beste werkgevers van Nederland werd met name het contact met collega’s hoog gewaardeerd door de 190.000 respondenten (uit 300 organisaties). Dit contact wordt beoordeeld met een 7,7 en is van grote invloed op de populariteit van de werkgevers.

Het onderzoek
De respondenten van het Beste Werkgeversonderzoek werden ondervraagd over hun werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, collega’s, leidinggevenden, beloning en ontwikkelingsmogelijkheden. De 100 hoogst scorende organisaties zijn genomineerd voor de titel ‘Beste Werkgever van Nederland’.

Belang sociaal contact
“Bij de 100 beste werkgevers van Nederland heerst een positieve, productieve werksfeer. Contact met collega’s is hier een van de belangrijkste oorzaken van. Het zorgt voor plezier, betrokkenheid en een soepele samenwerking.  Zonder dit contact zijn goede prestaties onmogelijk,” aldus Guido Heezen, directeur van Effectory en HR-trendwatcher.

Invloed van de werkgever
Heezen is van mening dat de werkgever ook invloed heeft op het contact tussen collega’s onderling. “Als werkgever kun je ruimte maken voor collegiaal contact. Dit begint door zelf het goede voorbeeld te geven als werkgever: toon belangstelling voor je medewerkers en hun situatie, dan zullen zij dat onder elkaar ook doen. Geef uitleg over de besluitvorming in je organisatie en de gevolgen hiervan, ongeacht of deze goed of slecht zijn. Open communicatie bevordert niet alleen de werksfeer en de samenwerking maar zorgt tegelijk voor vertrouwen in de organisatie. De 100 beste werkgevers van Nederland slagen hier uitstekend in.”

Tevreden collega’s goede ambassadeurs
Goed collegiaal contact zorgt voor een sterk imago voor werkgevers. Heezen: “Dat soort informatie verspreidt zich snel. Tevreden medewerkers zijn geweldige ambassadeurs voor een werkgever, hun positieve verhalen versterken het imago van een organisatie op de arbeidsmarkt enorm.” De invloed van social media versnelt dit proces bovendien, aldus Heezen.

Beste Werkgevers Awards 2011
Op woensdag 28 september 2011 worden de winnaars van de Beste Werkgevers Awards 2011 bekend gemaakt in het Muziekgebouw aan ‘t IJ in Amsterdam.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.