Mediteren op werkplek steeds normaler

0

In dit onderzoek naar de belanrgijkste HR-trends voor 2017 valt één klein dingetje op: het toenemende belang van secundaire arbeidsvoorwaarden. En om precies te zijn: secundaire arbeidsvoorwaarden die de gezondheid van werknemers bevorderen. De laatste trend: ook de mentale gezondheid wordt steeds vaker meegenomen, zoals mediteren op de werkplek.

Om mensen een goede ‘employer experience’ te geven, wordt omwille van de krappe arbeidsmarkt steeds meer uit de kast getrokken. Mindfulness, meditatie en yoga komen dan al gauw om de hoek kijken, zeker omdat ze aansluiten bij de groeiende behoefte (van werknemers zelf) aan gezondheid en bewustzijnsverhoging.

Voordelen voor werkgevers

Deze ondernemer legt uit wat de voordelen zijn van meditatie voor werkgevers. Hij zegt: ‘Het succes van productiviteit ligt in voldoende rust. Wie goed kan ontspannen, is veel productiever wanneer-ie zich een keer inspant. Vergelijk het met slapen: in de ochtend, vlak na de slaap, zijn we het meest productief, en dat is niet voor niks. En meditatie heeft hetzelfde effect. In twintig minuten kunnen we onszelf helemaal leeg maken en tot rust komen.’

Uit allerlei onderzoek blijkt dat twee keer twintig minuten mediteren het beste effect geeft. Toch zien veel mensen op tegen die tijdsinvestering. ‘Ook werkgevers natuurlijk, je zult mensen maar 40 minuten per dag niet laten werken. Toch verdient het zich dubbel en dwars terug. De onderzoeksresultaten variëren wat, maar vaak hoor je dat je voor elke geïnvesteerde minuut het drie- of zelfs vierdubbele aan extra productiviteit terugkrijgt.’

En hoe werkt dat dan? Allereerst stijgen je concentratie en focus, waardoor je minder afleidende randdingen doet. Ook worden de beslissingen die je neemt veel beter. En misschien wat moeilijker te begrijpen: mediterende mensen zijn meer verankerd in zichzelf, en dat krachtigere zelfbewustzijn nemen ze mee in alle vergaderingen, werkoverleggen, et cetera.

Drie tips om te mediteren

In dit artikel staan drie tips om meditatie in je dagelijkse schema in te passen.

  1. Gebruik een bewezen effectieve techniek. De bekende achtweekse mindfulness-trainingen bijvoorbeeld zijn uitvoerig onderzocht en hebben bewezen effect als je bereid bent om dagelijks écht even kort te gaan zitten. Zenmeditatie werkt ook, maar er zijn vele beschikbare stijlen. Kies een manier die bij jou (of bij de specifieke werknemer past). Ben je nog onbekend? Mindfulness is een betrouwbare instapper. Als je van een leraar de basisbeginselen hebt bijgebracht, kun je zelf alleen verder.
  2. Word écht plaatsonafhankelijk in je denken en werken. In een ideale werkelijkheid mediteren we elke dag op dezelfde tijd en plek, maar in de huidige economie is dat niet altijd haalbaar. Gelukkig kun je overal mediteren: in de trein, in het koffiehok, in een wegrestaurant, ja zelfs tijdens vergaderingen. Immers: je hebt geen aparte ruimte nodig om je aandacht even kort terug te brengen naar je ademhaling, en dat is toch de kern van meditatie.
  3. Leer om het juist in te zetten. Meditatie is een prachtig instrument (juist op de werkplek) om even een reset te nemen, waarna je scherper en energieker door kunt werken. Leer herkennen wanneer je er behoefte aan hebt, en leer dan om ook even weg te lopen en een momentje voor jezelf te nemen. Wanneer je het goed kunt inzetten, doet het wonderen.
Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.