Werkplekleren voorkomt stress

5

Mensen die mogelijkheden hebben tot werkplekleren, hebben minder last van stress op het werk.

Dat blijkt uit onderzoek van Joris van Ruysseveldt, universitair docent arbeid en organisatie aan de Open Universiteit.

Van Ruysseveldt kwam op het idee voor het onderzoek toen jaren geleden bij een Belgische bank een nieuw computersysteem werd ingevoerd: ‘De bankmedewerkers kregen te maken met een nieuw informatiesysteem zonder dat ze daarvoor goed waren opgeleid. Ze werden geconfronteerd met vragen van klanten die ze niet konden beantwoorden, en lange rijen van mensen die geholpen wilden worden. Je ziet in die situaties dat mensen niet aan de verwachte eisen kunnen voldoen.’

Werkplekleren

Van Ruysseveldt stelde zichzelf in zijn recente onderzoek de vraag of mensen beter aan hun werkeisen kunnen voldoen (en daardoor minder stress ervaren) wanneer ze informeel op de werkplek kunnen leren. ‘En dat blijkt inderdaad het geval te zijn, blijkt uit de resultaten. Mensen die over meer leermogelijkheden beschikken, ervaren minder stress.’

Vervolgens ging de onderzoeker op zoek naar manieren om die leermogelijkheden te bevorderen. ‘En er blijken twee belangrijke factoren te zijn die die informele leermogelijkheden bevorderen: autonomie en taakvariatie. Wanneer een werknemer over voldoende autonomie beschikt en zijn takenpakket voldoende gevarieerd is, ervaart hij vaker de mogelijkheden voor informeel werkplekleren.’

Het regelmatig van baan laten veranderen van mensen is voor werkplekleren niet nodig, zegt Van Ruysseveldt: ‘Er bestaan nauwelijks banen meer die niet veranderen. Zelfs de meest repeterende functies zijn wel in enige mate onderhevig aan bijvoorbeeld modetrends of technologische ontwikkelingen.’

Uitdaging

Ten slotte werd ook onderzocht of het verhogen van de werkdruk niet juist leidt tot meer werkplekleren. Wanneer aan iemand hoge eisen worden gesteld, kan hij ook eerder op zoek gaan naar manieren om daarmee om te gaan. ‘In mijn onderzoek vind ik een genuanceerd beeld. Bij een laag tot matig niveau van werkdruk, wordt iemand inderdaad verleid tot werkplekleren. Maar wanneer de lat te hoog wordt gelegd, hebben mensen geen tijd meer om te zoeken naar manieren om ermee om te gaan.’

De vraag is nu: wanneer ligt de lat in de praktijk te hoog? ‘Ik kan daar een antwoord op geven dat niet wetenschappelijk verantwoord is, maar wel goed toepasbaar in de praktijk. Op het moment dat je alleen maar bezig bent met werk, en niet de mogelijkheid hebt om af en toe vijf minuten na te denken over een moeilijk werkprobleem, dan is de werkdruk te hoog en kan stress volgen.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees ook:
> Grootste arbeidsrisico is werkdruk
> Oudere werknemer geruststellen over geheugen
> Gelukkiger door flexibel werken

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

5 reacties

  1. Hanneke Wijnne & Aafke van Unen op

    Wij, twee deeltijdstudenten P&A, studeren af op het onderwerp werkplekleren.
    Graag krijgen we reacties waarom werkplekeren wel of niet een succes is binnen de organisatie waarvoor je werkzaam bent en waarom.

    We zien graag reacties tegemoet!

    Groet Aafke & Hanneke

  2. Werkplekleren is volgens mij zowat standaard bij bedrijven. Iedereen leert toch aan zijn/haar collega die hem/haar moet vervangen voor korte of langere periode wat er moet gebeuren? Een nieuwe collega wordt toch door mee lopen ingewerkt?

    Wij zijn een specialistisch onderzoeksbureau, je kan niet afstuderen in ons vakgebied, dus de expertise opdoen moet via leren op de werkplek. Maar of dit stress oplevert, dat kan ik niet daaraan koppelen…

  3. Ik heb voor een grote zorginstelling gewerkt waar opleiden bijna core-business was. Zowel het aantrekken van nieuwe medewerkers dmv het bieden van een opleiding, als het verplicht bijscholen van eigen medewerkers. Inmiddels werk ik bij een klein technisch bedrijf, waar ik mijn best doe om opleiden (op z’n minst dmv het aantrekken van stagiaires) op de kaart te zetten. Het probleem waar ik tegen aan loop, is dat men zegt ontwikkeling erg hoog in het vaandel te hebben staan, maar begint te stijgeren als ik begin over het aannemen van afstudeerders of stagiaires. Wij zijn een specialistisch bedrijf, waarbij het aantrekken van personeel niet gemakkelijk is. Wat is er dan beter dan jong bloed aan te nemen dat we zelf op kunnen leiden?

    Ik ben dus zowel voor het aantrekken van nieuw personeel dmv het aanbieden van een opleiding, als het (verplicht) blijven scholen van eigen medewerkers.

    Wie weet er een baan in de regio Noord-Limburg als opleidingsadviseur oid?

  4. Inderdaad lijkt autonomie en taakvariatie in het werkplekleren medewerkers te stimuleren. Vertrouwen hebben in de motivatie en cognitieve vaardigheden, en appeleren aan de eigen professionaliteit van de medewerker werken goed; dit maakt werkplekleren geschikt voor een pro-actieve innovatieve organisatie.
    Maar… wat zijn de tegens?