Hof van Justitie: 60-jarige piloten mogen doorwerken

0

Piloten van 60 jaar gaan bij luchtvaartmaatschappij Lufthansa verplicht met pensioen. Drie piloten beroepen zich op de Europese gelijkebehandelingsrichtlijn en krijgen gelijk van het Hof van Justitie: de regeling is leeftijdsdiscriminatie.

De situatie

De cao van de piloten van luchtvaartmaatschappij Deutsche Lufthansa bepaalt dat ze, vanwege de veiligheid, verplicht met pensioen gaan in de maand dat ze 60 jaar worden. De fysieke capaciteiten van een ouder wordende piloot nemen af en het risico op ongevallen moet ter bescherming van de piloten, de passagiers en de mensen die in het ‘overvlogen gebied’ wonen zo veel mogelijk worden beperkt.

Europese richtlijn

De Europese richtlijn 2000/78 creëert een kader ter bevordering van gelijke behandeling bij beroep en arbeid. De richtlijn verbiedt elk verschil in behandeling op grond van leeftijd, tenzij het om een ‘wezenlijk en bepalend’ beroepsvereiste gaat, het doel legitiem is en het vereiste evenredig is.

Bundesarbeitsgericht

Drie Duitse piloten van de luchtvaartmaatschappij vermoeden dat de beëindiging van hun arbeidsovereenkomst op grond van de cao-bepaling in strijd is met het discriminatieverbod en stappen naar de Duitse rechter. Zij willen graag doorwerken en verwijzen naar de internationale regeling van de Joint Aviation Authorities (JAA) en een Duitse regeling waarin staat dat piloten na hun 65e niet meer mogen vliegen. Volgens de regeling mogen piloten tussen hun 60e en 64e wel vliegen als er ook een jongere piloot deel uitmaakt van de bemanning. De Duitse rechter in hoger beroep vraagt het Hof van Justitie om uitleg van het discriminatieverbod in deze context.

Het oordeel van het Hof van Justitie

Het hof legt de cao naast de internationale JAA-regeling en de Duitse regeling en oordeelt dat de leeftijdsgrens van 60 jaar een onevenredig vereiste is. Simpel gezegd: deze bepaling discrimineert op grond van leeftijd.
Op zich is het doel van de bepaling legitiem; het gaat om de veiligheid van velen. Het hof ziet ook dat de fysieke capaciteiten achteruitgaan met de leeftijd. En die capaciteiten zijn noodzakelijk voor een veilige vlucht. Maar het is voor de veiligheid niet nodig om, gelet op nationale en internationale regelingen, de leeftijdsgrens al op 60 jaar te stellen.
De nationale rechter moet de zaak in overeenstemming met deze uitspraak van het Hof van Justitie afdoen.

C-447/09
Hof van Justitie
Leeftijdsdiscriminatie
Prejudiciële vraag
13 september 2011
Door mr. Ingrid Kooijman

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.